Een tijd geleden heb ik een ongebruikte originele 1.0mm overmaat (106mm) zuiger met ringen kunnen kopen van Suzuki. Deze is nog nooit gebruikt.
Ze zijn niet meer nieuw leverbaar.
Inmiddels heb ik besloten dat ik extreme ga, dus is deze set te koop.
Ik heb hiervoor €265,- voor betaald en dat wil ik ook weer voor hebben. Hopelijk kan hiermee weer een DR800 op de weg blijven.
Groeten,
Coen
DR800 @ coentje.net
te koop ongebruikt orginele suzuki zuiger 1.0mm overmaat
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Toen ik hem kon kopen twijfelde ik ook, maar de kans is zeer klein dat ik ooit weer een ongebruikte 1.0mm overmaat kan kopen. En ik dacht als ik hem niet meer nodig heb verkoop ik hem gewoon weer.Ouwe Reus schreef:Je brengt mij heeeel erg aan het twijfelen Coen.....
Ik heb maar één zuiger te koop en weg is weg.
Marco , best wel een mooie prijs maar wacht nog ff met aanschaffen,ik ga morgen op bezoek bij een vriend die zijn eigen revisie bedrijf had en die had diverse leuke mogelijkheden om een oude zuiger op te knappen.
Draaien er morgen even een verhaaltje van in elkaar.
Draaien er morgen even een verhaaltje van in elkaar.
Ben heel geïnteresseerd, zeker om dat het een heels schaars artikel is. Maar heb hier ook twee cilinders liggen die ik wil laten honen, maar weet nog niet welke overmaat het zal gaan worden. Met mijn schuifmaatje kan ik namelijk niet nauwkeurig genoeg meten.
Punt is dat ik een net een reserveblok heb gereviseerd met oa een nieuwe 0,5 overmaat en mijn gemonteerde blok heeft zelfs nog een standaard zuigertje. En vanuit dat opzicht moet ik eigenlijk pas op de plaats maken, want er zijn zat lieden hier die zo'n zuiger harder nodig hebben.
Bert, ik heb nog een cilinderkop waarvan in de klepzitting moet slijpen.....
Punt is dat ik een net een reserveblok heb gereviseerd met oa een nieuwe 0,5 overmaat en mijn gemonteerde blok heeft zelfs nog een standaard zuigertje. En vanuit dat opzicht moet ik eigenlijk pas op de plaats maken, want er zijn zat lieden hier die zo'n zuiger harder nodig hebben.
Bert, ik heb nog een cilinderkop waarvan in de klepzitting moet slijpen.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Klepzittingen inslijpen,juist dat is een van de weinige dingen die je met een kleine "gereedschap" investering prima op een regenachtige dag thuis in de schuur (in jouw geval balkon) zelf kan doen.
Je begint ermee om bij de blokker een afwas borstel te kopen met een zuignap erop , en uit jouw onderdelen voorraad haal je een oude bougie.
Nu de zuignap op een stukje rond hout lijmen en klaar is kees (marco).
Op de bougie zet je een passend pijpje en dit las je vast,of laat het even lassen.
Als laatste investering een dikke viltstift,aan jouw de kleur.
Kleppenslijp pasta bestel je via internet en een setje van grof en fijne pasta kost je ongeveer 15 euro, maar daar doe je dan ook gigantisch lang mee,eventueel bestel je de zuignap gelijk mee ,kosten plus/minus 3 euro.
Nu de verlengde bougie er in en het geheel vastzetten in de bankschroef,met de viltstift rondom op de klapzitting streepjes zetten klep pakken met op de rand wat pasta zuignap op de klep en slijpen maar,rustig draaien en af en toe "lossen " en weer verder.
Je voelt en hoort vaak of de klep alles goed pakt ,hierna alles schoonmaken en goed kijken op de klep en zitting of alles geraakt is,daarna zitting weer bewerken met de stift rondom en de klep plaatsen en rond draaien,klep er uit en op de zitting en klep kijken of je een hele dunne rand krijgt.
succes en foto's volgen.
Je begint ermee om bij de blokker een afwas borstel te kopen met een zuignap erop , en uit jouw onderdelen voorraad haal je een oude bougie.
Nu de zuignap op een stukje rond hout lijmen en klaar is kees (marco).
Op de bougie zet je een passend pijpje en dit las je vast,of laat het even lassen.
Als laatste investering een dikke viltstift,aan jouw de kleur.
Kleppenslijp pasta bestel je via internet en een setje van grof en fijne pasta kost je ongeveer 15 euro, maar daar doe je dan ook gigantisch lang mee,eventueel bestel je de zuignap gelijk mee ,kosten plus/minus 3 euro.
Nu de verlengde bougie er in en het geheel vastzetten in de bankschroef,met de viltstift rondom op de klapzitting streepjes zetten klep pakken met op de rand wat pasta zuignap op de klep en slijpen maar,rustig draaien en af en toe "lossen " en weer verder.
Je voelt en hoort vaak of de klep alles goed pakt ,hierna alles schoonmaken en goed kijken op de klep en zitting of alles geraakt is,daarna zitting weer bewerken met de stift rondom en de klep plaatsen en rond draaien,klep er uit en op de zitting en klep kijken of je een hele dunne rand krijgt.
succes en foto's volgen.
OK nu begrijp ik je,de klepzitting moet uit de kop worden gehaald en de truc is daarbij de hele klep inlassen met een electrode,af laten koelen en de zitting valt er van zelf uit.
Daarna van stelliet een nieuwe plaatsen door de kop goed heet te laten worden en de zitting plaatsen,deze truc deden wij erg vaak maar moet je nu laten doen door een revisie bedrijf,als je kan lassen kan je zelf de zitting er uit halen maar het plaatsen verijst best wat handigheid die je een paar keer gedaan moet hebben.
en daarna de inslijptruc.
Wordt denk ik best wel een investering ,misschien beter om te kijken naar een tweede hands kopje of wordt dat ook moeilijk?
Daarna van stelliet een nieuwe plaatsen door de kop goed heet te laten worden en de zitting plaatsen,deze truc deden wij erg vaak maar moet je nu laten doen door een revisie bedrijf,als je kan lassen kan je zelf de zitting er uit halen maar het plaatsen verijst best wat handigheid die je een paar keer gedaan moet hebben.
en daarna de inslijptruc.
Wordt denk ik best wel een investering ,misschien beter om te kijken naar een tweede hands kopje of wordt dat ook moeilijk?
Hoi Coentje,Coentje. schreef:Nog aan het twijfelen?Ouwe Reus schreef:Je brengt mij heeeel erg aan het twijfelen Coen.....
Geen twijfel meer.
Jouw zuiger is een zeker een zeldzame verschijning, maar ik heb er op dit moment zelf geen concrete bestemming voor.
Ik denk dat met wat geduld de zuiger ongetwijfeld in een andere BIG/cilinder zal worden gemonteerd!
Wat ga je doen met de bovenkamer? Wordt het een 110mm zuiger?Coentje. schreef:Inmiddels heb ik besloten dat ik extreme ga
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Het zal waarschijnlijk een 110mm worden, maar dat is niet echt merkbaar t.o.v. een 106mm.Ouwe Reus schreef:Wat ga je doen met de bovenkamer? Wordt het een 110mm zuiger?Coentje. schreef:Inmiddels heb ik besloten dat ik extreme ga
Wordt wel een lichtere zuiger en omdat ik een hogere compressie wil met andere timing moet de zuiger ook een sparing komen voor de kleppen.
Ik verwacht dat ik maximaal 65pk zal krijgen, dus het gaat mij niet om het vermogen. Als ik meer vermogen zou willen dan moet ik een ander motorblok nemen. Ik hoop dat ik meer lol zal hebben met een bepaald motorkarakerisitek dan pk.
Mijn vorige motor was een GSXR 750 uit '89. Een redelijk en niet spannend makkelijke 4 cylinder met 112pk. Mijn andere motor was een SP370. De 1 cylinder beviel me, alleen had deze wel weinig vermogen voor de openbare weg. Zeker als ik met de SP probeerde met een groepje te gaan rijden.