Dag mede-noppers,
Weer een fijn vraagje voor de veringspecialisten onder ons
Mijn exc 250 heeft nog de oude 43mm WP voorvork, deze is door de vorige eigenaar bij Tragter Racing afgesteld, waarschijnlijk voor enduro wedstrijd gebruik.. De achterdemper is goed, de voorvork daarintegen...
Grote sprongen en gaten gaan prima denk ik, hij gebruikt dan ca. 3/4 van zijn veerweg, ik heb dan ook geen last van armen/polsen.. Kleine gaten/oneffenheden voel ik daarintegen veelste veel, demping afstellen is geprobeerd (geen 'oppomp effect').. Ook krijg ik hem lastig in een bocht gegooid, vooral als de bocht nogal onstuimig is qua oppervlak.. Hij stuiterd en onderstuurd dan teveel naar mijn mening..
De doorhang incl rijdergewicht is ca 10-15mm ipv de ca 30mm.. Ga ik iets naar achter zitten dan is deze zelfs 0..!
Moet ik het zoeken in een andere veer? Of de olie viscositeit/hoeveelheid? Of toch afstelling met shims e.d.
Hoop op een paar goede tips!
Voorvork te stug
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ja wel hoor. Rooske ,alleen niet zo bekent in de offroad. Tynaarlo
De doorhang die je opgeeft, 15-30cm, is voor de voorvork?
Wat zijn de gegevens voor achter?
Geef ff de volgende gegevens: doorhang gewicht motor, zonder rijder, en doorhang met volle uitrusting aan. Voor en achter dus.
Met 65 kg hoor je in mijn categorie, dus andere veren zou heel goed mogelijk zijn.
Wat zijn de gegevens voor achter?
Geef ff de volgende gegevens: doorhang gewicht motor, zonder rijder, en doorhang met volle uitrusting aan. Voor en achter dus.
Met 65 kg hoor je in mijn categorie, dus andere veren zou heel goed mogelijk zijn.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
In Drenthe:
Rooske in Tynaarlo
Jan Hogenberg in Tynaarlo ( Race Tech service punt)
Maar je kun took via Maat Motorsport of Mulders Motore de vork naar Van Laar laten sturen, desnoos zelf gaan.
Kost via Mulders Motoren 145 euro en komt hij piekfijn terug.
Als er nieuwe veren in moeten ( pre load) is het ongeveer 250 euro.
Is een zegen om goede vering te hebben
Rooske in Tynaarlo
Jan Hogenberg in Tynaarlo ( Race Tech service punt)
Maar je kun took via Maat Motorsport of Mulders Motore de vork naar Van Laar laten sturen, desnoos zelf gaan.
Kost via Mulders Motoren 145 euro en komt hij piekfijn terug.
Als er nieuwe veren in moeten ( pre load) is het ongeveer 250 euro.
Is een zegen om goede vering te hebben
Mulders motoren heb ik inderdaad nog over nagedacht, ik kom er wel 's ktm gadgets halen , maar Brouwer zit ook bij mij in de buurt, daar kom ik sowieso regelmatig, die stuurt zulke klussen ook door..
Ben zelf trouwens best handig en beschik over veel en goed gereedschap, is het vervangen van de veren bij een open cardridge vork iets waar je zelf aan kunt beginnen? Mits de veren de oorzaak zijn natuurlijk!
Ben zelf trouwens best handig en beschik over veel en goed gereedschap, is het vervangen van de veren bij een open cardridge vork iets waar je zelf aan kunt beginnen? Mits de veren de oorzaak zijn natuurlijk!
Inderdaad makkie...
Wiel demonteren en bovenste kroonplaat losdraaien.
Cap losdraaien ( nog met vork in de kroonplaat) , daaronder cap van de zuigerstang draaien ( 17 of 19 mm steek) en de veer kan er uit.
Even kijken welke preload er in zit en wat er in hoort.
Als er een zwaardere in zit, dan bestel je de originele veren en zet je die er weer in.
Onderste kroonplaat los en gelijk even je olie verversen en afvullen op juiste luchtkamer. Info kun je wel van Brouwer krijgen mbt pre load en hoeveelheid olie.
Alles weer monteren. Bij montage een stukje touw door de veer laten zakken en aan de bovenkant van de zuigerstang bvestigen. Vevolgens kun je zo de zuigerstang tegen houden, zodat hij niet naar beneden zakt.
Vervolgens je compression en rebound in stapjes afstellen.
Hoe lang ben je bezig met bovenstaande?
Half uur, max. drie kwartier.
Wiel demonteren en bovenste kroonplaat losdraaien.
Cap losdraaien ( nog met vork in de kroonplaat) , daaronder cap van de zuigerstang draaien ( 17 of 19 mm steek) en de veer kan er uit.
Even kijken welke preload er in zit en wat er in hoort.
Als er een zwaardere in zit, dan bestel je de originele veren en zet je die er weer in.
Onderste kroonplaat los en gelijk even je olie verversen en afvullen op juiste luchtkamer. Info kun je wel van Brouwer krijgen mbt pre load en hoeveelheid olie.
Alles weer monteren. Bij montage een stukje touw door de veer laten zakken en aan de bovenkant van de zuigerstang bvestigen. Vevolgens kun je zo de zuigerstang tegen houden, zodat hij niet naar beneden zakt.
Vervolgens je compression en rebound in stapjes afstellen.
Hoe lang ben je bezig met bovenstaande?
Half uur, max. drie kwartier.
Dan doe ik het zeker weten zelf, heb wel 's voor grotere uitdagingen gestaan.. Zal op internet eens speuren naar een manual van WP.. Maar vanavond eerst de vrije doorhang nog opmeten, even exact weten waar ik aan toe ben
Ik heb de originele veren voor je liggen
en ook de poten met dikkere veren erin en fris geanodiseerd
http://link.marktplaats.nl/320899889
en ook de poten met dikkere veren erin en fris geanodiseerd
http://link.marktplaats.nl/320899889
KTM 300 EXC a world of joy
Dit verhaal krijgt een rare wending volgens mij , ik heb nog nooit aan ontluchten gedacht.. Ik dacht dat dat alleen voor frequent competitie gebruik was, aangezien er bij hobby rijders genoeg tijd is voor de lucht om te ontsnappen (rij 1x per week/2 weken) en het gebruik veel minder intensief is..
Toch voor de zekerheid maar 's gedaan.. En hij is nu veeel soepeler morgen maar 's een stukje rijden om te testen, werd nu wat laat..
Ontluchten doe je normaal gesproken toch tussen wedstrijden oid?
Toch voor de zekerheid maar 's gedaan.. En hij is nu veeel soepeler morgen maar 's een stukje rijden om te testen, werd nu wat laat..
Ontluchten doe je normaal gesproken toch tussen wedstrijden oid?
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Het is altijd het eerst wat ik doe als ik hem wegzet.
Kleine moeite, groot plezier.
Kleine moeite, groot plezier.
EXC300