Henk Knuiman houdt schade beperkt tijdens tweede dag v Dakar

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Henk Knuiman houdt schade beperkt tijdens tweede dag v Dakar

Bericht door henk-v »

KTM-rijder Henk Knuiman heeft de schade beperkt weten te houden tijdens de tweede dag van de Dakar Rally. Knuiman kende in deze etappe, die liep van Colon naar Cordoba, problemen met zijn voorrem waardoor hij niet voluit kon gaan. Dit had tot gevolg dat Henk tijdens een snelheidsbeperking niet goed oplette en tijd verloor. Toch zette de rijder uit Wijchen door en sloot de eerste dag af op een zeventiende plaats.
Afbeelding

Door de hevige regenval in het gebied rond Colon waren er een aantal rivieren overstroomd. Hierdoor was de organisatie genoodzaakt om de start te verplaatsen naar het 52 kilometer punt. Tevens had dit als gevolg dat de special stage werd ingekort tot 168 kilometer.

De dag begon goed voor Henk want gelijk had hij het juiste ritme te pakken. De eerste 80 kilometer waren erg snel. Daarna gingen de rijders de bergen in waarbij er veel geklommen en gedaald werd. Door de vele bochten moest er hard geremd worden. Tot overmaat van ramp merkte Henk dat zijn voorrem sponsig begon te worden waardoor hij niet meer voluit kon gaan. Knuiman moest het voorrem hendel tot tegen het stuur in knijpen voordat er iets gebeurde. Omdat het remmen moeilijk ging verloor Knuiman zijn concentratie. Dit had tot gevolg dat hij zich op een stuk route vergiste. Op dit stuk route was een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur van toepassing. Knuiman dacht echter dat hij maar 50 kilometer per uur mocht rijden waardoor hij veel tijd verspeelde. Daarnaast probeerde Henk op dit stuk route het knopje van zijn voorrem in te draaien waardoor hij weer iets meer druk kreeg op zijn voorrem. Het resterende deel van de special stage heeft hij kort achter een andere rijder aangereden en kwam uiteindelijk op een zeventiende plaats binnen.

Ondanks zijn tegenslag is Knuiman tevreden over de eerste etappe:''Het was een leuke dag. Ik had alleen een paar kleine dingen. Ik begon sterk en reed in het begin op een zevende plaats. Helaas kreeg ik in de bergen problemen met mijn voorrem. Dan moet je voorzichtig rijden en dat valt niet mee. Je let niet goed op bij het navigeren en dan maak je een foutje. 1 en 1 is dan 2. Maar ik ben toch wel tevreden en dat geeft zelfvertrouwen. Morgen probeer ik goed te blijven rijden om zo een goede positie te creëren voor de dag erna want dan begint de Dakar Rally pas echt. Joep is nu de motor aan het prepareren en ik ga er morgen het beste van proberen te maken''.

Morgen staat de derde dag op het programma, die loopt van Cordoba naar La Rioja. De special stage in deze etappe is 294 kilometer lang. Vanavond is Henk Knuiman om 23:30 uur te zien in het programma RTL Dakar op RTL 7.


http://www.hknuiman.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

KTM-rijder Henk Knuiman heeft de schade beperkt weten te houden tijdens de tweede dag van de Dakar Rally. Knuiman kende in deze etappe, die liep van Colon naar Cordoba, problemen met zijn voorrem waardoor hij niet voluit kon gaan. Dit had tot gevolg dat Henk tijdens een snelheidsbeperking niet goed oplette en tijd verloor. Toch zette de rijder uit Wijchen door en sloot de eerste dag af op een zeventiende plaats.

Door de hevige regenval in het gebied rond Colon waren er een aantal rivieren overstroomd. Hierdoor was de organisatie genoodzaakt om de start te verplaatsen naar het 52 kilometer punt. Tevens had dit als gevolg dat de special stage werd ingekort tot 168 kilometer.

De dag begon goed voor Henk want gelijk had hij het juiste ritme te pakken. De eerste 80 kilometer waren erg snel. Daarna gingen de rijders de bergen in waarbij er veel geklommen en gedaald werd. Door de vele bochten moest er hard geremd worden. Tot overmaat van ramp merkte Henk dat zijn voorrem sponsig begon te worden waardoor hij niet meer voluit kon gaan. Knuiman moest het voorrem hendel tot tegen het stuur in knijpen voordat er iets gebeurde. Omdat het remmen moeilijk ging verloor Knuiman zijn concentratie. Dit had tot gevolg dat hij zich op een stuk route vergiste. Op dit stuk route was een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur van toepassing. Knuiman dacht echter dat hij maar 50 kilometer per uur mocht rijden waardoor hij veel tijd verspeelde. Daarnaast probeerde Henk op dit stuk route het knopje van zijn voorrem in te draaien waardoor hij weer iets meer druk kreeg op zijn voorrem. Het resterende deel van de special stage heeft hij kort achter een andere rijder aangereden en kwam uiteindelijk op een zeventiende plaats binnen.

Ondanks zijn tegenslag is Knuiman tevreden over de eerste etappe:Het was een leuke dag. Ik had alleen een paar kleine dingen. Ik begon sterk en reed in het begin op een zevende plaats. Helaas kreeg ik in de bergen problemen met mijn voorrem. Dan moet je voorzichtig rijden en dat valt niet mee. Je let niet goed op bij het navigeren en dan maak je een foutje. 1 en 1 is dan 2. Maar ik ben toch wel tevreden en dat geeft zelfvertrouwen. Morgen probeer ik goed te blijven rijden om zo een goede positie te creëren voor de dag erna want dan begint de Dakar Rally pas echt. Joep is nu de motor aan het prepareren en ik ga er morgen het beste van proberen te maken.

Morgen staat de derde dag op het programma, die loopt van Cordoba naar La Rioja. De special stage in deze etappe is 294 kilometer lang.
Afbeelding

http://www.enduro.nl/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Een flinke tijdstraf kost Henk Knuiman veel plaatsen in het klassement
KTM-rijder Henk Knuiman heeft tijdens de derde dag van de Dakar Rally een flinke tijdstraf opgelopen. Op een stuk route waar een snelheidsbeperking van toepassing was, reed Knuiman veel te hard waardoor hij door de organisatie een tijdstraf kreeg van maar liefst 28 minuten. Door deze tegenslag is de rijder uit Wijchen in het klassement teruggevallen naar een zesendertigste plaats.
Afbeelding
De etappe liep vandaag van Cordoba naar La Rioja. De special stage in deze etappe was 294 kilometer lang. De weersomstandigheden waren regenachtig en daarnaast was het in het begin van de dag mistig. Dit zorgde ervoor dat de ondergrond glad was. Henk was de gehele dag goed onderweg en kwam ondanks een valpartij op een veertiende plaats binnen.

Bij de finish kreeg Henk te horen dat hij op een stuk route waar een snelheidsbeperking van toepassing was, flink te hard had gereden en dat hij hiervoor een tijdstraf kreeg van 28 minuten. Een flinke domper voor Knuiman want hierdoor is hij in het klassement teruggevallen naar een zesendertigste plaats.

Morgen gaat Henk weer met frisse moed van start tijdens de vierde dag van de Dakar Rally. Deze etappe loopt van La Rioja naar Fiambala waarbij de organisatie een special stage heeft uitgezet van 182 kilometer.

Kijk voor meer informatie op www.ktm4all.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Reactie Henk Knuiman na zijn tijdstraf op de derde dag
4 januari 2010 - 16:44

Na ons persbericht over de derde dag van de Dakar Rally kregen we Henk vannacht aan de telefoon. Henk meldde ons het volgende: ”Ik heb bij een snelheidscontrole veel te hard gereden. Ik had het te laat in de gaten en reed hierdoor 50 kilometer per uur te hard. Ik heb hierdoor een tijdstraf van 28 minuten gekregen en een geldboete. Ik was er goed ziek van maar de woorden van mijn teammaat Marc Coma hebben mij opgebeurd. Ook hij kreeg op ditzelfde punt een tijdstraf en hij zei er het volgende op “that’s life”.

De etappe begon met stortregen. De ondergrond was wisselend. Soms zanderig maar ook op stukken kleiachtig. Door de regen leek het net of dat je op een ijsbaan reed. Ik heb hier gedaan wat ik kon maar dit was natuurlijk niet snel genoeg, wel safe! Bij het ingaan van de bergen werd de regen minder. Hier was het erg mistig waardoor mijn bril besloeg. Ik heb hier behouden gereden.

Na zo’n 60 kilometer haalde een Italiaan mij in die net iets harder reed. Ik heb hem tot op 150 kilometer op een afstand gevolgd. Vanaf dat moment begon het rijden steeds beter te gaan. Het was een erg mooie special stage waarbij het soms wel leek op een lange endurotest. Ik kwam op een veertiende plaats binnen maar helaas kreeg ik toen gelijk te horen dat ik een tijdstraf had opgelopen. Ondanks dit voel ik me lekker fit, heb alles goed voor elkaar en heb het goed naar mijn zin hier”.

Vandaag staat voor Henk de vierde dag op het programma. Deze etappe loopt van La Rioja naar Fiambala waarbij de organisatie een special stage heeft uitgezet van 182 kilometer.

Kijk voor meer informatie op www.hknuiman.com of op www.ktm4all.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Pechvolle vierde dag voor Henk Knuiman in Dakar Rally
Ook tijdens de vierde dag van de Dakar Rally is Henk Knuiman niet verschoond gebleven van tegenslag. In de etappe van La Rioja naar Fiambala viel zijn machine een aantal keren stil in de duinen wat hem veel tijd kostte.

Afbeelding

Toen de motor de eerste keer stil viel dacht Knuiman dat het luchtfilter vol gestoven was met kleine zanddeeltjes. Hierdoor wisselde hij snel het luchtfilter waardoor het weer een hele tijd goed ging. Toch kwam hij na verloop van tijd wederom tot stilstand. Ditmaal wisselde Henk zijn bougie maar dit mocht niet baten want de motor bleef onregelmatig lopen. Henk zette door en wist toch nog als tweeëndertigste over de finish te komen.

Commentaar Henk Knuiman:"Dit is de zwartste dag uit mijn Dakar loopbaan. Na 30 kilometer begon de motor in te houden en slecht te lopen. De motor kwam bijna niet vooruit. Ik heb in de duinen nog meegelopen. Dat was heel zwaar. Opeens stond ik helemaal stil. Ik heb toen een ander luchtfilter gemonteerd, omdat ik dacht dat die vol gestoven was met kleine zanddeeltjes. Op zich ging het daarna weer goed, maar op enig moment kwam ik weer stil te staan. Ik heb toen een nieuwe bougie gemonteerd, maar ook daarna liep de motor onregelmatig. Het is all in the game. Dit is topsport en de tweeendertigste plek kan ik alleen maar beter maken. Morgen gaan we er gewoon weer tegenaan", aldus een getergde Henk.

Henk staat na deze dag op een drieëndertigste plaats in het klassement. Morgen staat de vierde etappe op het programma. Deze etappe loopt van Fiambala naar Copiaco en is zo'n 600 kilometer lang. De special stage in deze etappe is 203 kilometer lang.

Kijk voor meer informatie op www.ktm4all.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman rukt op in het Dakarklassement

De vierde etappe van Fiambala naar Copiaco is voor KTM-rijder Henk Knuiman zonder problemen verlopen. De rijder uit Wijchen finishte op een achttiende plaats en is hiermee in het klassement opgeklommen naar een vierentwintigste positie. De etappe werd op voorhand al ingekort door de organisatie omdat veel rijders na de derde etappe pas laat in het bivak waren aangekomen. Voordat Henk aan de special stage kon beginnen moest er eerst een lange verbindingsroute worden afgelegd. In deze route moest er op 4750 meter hoogte een pas overgestoken worden en dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Afbeelding

Bij de special stage werd er aan de hand van de uitslag van dinsdag gestart. Dit betekende voor Henk dat hij als tweeëndertigste op pad mocht voor een route van rond de 200 kilometer. In het begin liep de route over bergpasjes waardoor het moeilijk was om in te halen. Naar GP 1 toe was hier meer ruimte voor en hier benutte Knuiman zijn mogelijkheden om verschillende rijders te passeren. Het rijden ging lekker maar wel kwam Henk op de lange stukken door zijn restrictor vermogen tekort. Soms was dit frustrerend omdat hij bijvoorbeeld net een rijder had gepasseerd, die hem vervolgens op een zandstuk weer voorbij kwam omdat deze rijder zonder restrictor reed. Tevreden kwam hij na een lange dag op een achttiende plaats over de finish.

Commentaar Henk Knuiman:''Het rijden ging goed en ik heb vandaag niets te klagen. Ik heb heerlijk gereden en ben weer een aantal plaatsen opgeklommen in het klassement. De komende dagen ga ik proberen om nog meer plaatsen op te schuiven. Morgen staat er een zware dag op het programma met een special stage van zo'n 480 kilometer. Ik heb er veel zin in en probeer er het beste van te maken''.

De vijfde etappe loopt van Copiapo naar Antofagasta en is maar liefst 670 kilometer lang. Hiervan is 480 kilometer proef, dus dit wordt een uiterst zware dag voor de rijders.

Kijk voor meer informatie op www.ktm4all.com
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Een kapotte achterband zorgt voor een moeilijke vijfde etappe voor Knuiman

Ook de zesde dag van de Dakar Rally heeft KTM-rijder Henk Knuiman niet gebracht waar hij op voorhand op had gehoopt. Met frisse moed ging hij van start in de uiterst lange etappe van Copiapo naar Antofagasta. Echter al vrij snel sloeg het noodlot toe voor de rijder uit Wijchen. Op het eerste stuk richting CP1 ging het verbindingstuk van de benzineleiding kapot waardoor Henk zonder benzine kwam te staan. Gelukkig kon hij verder met de benzine van de voorste tank waardoor hij niet veel tijd verloor.

Afbeelding

Op CP1 heeft Knuiman het euvel gemaakt en vol goede moed vervolgde hij zijn weg. Echter tussen CP2 en CP3 was zijn teammaat Marc Coma stilgevallen met een kapotte achterband. Omdat Henk een stuk achter hem reed, stopte er een Italiaanse rijder bij Coma om hem zijn achterwiel te geven. Deze Italiaan wachtte vervolgens op Henk zodat Henk het kapotte achterwiel van Marc Coma in zijn motor kon zetten. Toen Henk de band aan het oppompen was zag hij dat de bib mousse kapot was en dat tevens het canvas van de band flink gescheurd was. Dit had tot gevolg dat hij na 15 kilometer wederom met een lekke achterband tot stilstand kwam. Toch probeerde Knuiman zijn weg met een lekke achterband te vervolgen. Er waren momenten dat het bijna niet meer ging. Bij een groep mensen besloot Henk te stoppen om te kijken of iemand hem kon helpen. De eerste keer had hij pech maar bij de tweede groep mensen was er iemand met een KTM Adventure. Na een kort gesprek met deze persoon ruilde Henk zijn kapotte achterband met de band die op de KTM Adventure zat. Dit was wel een wegband maar alles beter dan de kapotte band waar hij mee aan het rijden was. Het resterende deel tot aan de finish viel niet mee want Henk reed regelmatig tussen de vrachtwagens waardoor hij erg moest opletten. Uiteindelijk finishte hij uiterst teleurgesteld op een zevenenzeventigste plaats. In het klassement is Knuiman teruggevallen naar een drieënveertigste plaats.

Ook morgen staat er weer een zware dag op het programma. De etappe loopt van Antofagasta naar Iquique en is 598 kilometer lang. De special stage van deze etappe is 418 kilometer lang.

bron ; http://www.hknuiman.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Beste relatie,

Hierbij ontvangt u van ons een korte update over het nieuws omtrend Henk Knuiman en Dakar.

Het komt Henk Knuiman niet aanwaaien tijdens Dakar. Na wat kleine pech gevallen en een tijdstraf was er al een fikse achterstand in het klassement, maar de vijfde etappe

bracht nog meer ellende voor de Nederlander die dit jaar plaats mocht nemen in het Red Bull AMV Brema team met Marc Coma en Jordi Villadoms.

Team oneforall ook wel genoemd doet zijn naam wel eer aan. Jordi Viladoms was oorspronkelijk de waterdrager van Marc Coma. Helaas is deze Spanjaard met

zijn KTM 690 Rally uit de strijd door een valpartij waarbij hij een blessure opliep en het medische team hem ter observatie wilde houden.

Dat dit grote gevolgen zou hebben voor Henk Knuiman, was tot de vijfde etappe slechts een vraag, nu een feit.

Marc Coma reed zijn band kapot in de special stage van de vijfde etappe. Helaas niet te repareren ter plekke en hij moest gered worden door de zeer sympathieke

Italiaan Luca Manca, die zonder twijfelen zijn achterwiel omruilde terwijl hij op dat moment zelf in de top tien reed. Dakarspirit op en top! Helaas was het wel aan Henk Knuiman

om Luca Manca weer te voorzien van zijn achterwiel zodat Luca zijn weg weer kon vervolgen. Voor Knuiman dus zeer vervelend dat de waterdrager van Coma uitgevallen was.

Na moeizaam de weg te vervolgen met een kapotte achterband, waarbij het op sommige stukken echt bijna niet te doen was, kwam Henk bij een groep toeschouwers die

hem konden helpen door zijn wiel om te ruilen met het wiel van een KTM Adventure. Zo kon hij zijn weg iets beter vervolgen alhoewel de weg vervolgen in

die special geen pretje is op een straatband.

Uiteindelijk finishte hij uiterst teleurgesteld op een zevenenzeventigste plaats. In het klassement is Knuiman teruggevallen naar een vierenveertigste plaats.

Het team houd de moed erin en gaat vol goede moed door met de meest uitdagende rally ter wereld. Dat is na de vijfde etappe alweer ruimschoots bewezen.

Het uiteindelijke doel en de mooiste prestatie is bij Dakar altijd nog...: finishen!

De stand in het algemeen klassement na de zesde dag:

1 002 DESPRES (FRA) KTM 16:38:26 00:00:00
2 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 17:16:03 00:37:37
3 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 17:22:27 00:44:01
4 014 DUCLOS (FRA) KTM 17:40:00 01:01:34
5 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 17:46:33 01:08:07
6 010 GONÇALVES (PRT) BMW 17:47:37 01:09:11
7 024 STREET (USA) KTM 17:51:12 01:12:46
8 001 COMA (ESP) KTM 17:55:21 01:16:55 22:00
9 031 MANCA (ITA) KTM 18:05:05 01:26:39
10 034 PEDRERO GARCIA (ESP) KTM 18:19:51 01:41:25

42 048 LIEFHEBBER (NLD) KTM 21:51:55 05:13:29
44 007 KNUIMAN (NLD) KTM 22:04:19 05:25:53 28:00 4

Via www.ktm4all.nl kunt u de prestaties van Henk Knuiman en het team volgen.
De start van de zesde etappe is voor de rijders reeds een feit, blijf op de hoogte via twitter op deze site en schrijf u in voor de nieuwsbrief van KTM Nederland.

Na Dakar zullen we deze website als nieuwsportal gaan lanceren, waar je alles vindt over onze coureurs, teams, modellen en veel meer.

http://www.youtube.com/watch?v=I_YQ6lfskKs

Met vriendelijke groet/ kind regards,

Marije van Ettekoven
Manager Communications & Events

KTM Sportmotocycle Nederland B.V.
Sluisweg 20
6581 KA Malden
Tel.:+31 (0)24 328 77 22
Mob.: +31 (0)6 50999047
Fax.: +31 (0)24 328 77 94

www.ktm.nl
Nieuw: www.ktm4all.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

knuiman heeft een pechdag

Bericht door henk-v »

Geschreven door Niels Hatzmann
donderdag 07 januari 2010
Knuiman is net binnen en Marcel heeft hem gesproken. "Het was weer zo'n dag!" riep Henk. "Vol goede moed begonnen, maar 200 meter in de proef brak mijn ketting!" Gelukkig kon Henk het direct repareren, maar het is geen goed begin van je dag. Henk heeft een pechdakar dit jaar. "Het is ongelofelijk dat dit weer gebeurt!" zegt hij. Hij wil wel, en rijdt naar eigen zeggen zoals altijd maar het zit niet mee. En dan blijven de spetterende resultaten ook achterwege, en scoor je in vergelijking met 2009 al gauw 5 tot 10 plaatsen lager in het klassement. "Je moet echt veel risico's nemen op deze proeven wil je vooraan blijven rijden. En als ik hoor van het ongeval van Manca ben ik toch weer blij dat ik hier sta".

Afbeelding

bron; http://www.rallymaniacs.nl/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman ook in 6e etappe geplaagd door pech maar toch 20ste
KTM-rijder Henk Knuiman is vandaag tijdens de zesde etappe van de Dakar Rally op een twintigste plaats over de finish te komen. Het rijden ging lekker maar ook vandaag kende de rijder uit Wijchen tegenslag. 200 meter na de start brak namelijk zijn ketting waardoor hij als laatste motor-rijder zijn weg moest vervolgen. Dit had tot gevolg dat hij de hele dag in het stof moest rijden. Ondanks het slechte begin wist Knuiman er toch nog een twintigste plaats uit te slepen.

Afbeelding

De etappe liep vandaag van Antofagasta naar Iguique waarvan de special stage 418 kilometer bedroeg. Henk begon gemotiveerd aan de dag maar vlak na de start van de special stage kreeg hij wederom een tegenslag te verwerken. Zijn ketting brak waardoor hij tot stilstand kwam. Ondanks de teleurstelling slaagde Henk er op vakkundige wijze in om de ketting te repareren en deze weer terug op de motor te leggen. Uiteraard kostte dit tijd en pas als allerlaatste motorrijder kon hij zijn weg vervolgen. De rijder uit Wijchen probeerde er nog het beste van te maken maar moest op veel plaatsen voorzichtig rijden vanwege het vele stof. Het was een lange dag met een mooie einde van de special stage. Het laatste stuk liep namelijk door de duinen waarbij de rijders bij de laatste duin zo'n 500 meter stijl moesten afdalen waarbij ze recht op de zee afreden. Onderaan de duin moesten de rijders nog even rechts afslaan alvorens ze bij het bivak aan kwamen. Ondanks de tegenslag van Henk in het begin van de dag wist hij toch nog als twintigste te finishen.

In het klassement is Henk opgeklommen naar een vijfendertigste plaats. Morgen staat de zevende etappe op het programma. Deze etappe loopt van Iquique terug naar Antofagasta en is 641 kilometer lang. Tevens staat morgen de rijders de langste special stage van de rally te wachten, deze is namelijk 600 kilometer lang.

bron; http://www.hknuiman.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman behaalt beste resultaat tot nu toe in zevende etappe
KTM-rijder Henk Knuiman heeft de zevende en tevens langste etappe van de Dakar Rally tot een goed einde weten te brengen. Het was een loodzware etappe waarin veel gevraagd werd van de rijder en de machine. In het begin van de etappe reed Henk samen op met landgenoot Frans Verhoeven maar de laatste 400 kilometer naar de finish reed hij alleen. Ondanks dat hij gedurende de etappe vermoeide armen kreeg, zette hij door en wist hij op een mooie twaalfde plaats te finishen.

Afbeelding

De etappe liep van Iquique naar Antofagasta en was maar liefst 641 kilometer lang. Met een special stage van zo'n 600 kilometer beloofde het voor Henk een zware dag te worden. In het begin van de etappe was het even moeilijk navigeren maar samen met landgenoot Frans Verhoeven vond Knuiman een weg door te duinen. Na zo'n 42 kilometer werd de route heel snel. Hierop had de rijder uit Wijchen de gang er goed inzitten. Henk reed zo'n 400 kilometer alleen maar wist in deze afstand wel verschillende rijders te passeren. Met nog zo'n 150 kilometer te gaan kreeg Knuiman last van vermoeide armen. Hierdoor liet hij het tempo iets zakken maar ondanks dit kostte hem dit weinig. Na een loodzware dag legde Henk beslag op een mooie twaalfde plaats en is hiermee in het klassement opgeklommen naar een tweeëntwintigste positie.

Commentaar Henk Knuiman:''Het ging best lekker vandaag maar het was wel erg zwaar. Ondanks dat ik tegen het einde het tempo moest laten zakken vanwege vermoeide armen ben ik toch twaalfde geworden. Ik zit nu in een hotel en ga me zo dadelijk even heerlijk douchen. Daarna vroeg naar bed! Nadat ik alles met Joep heb doorgesproken, is hij alweer volop met de motor bezig. Een rustdag zal ons goed doen''.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman nadert de top twintig in de Dakar Rally.

Na een aantal moeilijk begin, kruipt Knuiman richting de top twintig. In de etappe van vandaag, die liep van Antofagasta naar Copiapo, kwam de rijder uit Wijchen op een vijftiende plaats binnen en is hiermee in het klassement opgeklommen naar een eenentwintigste plaats.

Afbeelding

Het eerste gedeelte van de etappe was snel. Daarna volgden er een aantal rotspartijen waarop het mooi was om te rijden. De laatste 75 kilometer bestond uit heel veel duinen. De gehele dag heeft Henk lekker gereden en stuurde zijn goed geprepareerde KTM machine op een vijftiende plaats over de finish.

In het klassement is hij opgeklommen naar een eenentwintigste plaats. Morgen staat de etappe van Copiapo naar La Serena op het programma en is 547 kilometer lang. De special stage is in deze etappe 338 kilometer lang.

We hebben nog een hele mooie fotogallery voor u na de rustdag. In deze gallery kunnen jullie tevens een aantal foto's bekijken van de vijfde etappe waarbij Henk de band aan het wisselen is samen met de persoon die de achterband van zijn KTM Adventure af wilde staan. Klik hier voor de foto's.

http://www.motocrossplanet.eu/knuiman/r ... index.html

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Knuiman knokt verder
Geschreven door Marcel Vermeij
maandag 11 januari 2010
Voor Henk Knuiman is deze editie van ‘Le Dakar’zeker niet de makkelijkste. Met een 21e plaats algemeen staat hij er een stuk minder goed voor dan een jaar geleden op de rustdag. De factor geluk speelt daar zeker ook een rol in, bijna iedere dag maakte hij wel iets mee. En dat is juist de kracht van Henk Knuiman: het ‘niets mee maken’ en constante uitslagen neerzetten Henk Knuiman zelf is er heel nuchter onder. Tijdens de rustdag spreken we hem even als hij zijn roadbook klaar maakt voor de 9e special van Antofagasta naar Copiapo.


Knuiman: ,,De Dakar is de zwaarste race ter wereld, voor mens en materiaal. Mensen gaan het gewoon vinden dat ik goed presteer en er van voren bijzit, maar dat is het natuurlijk niet.’’ Vervolgens nemen we de rally van dag tot dag door. Als je dan alles op een rijtje zet, snap je beter dat niets vanzelfsprekend is in de Dakar.

Op de eerste dag problemen met een kokende voorrem. Op de derde dag problemen met de motor. Henk moest een keer met de motor meelopen om boven op een duin te komen. Daar stond Jordi Viladoms met pech. ‘’Ik heb Jordi een nieuw luchtfilter gegeven, en vervolgens wilde mijn motor ook niet meer. ‘’ (Uiteindelijk was Cyril Despres een van de weinigen die op dag 3 geen problemen had met de zware omstandigheden. Een combinatie van lange stukken zeer zwaar zand, slechte benzine, een hoge buitentemperatuur en ijlere lucht zorgde voor kokende benzine en brandstoftoevoerproblemen red.)

‘’Op dag 4 werd ik geraakt door een steen. (Knuiman toont zijn donkerblauwe schouder en bovenarm) Op dag 5 staat Coma met een kapotgereden achterband. Luca Manca staat zijn wiel af aan Coma, dat was de dag ervoor nog met hem besproken. Vervolgens geef ik mijn wiel aan Manca. Die Manca is een beetje een boer, die had overal alles neer geflikkerd, en ik kon het oplossen. Ik heb de situatie even bekeken, en ben aan de slag gegaan. Ik heb de band met trekbandjes vastgezet op de velg, maar na 15 kilometer rijden klapte de band volledig. Ik heb nog 85 kilometer doorgereden, dat moet je eens proberen! Vervolgens stond er wat publiek, en zag ik een KTM 640 Adventure. Ik natuurlijk vragen. Na wat overleg hebben we de wegband van de Adventure op mijn wiel overgezet. Een Chileen, een Australiër en een Tsjech stonden me te helpen! Op dag 6 breekt mijn ketting na 200 meter in de proef, en vertrok ik zo’n beetje als laatste... Gisteren was goed, ik maakte nog een foutje anders was ik 9e geweest in plaats van 12e. Maar goed, als telt niet. ‘’




Toch is Knuiman heel resoluut als we hem vragen of het niet frustrerend is dat deze rally moeilijk voor hem verloopt. ‘’Het is zo! Ik leg me er bij neer. Als een probleem zich voordoet, los ik het op en ga door. Ik kan nu niet anders dan de moed erin houden. Pas na de rally kan ik de balans opmaken en kijken welke en waar dingen mis zijn gegaan.’’

Met een 21e plaats algemeen en nog 7 specials voor de boeg kan Knuiman nog veel goedmaken. Dan moeten verdere problemen natuurlijk wel achterwege blijven. Een verbetering van zijn 9e plaats van 2009 lijkt teveel gevraagd, maar Knuiman heeft in het verleden altijd na de rustdag veel progressie kunnen maken.

Afbeelding

bron: http://www.rallymaniacs.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman in de top vijftien in negende etappe van de Dakar Rally
KTM-rijder Henk Knuiman heeft tijdens de negende etappe van Copiapo naar La Serena een veertiende plaats weten te behalen. De rijder uit Wijchen startte goed maar kreeg in de beginfase even een kleine tegenslag te verwerken waarbij kostbare tijd verloren ging. Na deze tegenslag herstelde Henk zich goed en werkte vervolgens een goede etappe af.

Afbeelding

De etappe werd geopend met een massastart. Henk zat er goed vooraan bij en kon op een vierde plaats aan de dag beginnen. Na zo'n 20 minuten ging het helaas mis met Knuiman. Een andere rijder kwam vlak voor hem ten val waardoor hij moest uitwijken. Hierbij reed hij zich vast in het losse zand en vervolgens viel het niet mee om los te komen. Hierbij ging kostbare tijd verloren maar Henk bleef hier rustig onder en vervolgde geconcentreerd zijn weg. Ondanks de tegenslag in het begin verliep de rest van de etappe naar wens. Henk heeft lekker gereden en kwam op een veertiende plaats binnen. Met deze positie is hij in het klassement opgeklommen naar een twintigste plaats.

Morgen staat de etappe van La Serena naar Santiago op het programma. In totaal is deze etappe 586 kilometer lang en de special stage is tijdens deze dag zo'n 236 kilometer lang.

bron: http://www.hknuiman.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman klimt naar achttiendeplaats in Dakar Rally
KTM-rijder Henk Knuiman is vandaag tijdens de elfde etappe van de Dakar Rally op een dertiende plaats gefinisht. Het was een hele snelle etappe waarin Henk zich goed thuis voelde. Met dit goede resultaat is hij in het klassement twee plaatsen opgeklommen en staat nu op een achttiende plaats.

Afbeelding


De etappe liep van Santiago naar San Juan. De special stage was zo'n 220 kilometer lang en begon boven in de bergen. De rijders daalden vanaf een hoogte van 3000 meter af naar beneden. Het pad was mooi geschoven en in het begin was het navigeren niet moeilijk. Toch vergisten een aantal toprijders zich en reden verkeerd. Henk was goed alert en reed de goede route. Later in de etappe lag de snelheid nog steeds erg hoog en kwamen de rijders op hoge snelheid tussen de stenen door. Henk bleef geconcentreerd rijden en kwam op een nette dertiende plaats over de finish. Hiermee is hij in het klassement opgeklommen naar een achttiende plaats.

Morgen staat er weer een pittige etappe op het programma. De lengte van de etappe van San Juan naar San Rafael is maar liefst 796 kilometer lang en heeft een special stage van 297 kilometer.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman wint weer een plaats in het Dakarklassement
KTM-rijder Henk Knuiman heeft wederom een plaats winst geboekt in het klassement van de Dakar Rally. In de lange etappe van San Juan naar San Rafael stuurde Henk zijn machine op bekeken wijze naar een dertiende plaats. Met dit resultaat is hij in het klassement opgeklommen naar een zeventiende plaats.

Afbeelding

De etappe van San Juan naar San Rafael wordt ook wel de Monsteretappe genoemd. Deze etappe was maar liefst 796 kilometer lang waarvan de special stage zo'n 297 kilometer bedroeg. Voor Henk werd het een mooie dag. In de eerste 215 kilometer van de proef had hij veel last van het stof van de Portugees Faria, die net iets voor hem reed. Hierdoor koos Knuiman er bewust voor om niet harder te gaan rijden. Tevens ging het rijden niet soepel genoeg tussen de stenen waardoor Henk besloot om het hoofd er bij te houden. In het losse zand op de verbindingsroute begon het rijden beter te gaan en verkleinde Knuiman zijn achterstand op Faria naar slechts vier seconden. In het slot gedeelte van de etappe moest hij nog iets tijd toegeven maar na een kleine 300 kilometer proef kwam hij op slechts veertien seconden van Faria op een dertiende plaats binnen. Met dit resultaat is hij in het klassement weer een plaats opgeklommen en met nog twee etappes te gaan staat de rijder uit Wijchen nu op een zeventiende plaats.

Morgen staat de etappe van San Rafael naar Santa Rosa op het programma. Deze etappe is 725 kilometer lang en heeft een special stage van 368 kilometer. Het schijnt dat dit een moeilijke etappe is voor het navigeren. Ook schijnt het erg snel te zijn waardoor de rijders moeten waken voor bandenproblemen.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman in de top twintig ondanks tegenslag in voorlaatste etappe
KTM-rijder Henk Knuiman heeft vrijdag tijdens de voorlaatste etappe van de Dakar Rally een tegenslag te verwerken gehad. Door de warme omstandigheden werd de machine van Henk te warm waardoor hij het tempo moest laten zakken. Hierdoor verloor hij zijn concentratie, wat tot gevolg had dat hij verkeerd reed. Hierbij ging flink wat tijd verloren maar toch wist de rijder uit Wijchen zich nog goed te revancheren en als twintigste te finishen.

Afbeelding

De voorlaatste etappe van de Dakar Rally liep van San Rafael naar Santa Rosa. Het was bijzonder heet en dit had tot gevolg dat de motor van Henk al vrij snel te warm werd. De benzine begon te koken en dit betekende dat Knuiman gas terug moest nemen. Door dit probleem verloor de rijder uit Wijchen zijn concentratie waardoor hij een keer verkeerd reed. In eerste instantie kon hij de weg niet meer terug vinden maar na lang zoeken zat hij toch weer op de juiste route. Helaas zat Henk vanaf dat moment volledig in het stof te rijden en was het gevaarlijk om andere rijders in te halen. De rijder uit Wijchen bleef hier rustig onder werkte toch nog een goede dag af waarin hij als twintigste over de finish kwam. In het klassement blijft Knuiman op een zeventiende plaats staan.

Vandaag staat de laatste etappe van de Dakar Rally op het programma. Deze etappe loopt van Santa Rosa naar Buenos Aires en is 707 kilometer lang. De lengte van de special stage is in deze etappe 206 kilometer. De etappe schijnt erg snel te zijn en hierdoor heeft Henk zijn monteur Joep Teunisen de opdracht gegeven om de gearing te veranderen zodat hij een hogere snelheid kan halen.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Henk Knuiman sluit Dakar Rally af met negende plaats in laatste etappe
KTM-rijder Henk Knuiman heeft de Dakar Rally op positieve wijze af weten te sluiten. Tijdens de laatste etappe van Santa Rosa naar Buenos Aires finishte Knuiman als negende en stelde hiermee zijn zeventiende plaats in het eindklassement veilig. Tevens mag het genoemd worden dat dit de zesde keer is uit zes starts dat Knuiman de finish heeft gehaald in deze loodzware rally.

Afbeelding

Voor aanvang van de etappe had monteur Joep de gearing van de motor verandert waardoor de motor een goede topsnelheid kreeg. Dat dit de juiste keuze was, bleek al snel in de etappe. De etappe was snel en de ondergrond was keihard. Henk mocht als negentiende starten en wist al vrij snel een aantal andere rijders te passeren waardoor hij buiten het stof kwam te rijden en dus goed zicht had. De gehele etappe verliep zonder problemen voor de rijder uit Wijchen maar wat Knuiman niet in de gaten had, was dat hij veel vergde van zijn achterband. Hij haalde het einde van de special stage op een negende plaats en was hier uitermate tevreden over.

Echter op de verbindingsroute richting de finish kwam hij nog even voor een verrassing te staan. Hij kwam namelijk stil te staan met een kapotte achterband. De bib mousse kwam naar buiten en moest gerepareerd worden. Gelijk stonden er zo'n 500 mensen rondom de motor van Henk. Dit had tot gevolg dat de mensen in de servicetruck hem niet zagen staan tussen de menigte en dus gewoon verder reden richting de finish. Dit betekende voor Henk dat hijzelf het probleem moest zien te verhelpen. Dit was voor de rijder uit Wijchen geen probleem en zo sloot hij de laatste etappe van de Dakar Rally met een voldaan gevoel af.

Vandaag moet Henk zijn KTM machine enkel nog over het finishpodium rijden en dan is ook deze editie van de Dakar Rally tot een goed einde gebracht.

bron: http://www.hknuiman.com/
Plaats reactie