techniek vragen/antwoord

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Dat wordt lastig want ik ken maar één Big die net zo licht, gemakkelijk en speels rijdt als m'n Guzzi :verliefd: :toost:
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Ouwe Reus »

Hey Peter. In de eerste plaats mooi dat je het allemaal nog uit elkaar kan halen, wetende hoe jij die MG op zijn of haar donder hebt gegeven.
Samen met Rob lekker een MG Frankenstein maken en wéér de rollenbank op. Gewoon lekker je plan "afmaken".
De grootste uitdaging is straks dat om dat BigBoreBlok gevaarte in je MG te lepelen :D.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

De resultaten zijn weer binnen na een sessie op de vermogensbank. En ik ben er dit keer erg blij mee 8)

Filmpje van 1 van de vele runs!

Guzzi tuning met een laptop?!
Afbeelding

En natuurlijk de resultaten
Afbeelding

Afbeelding

Rood = verdraaide koppen (kleine inlaatklep, grote uitlaatklep)
Groen = verdraaide koppen met uitgefreesde kanalen (direct na het afdichtvlak van de kleppen de klepzitting en kanaal haaks uitgefreesd)
Blauw = verdraaide koppen met uitgefreesde kanalen en de nokkenas 1 tand (10,5 graden) vroeger gezet

Mijn conclusie: draai je koppen om en frees je kanalen uit maar blijf van je nokkenstok af
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door futurist »

Ik denk dat het gedraai niks uitmaakt, het freesen das de clou.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1183
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door frankn »

futurist schreef:Ik denk dat het gedraai niks uitmaakt, het freesen das de clou.

futurist
Dat denk ik niet, maar dan zou je nog een runnetje kunnen doen met de koppen
weer teruggedraaid.
Leg dan meteen de originele grafiek er ff overheen. :D
Geen slecht resultaat overigens.
Benieuwd hoe het nu met de thermische huishouding gaat.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Een tijdje geleden ben ik al op de rollerbank geweest met originele koppen en daarna met gedraaide koppen zonder frezen. Het verschil daar tussen is in deze post te zien: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... 50#p151132

Voor mij gaf het draaien een koppelkromme waar ik lekkerder mee reed. Ik moet de laatste rollerbanksessie nog in mijn overzicht zetten, dan staat alles ter vergelijk bij elkaar.

Het frezen heeft inderdaad zijn effect bewezen. Dat zie je in de laatste rollerbanksessie. De hele koppelkromme en vermogenskromme zijn in vergelijking met onbewerkte koppen in dezelfde positie (dus allebei verdraaid) zo'n 3Nm en 1,6pk gestegen.

Normaal werd de olietemperatuur met originele koppen in mijn setup zo'n 110 graden op de snelweg. Met omgedraaide koppen was dat gemiddeld 100 graden. Met aangepaste koppen en nokkenas maar met een een kapot draaiend big-end werd dat 120 graden (kan je nagaan hoeveel warmte er van die extra wrijving af komt die het blok niet kwijt kan!!).

Nu met uitgefreesde kanalen kwam afgelopen maandag na een lange snelwegrit de temperatuur op maximaal 87 graden (er zit een onthoud-functie in mijn dashboard). Vandaag met een retourtje naar Nijmegen over de snelweg kwam de temperatuur op maximaal 80 graden 8) :woow: :verliefd: :toost:
:zwaaien:
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Edwin »

Dadelijk krijg je nog sludge vorming omdat die niet meer goed op temperatuur komt hahaha

Lekker bezig hoor!

:toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Ouwe Reus »

Wat heb je precies gedaan mbt de uitgefreesde kanalen? Bedoel je dat je de uitlaatkanalen hebt vergroot in diameter?
En heb je al gespeeld met de compressie(-verhoudingen)?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door futurist »

Edwin schreef:Dadelijk krijg je nog sludge vorming omdat die niet meer goed op temperatuur komt hahaha

Lekker bezig hoor!

:toost:
:D
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1183
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door frankn »

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het nog invloed heeft op het verbruik.
Dus of je ff wat km's wil maken Peter. :lol:

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Ouwe Reus schreef:Wat heb je precies gedaan mbt de uitgefreesde kanalen? Bedoel je dat je de uitlaatkanalen hebt vergroot in diameter?
En heb je al gespeeld met de compressie(-verhoudingen)?
Op pagina 15 van dit topic heb ik daar wat over uitgelegd. Kort gezegd heb ik dit met de kanalen gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

De Guzzi-koppen zijn plat en gemakkelijk in te spannen. Het idee van JVA om de kanalen nog wijder uit te frezen kan bij deze koppen niet, dan breek je door het dammetje tussen de in- en uitlaatkklep heen :roll:

Op de snelweg haalt de Guzzi nu 1:21. Dat was voorheen iets minder, maar niet veel. Met al het uitproberen heb ik tussen de 1:16,5 en 1:19 gereden. Eigenlijk moet het snel mooi weer worden zodat ik weer met een vriend een weekendje kan gaan knallen in de Ardennen. Dan hebben we een goed en vooral voor mij leuk vergelijk :toost:

Als ik nu sludgevorming krijg dan moet ik gewoon langere rondjes blijven rijden. Ook geen straf :lol:
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Ouwe Reus schreef:...
En heb je al gespeeld met de compressie(-verhoudingen)?
Toen ik het huidige blok 6 jaar geleden in de Guzzi bouwde, heb ik meteen 0,5mm van de cilinders afgedraaid. Na wat grof rekenwerk kwamen we op een theoretische compressieverhouding van 1:11,5. Veel hoger durf ik niet te gaan, de motor rijdt nu nog goed op gewone Euro95 benzine.
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

frankn schreef:
futurist schreef:Ik denk dat het gedraai niks uitmaakt, het freesen das de clou.

futurist
Dat denk ik niet, maar dan zou je nog een runnetje kunnen doen met de koppen
weer teruggedraaid.
Leg dan meteen de originele grafiek er ff overheen. :D
Alles situaties heb ik nu verwerkt in Excel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

.
.

Het nut van een oliedrukmeter

Op de Imola heb ik een oliedrukmeter gebouwd. Deze maakt gebruik van onderstaande sensor die bij de oliedrukmeter geleverd werd.

Afbeelding

De sensor zit in een adapter waar ook de schakelaar voor het oliedruklampje ook in zit. Omdat ik de adapter niet precies goed had gemaakt, heb ik een paar millimeter van het schroefdraad af moeten zagen.

Origineel zit er een heel klein gaatje in de sensor waar de onder druk staande olie door naar binnen kan. Zie hieronder:

Afbeelding

Door het afzagen van de onderste paar windingen, was het kleine gaatje verdwenen en was er een GAT van zo'n 6mm ontstaan.

Toen de motor afgelopen mei in elkaar stond en draaide, viel het me op dat de oliedruk fluctueerde met zo'n 2 bar. Zeker bij lastwissel werd de meter gek. De meter was absoluut niet stabiel. Ik ging er van uit dat dit kwam door het grotere doorstroomgat. Mijn redenatie was dat het kleine gaatje origineel in de sensor zit, als een demper functioneerde.

Nu is pas het big-end van de Imola in elkaar gelopen en vervangen door een goed tweedehands set. Het viel me vandaag pas op, dat mijn oliedrukmeter nu wel in alle situaties stabiel blijft!! :huh:

Hierdoor krijg ik sterk het vermoeden, dat het big-end in mei al aan vervanging toe was. Dat is 3000km geleden! Of het big-end toen nog te redden was met alleen een paar nieuwe lagerschalen dat zal ik nooit weten. Wel is voor mij hierdoor het nut van een goede oliedrukmeter gebleken.

Misschien pas het niet helemaal in dit topic (of wel want het gaat wel weer over de duurzaamheid van het motorblok) maar het leek me nuttige informatie waar andere hun voordeel ook mee kunnen doen.
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door futurist »

achteraf gemakkelijk praten maar je had het kunnen beredeneren. Vloeistof zet zich in alle richtingen gelijk uit en de drukken zijn de in alle richtingen even groot dus groot of klein gaatje zou niet uit mogen maken. Inderdaad zou het gaatje een demper kunnen zijn maar de olie pomp draait zo snel rond dat je dat bij gelijk toerental niet zou mogen zien op de meter.

futurist

goei lagertjes dan zo lang uit gehouden incl runs op de rollenbank
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Op het motorforum beschrijf ik het experimenteren met de Kawasaki GPZ 500. Om dit forum niet teveel te vervuilen is hier de directe link naar de post voor degene die er nieuwsgierig naar zijn: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 0#28726580
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door futurist »

Dat het met remmen wel bij te houden viel geloof ik wel, hopen dat het bandje al dat remmen kan bij houden. Tijd om er ABS op te knutselen.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door futurist »

Gaat de lambda sensor het voorwiel of spatbord niet raken bij diep inveren voor

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Leuk dat je hele stuk hebt gelezen :lol:

De bandjes zijn Bridgestone BT45, en kunnen wonderbaarlijk veel aan. Ze worden wel erg heet onder deze omstandigheden :roll:

De plaatsing van de lambdasonde is wat overhaast en ongelukkig gedaan. Hij blijft wel vrij van het voorwiel, ook bij maximaal inveren. Er zit dan nog 5 centimeter tussen. Op de foto lijkt het door het perspectief allemaal veel krapper.

De volgende update zal nog even duren. Het "injectie op de Guzzi"-project heeft voorrang.
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Even weer een (heel) oud topic opduikelen.

Heel voorzichtig ben ik het TTR-project waar aan het oppakken. Ik wil gewoon weer met dat gekke ding rijden en raggen. Via DHC6 heb ik een betaalbaar TTR-onderblok geregeld. Recent is daar de bovenkant van een XT600 van eind jaren 80 bijgekomen.

Na de positieve experimenten met de Guzzi wil ik ook aan deze kop het één ander aanpassen om de ademhaling meer te richting op een goede uitlaatflow.

Origineel ligt de uitlaatklep erg diep.
Afbeelding

Rondom de uitlaatkleppen heb ik meer ruimte gecreëerd.
Afbeelding

Afbeelding

Alle opstaande randen zijn weg gehaald, simpel met een soort dremel. Het diep liggen van de uitlaatklepzittingen heb ik geprobeerd te compenseren door het omliggende materiaal weg te halen. Ik denk dat er nog wat weg kan, maar dat zie ik de volgende keer dat ik in NL ben wel weer.

De klepzittingen worden bewerkt zoals bij de Guzzi. Startrick wil helpen door hun klepslijpbank op een alternatieve manier te gebruiken. Zo kunnen we hopelijk binnen een half uurtje de uitlaatklepzittingen aanpassen. Dit apparaat is heel snel uit te lijnen met de klepgeleider. De klepzitting kan er mee worden opgefrist, helemaal uitgefreesd voor vervanging en hopelijk ook aangepast zoals ik voor ogen heb.

Afbeelding

Dit zou heel veel opspantijd schelen. De twee uitlaatkleppen blijken namelijk niet in lijn te staan, maar iets naar elkaar naar binnen gericht.

De uitlaatkleppen zelf hebben ook nog en behandeling gekregen.
Afbeelding

Geprobeerd is om de zware "tulp"vorm wat te verminderen. Het liefst zouden ze nog wat verder afgeslankt worden, maar dat kon het kleine draaibankje waar we op werkte niet aan.

De uitlaatbocht had ook een interessant fenomeen. De inwendige las heeft een kleinere binnendiameter dan de uitlaatpoort heeft. Dus weer een vernauwing.
Afbeelding

Slijpen, slijpen, slijpen...
Afbeelding

Tadaaaa!
Afbeelding

Heel voorzichtig hoop ik op Gieterveen weer met deze fiets te verschijnen. Of dat lukt weet ik nog niet zeker, maar een mens mag toch dromen :mrgreen:
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door zappa.suzuki »

Was al bijna vergeten dat je de TTR ook nog had! Ligt t originele blok nog bij hoe heet ie ook al weer?
Succes er mee en hoop dat je droom uitkomt :toost:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 85
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door ghulst »

Ergens zou ik nog een TT600 cilinder moeten hebben liggen van een projectje... Maar dat ding heeft zich goed in de garage verschanst, waardoor ik nu echt geen idee heb waar. :roll:

Wel een mooi project. Ik heb nog eens een TT600 projectmotor gekocht, maar na een voorzichtige start thuis, bleken daar toch te veel dingen aan te missen en het blok te vast te zitten. Gewoon doorverkocht naar de volgende en een half jaar later de DR gekocht. :wink:
Nu geen noppen - Vroeger DR Big 1997 - 36mm carbs, Marving GSX750F dempers, Hyperpro en TT600
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Ja het origineel ligt nog bij een bedrijf waar Joop soms werk. Als ik ooit weer tijd heb, dan hoop ik samen met hem dat blok helemaal aan te passen.

Voor nu wil ik weer rijden met de TTR, dus dan maar op een alternatieve manier.

Nog even een vraagje voor advies. De TTR wielen staan nu nog op versleten Heidenau K60 winter en het andere set op redelijke Mitas E-09 Dakar. Wat zouden jullie aanraden, de Mitas nog even oprijden of voor de lol gewoon omwisselen voor echte noppies?
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door zappa.suzuki »

Dat ligt er aan waar je wil rijden, wil je het zand in dan is het antwoord duidelijk :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Eigenlijk weet ik het al maar ik wilde er nog niet aan. De E-09 Dakar is snoeihard en ronduit k*t op het asfalt. In het zand komt het vooruit, maar ik heb in Lapland mogen ervaren wat echte nopjes doen...

Heeft iemand deze banden al eens geprobeerd? https://www.mxbanden.nl/michelin-tracker.html
:zwaaien:
Plaats reactie