Swingarmprobleem EXC 300

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Heb nieuwe lagers in de swingarm laten zetten, maar als ik de swingarm weer monteer en de as vastdraai loopt hij niet meer op zijn lagers maar draaien de buitenste bussen mee en loopt de hele swingarm niet soepel meer.
Als ik de swingarm in een bankschroef zet blijft alles wel soepel lopen dus de lagers en bussen lijken gewoon goed te zitten. Nou ben ik na de eerste demontage van de swingarm wel drie ringen rijker. Eén van die ringen past precies aan de rechterkant op het blok waar de as het blok binnenkomt, dat lijkt me gewoon een vulring die daar blijkbaar hoort. Het vreemde is dat aan de andere kant van het blok waar de as er weer uitkomt er weer niet zo'n uitsparing op het blok zit.... Verder heb ik nog twee ringen die eigenlijk nergens netjes op passen, volgens mij zijn het gewoon oude afdichtingsringen uit een swingarmlager die volgens mij niet uit het lager zijn gekomen wat ik gedemonteerd heb maar gebruikt zouden kunnen zijn als aanmekaar pruts vulringen...?

Mijn vraag is eigenlijk: Weet iemand hoe het zit met evt ringen op de as in de originele af fabrieksituatie en heeft iemand ervaring met wat wellicht meer versleten en met meer speling kampende swingarmen op een exc 300 (uit 2004)? Is het misschien een bekend truukje om wat slijtage op te vangen?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat als je de as stevig aandraait er zijwaartse druk op de swingarm komt waardoor het lager door torsie vastgeklemd komt te zitten in de swingarm. Als je dan een extra ring tussen het blok en de swingarm prutst ben je die speling kwijt en kan je de boel niet meer scheeftrekken...? (maar is best wel een kutklus om die ringen er tussen te
krijgen.)
Liikt me vergezocht maar is voorlopig het enige wat ik kan verzinnen, want verder lijkt de arm nergens aan te lopen.

Iemand hier ervaring mee, zie ik iets simpels over het hoofd..?
Help :!:

Dick.
EXC300
vazeltje
Berichten: 35
Lid geworden op: vr nov 09, 2007 18:02
Locatie: varsseveld

Herr DRénérZéele schreef:Heb nieuwe lagers in de swingarm laten zetten, maar als ik de swingarm weer monteer en de as vastdraai loopt hij niet meer op zijn lagers maar draaien de buitenste bussen mee en loopt de hele swingarm niet soepel meer.
Als ik de swingarm in een bankschroef zet blijft alles wel soepel lopen dus de lagers en bussen lijken gewoon goed te zitten. Nou ben ik na de eerste demontage van de swingarm wel drie ringen rijker. Eén van die ringen past precies aan de rechterkant op het blok waar de as het blok binnenkomt, dat lijkt me gewoon een vulring die daar blijkbaar hoort. Het vreemde is dat aan de andere kant van het blok waar de as er weer uitkomt er weer niet zo'n uitsparing op het blok zit.... Verder heb ik nog twee ringen die eigenlijk nergens netjes op passen, volgens mij zijn het gewoon oude afdichtingsringen uit een swingarmlager die volgens mij niet uit het lager zijn gekomen wat ik gedemonteerd heb maar gebruikt zouden kunnen zijn als aanmekaar pruts vulringen...?

Mijn vraag is eigenlijk: Weet iemand hoe het zit met evt ringen op de as in de originele af fabrieksituatie en heeft iemand ervaring met wat wellicht meer versleten en met meer speling kampende swingarmen op een exc 300 (uit 2004)? Is het misschien een bekend truukje om wat slijtage op te vangen?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat als je de as stevig aandraait er zijwaartse druk op de swingarm komt waardoor het lager door torsie vastgeklemd komt te zitten in de swingarm. Als je dan een extra ring tussen het blok en de swingarm prutst ben je die speling kwijt en kan je de boel niet meer scheeftrekken...? (maar is best wel een kutklus om die ringen er tussen te
krijgen.)
Liikt me vergezocht maar is voorlopig het enige wat ik kan verzinnen, want verder lijkt de arm nergens aan te lopen.

Iemand hier ervaring mee, zie ik iets simpels over het hoofd..?
Help :!:

Dick.
Deze is van een 200 bouwjaar 98/99. Ik weet niet of het precies hetzelfde is maar veel verschil zal er denk ik niet in zitten?


http://www.motormaf.nl/forum/misc.php?pic=72356
vazeltje
Berichten: 35
Lid geworden op: vr nov 09, 2007 18:02
Locatie: varsseveld

vazeltje schreef:
Herr DRénérZéele schreef:Heb nieuwe lagers in de swingarm laten zetten, maar als ik de swingarm weer monteer en de as vastdraai loopt hij niet meer op zijn lagers maar draaien de buitenste bussen mee en loopt de hele swingarm niet soepel meer.
Als ik de swingarm in een bankschroef zet blijft alles wel soepel lopen dus de lagers en bussen lijken gewoon goed te zitten. Nou ben ik na de eerste demontage van de swingarm wel drie ringen rijker. Eén van die ringen past precies aan de rechterkant op het blok waar de as het blok binnenkomt, dat lijkt me gewoon een vulring die daar blijkbaar hoort. Het vreemde is dat aan de andere kant van het blok waar de as er weer uitkomt er weer niet zo'n uitsparing op het blok zit.... Verder heb ik nog twee ringen die eigenlijk nergens netjes op passen, volgens mij zijn het gewoon oude afdichtingsringen uit een swingarmlager die volgens mij niet uit het lager zijn gekomen wat ik gedemonteerd heb maar gebruikt zouden kunnen zijn als aanmekaar pruts vulringen...?

Mijn vraag is eigenlijk: Weet iemand hoe het zit met evt ringen op de as in de originele af fabrieksituatie en heeft iemand ervaring met wat wellicht meer versleten en met meer speling kampende swingarmen op een exc 300 (uit 2004)? Is het misschien een bekend truukje om wat slijtage op te vangen?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat als je de as stevig aandraait er zijwaartse druk op de swingarm komt waardoor het lager door torsie vastgeklemd komt te zitten in de swingarm. Als je dan een extra ring tussen het blok en de swingarm prutst ben je die speling kwijt en kan je de boel niet meer scheeftrekken...? (maar is best wel een kutklus om die ringen er tussen te
krijgen.)
Liikt me vergezocht maar is voorlopig het enige wat ik kan verzinnen, want verder lijkt de arm nergens aan te lopen.

Iemand hier ervaring mee, zie ik iets simpels over het hoofd..?
Help :!:

Dick.
Deze is van een 200 bouwjaar 98/99. Ik weet niet of het precies hetzelfde is maar veel verschil zal er denk ik niet in zitten?


http://www.motormaf.nl/forum/misc.php?pic=72356
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Herr DRénérZéele schreef:
Het enige wat ik kan verzinnen is dat als je de as stevig aandraait er zijwaartse druk op de swingarm komt waardoor het lager door torsie vastgeklemd komt te zitten in de swingarm. Als je dan een extra ring tussen het blok en de swingarm prutst ben je die speling kwijt en kan je de boel niet meer scheeftrekken...? (maar is best wel een kutklus om die ringen er tussen te
krijgen.)
Liikt me vergezocht maar is voorlopig het enige wat ik kan verzinnen, want verder lijkt de arm nergens aan te lopen.
Heb vanochtend die ringen ertussen geprutst, de boel weer gemonteerd en verdomd, het werkt.

Ben ik toch nog niet zo dom als ik er uit zie! :lol:
EXC300
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Tadaaaa :)

I love it, when a plan comes together.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie