Ik heb op het fantastische DR-BIG forum veel gelezen over het beruchte nokkenaskettingspannerveertje. Ik heb dan ook de verbeterde versie van Hessler besteld en dan komen er een paar vragen op:
Bij het demonteren van de spanner hoor ik de veer "afrollen". Ai da's jammer. Het boek spreekt van een locking tool, die ik niet heb...
Vergelijken van de oude en nieuwe veer levert geen verschil op... Hoe kun je zien dat het een standaard of een Hessler veer is?
De grote vraag is natuurlijk hoe de nieuwe veer te monteren. Het boek heeft daar niets over. Het veertje zo monteren levert een niet werkende spanner op: linksom draaien zorgt ervoor dat de "kop" naar buiten komt maar zodra de schroevendraier eruit gehaald wordt roetsjt de kop weer terug...
Ik vermoed dat er "negatieve" spanning op de veer gezet moet worden: één of meerdere slagen tegen de windingen in draaien voordat de spanner in elkaar gezet wordt. Vraag is dan hoeveel...
Ik zou gokken, net zoveel als dat je de spanner uit kunt draaien...dan zou de veer op "nul" staan bij maximale uitlslag....
Veertje komt op mij uiterst fragiel over dus ik wil nu ff niet experimenteren, ik hoor graag van de experts hoe ik dit tot een goed einde ga brengen
Nokkenaskettingspannerveertje....nogmaals
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
ik heb het al meermalen gedaan maar het nu omschrijven is lastig, ik ga het dadelijk nog eens doen en dat proberen op te schrijven. ik weet dat het een beetje "prullen" is maar het gaat wel. je voelt ook wanneer de spanning goed is. het enige lastige is dan om dat borg veertje wat het er uit komende asje moet tegen houden er op te krijgen zonder dat het spul uit elkaar springt.
het "Hesseler" veertje is zilver kleurig. het oude veertje zwart of echt "gebruind" donker bruin, waarschijnlijk van de olie. nieuwe originele veertjes vind je niet dus daar kan je niet mee verwarren want Suzuki verkoopt de veertjes niet los.
greetz Futurist
het "Hesseler" veertje is zilver kleurig. het oude veertje zwart of echt "gebruind" donker bruin, waarschijnlijk van de olie. nieuwe originele veertjes vind je niet dus daar kan je niet mee verwarren want Suzuki verkoopt de veertjes niet los.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Spanner moet helemaal ontspannen zijn bij maximale uitslag. Door de spanner aan/in te draaien, span je het veertje. Laat je de spanner los, zal de ontspanner weer uitdraaien. Straks zit de ketting ertegen en die wordt dus op spanning gehouden.
OJ
OJ
klinkt gemakkelijker als het is
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
OK,DR-Big schreef:Spanner moet helemaal ontspannen zijn bij maximale uitslag. Door de spanner aan/in te draaien, span je het veertje. Laat je de spanner los, zal de ontspanner weer uitdraaien. Straks zit de ketting ertegen en die wordt dus op spanning gehouden.
OJ
Dus bij het in elkaar zetten van de spanner, moet ik het veertje een "voorspanning" geven...wat ik eerder als "negatieve" spanning heb omschreven: tegen de windingen in, correct?
Het resulaat is dan dat de spanner "uit zichzelf" (is gelijk aan het veertje in rust, de natuurlijke toestand) de maximale uitslag zal hebben, correct?
Grote vraag blijft dan: hoeveel slagen voorspanning (of tegenspanning zo je wilt) moet dat veertje dan hebben?...
Ik bedoel dan: het haakje zit in de uitsparing boven op het huis vast, je brengt de as met het sleufeinde in het huis en pakt de veer op: de sleuf valt over het andere uiteinde van de veer: nu zit de drievoetige ring nog steeds los van het huis, als je de spanner draait en vervolgens loslaat, dan draait 'ie direct terug.... overigens onafhankelijk van de draairichting....
Vraag: welke kant draai je de spanner op? (altijd vanuit het zadel gezien) en hoe veel slagen draai je dan? maar bovenal waarom zou die spanner in die stand blijven staan?.....
Ik moet iets zeer eenvoudigs over het hoofd zien maar zoals het nu in elkaar steekt KAN het niet werken.
huls
ik ga een poging doen.
veertje in het huis,
rechte stukje van het veertje in het sleufje van de spindel
schroevendraaier erin en draaien zodat de stift zich met enige druk van je vinger erin laat draaien (stift draait niet maar schuift naar binnen),
de spindel draait dan de stift naar beneden tot die niet verder kan,
dan wordt het moeilijk
als je het borgveertje goed gepositioneerd hebt dan kan je met één hand de spanner vast houden (druk je tegen je buik )met de schroevendraaier nog steeds erin (die dus door je buik op zijn plaats blijft) en met je andere hand prul je het borgveertje over de drie stukjes rand van de spanner zodat de stift er niet meer uit kan,
voorzichtig de schroevendraaier terug laten draaien en omdat de stift nu net niet zover terug kan draaien als bij het monteren blijft hij als de schroevendraaier er uit is met een heel klein beetje voorspannig op zijn plaats,
test.
zet de schroevendraaier erin, voorzichtig, zachtjes draaien (rechtsom denk ik) en met je vinger heel zachtjes op de stift drukken en dan kan de spindel de stift met toe nemende veerkracht weer in het huis "gedraaid" (geschoven) worden zoals je doet als de ketting gemonteerd wordt. de stift mag niet met alleen met de druk van je vingerdruk teruggedrukt kunnen worden want dan kan de ketting dat ook doen en da klop nie heur.
SUCCES
greetz Futurist
veertje in het huis,
rechte stukje van het veertje in het sleufje van de spindel
schroevendraaier erin en draaien zodat de stift zich met enige druk van je vinger erin laat draaien (stift draait niet maar schuift naar binnen),
de spindel draait dan de stift naar beneden tot die niet verder kan,
dan wordt het moeilijk
als je het borgveertje goed gepositioneerd hebt dan kan je met één hand de spanner vast houden (druk je tegen je buik )met de schroevendraaier nog steeds erin (die dus door je buik op zijn plaats blijft) en met je andere hand prul je het borgveertje over de drie stukjes rand van de spanner zodat de stift er niet meer uit kan,
voorzichtig de schroevendraaier terug laten draaien en omdat de stift nu net niet zover terug kan draaien als bij het monteren blijft hij als de schroevendraaier er uit is met een heel klein beetje voorspannig op zijn plaats,
test.
zet de schroevendraaier erin, voorzichtig, zachtjes draaien (rechtsom denk ik) en met je vinger heel zachtjes op de stift drukken en dan kan de spindel de stift met toe nemende veerkracht weer in het huis "gedraaid" (geschoven) worden zoals je doet als de ketting gemonteerd wordt. de stift mag niet met alleen met de druk van je vingerdruk teruggedrukt kunnen worden want dan kan de ketting dat ook doen en da klop nie heur.
SUCCES
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dank voor de moeite om een uitgebreide how-to te schrijven.
Ik heb geprobeerd om jouw aanwijzingen te volgen maar ik strand al heel snel. Dat gebeurt hier:
"omdat de stift nu net niet zover terug kan draaien als bij het monteren blijft hij als de schroevendraaier er uit is met een heel klein beetje voorspannig op zijn plaats"
De veer rolt gewoon weer terug naar de nul-stand. Dat vindt ik ook niet vreemd want wat zou dat tegen kunnen houden? Ik kan in elk geval niets ontdekken...
Wat ik nog steeds niet begrijp is hoe deze constructie kan werken. Deze paar onderdelen vormen een spanner maar ik zie niet hoe.
Heeft er iemand wel eens een functionerende spanner geprobeerd in te drukken? Hoever kun je die dan indrukken? Hoeveel mm steekt de kop dan uit het huis?
Zie de bijgaande foto: wat is nu de beginstand bij het monteren? helemaal in elkaar gedraaid of half of helemaal uit elkaar?
Ik heb geprobeerd om jouw aanwijzingen te volgen maar ik strand al heel snel. Dat gebeurt hier:
"omdat de stift nu net niet zover terug kan draaien als bij het monteren blijft hij als de schroevendraaier er uit is met een heel klein beetje voorspannig op zijn plaats"
De veer rolt gewoon weer terug naar de nul-stand. Dat vindt ik ook niet vreemd want wat zou dat tegen kunnen houden? Ik kan in elk geval niets ontdekken...
Wat ik nog steeds niet begrijp is hoe deze constructie kan werken. Deze paar onderdelen vormen een spanner maar ik zie niet hoe.
Heeft er iemand wel eens een functionerende spanner geprobeerd in te drukken? Hoever kun je die dan indrukken? Hoeveel mm steekt de kop dan uit het huis?
Zie de bijgaande foto: wat is nu de beginstand bij het monteren? helemaal in elkaar gedraaid of half of helemaal uit elkaar?
huls
je kan die spanner NIET indrukken. je moet de spindel (met dat "schroefdraad")indraaien en dan heel lichte druk uitoefenen op de stift om hem naar binnen doen gaan.
als je hem helemaal hebt ingedraaid/geschoven dan zit het randje van de stift bijna helemaal in de spannerbehuizing.
futurist
als je hem helemaal hebt ingedraaid/geschoven dan zit het randje van de stift bijna helemaal in de spannerbehuizing.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik geloof dat de mist aan het optrekken is.....
Bij het monteren van een nieuwe nokkenasketting draai je de spanner helemaal rechtsom zodat deze zo ver mogelijk "in" is.
Als de nieuwe nokkenasketting op z'n plaats zit dan mag de spanner los (als je idd de locking tool hebt gebruikt) en zal deze uit zichzelf, gedreven door de veerspanning "uit" gaan en daarbij de speling op de nokkenasketting weg nemen.
In het normale gebruik rekt de ketting wat op en de spanner zal dan weer een beetje "uit" gaan en die spanning weer wegnemen.
Dit gaat door totdat de vervangingslimiet van de nokkenasketting bereikt is. Dat zal ruim voor de maximale uitslag van de spanner zijn.
Mijn denkfout is twee ledig:
1. de spanner bereikt in het blok nooit het einde van z'n bereik, logisch dat buiten het blok dat wel gebeurt bij het ontbreken van de nokkenasketting
2. hij wordt helemaal "in" gemonteerd. en dan zal de spanner slechts gedeeltelijk "uit" gaan zoals boven beschreven.
Ben ik hier enigzins op het juiste spoor?
Zie foto: is dit deze juiste hoeveelheid uitslag?
Zie trouwens net futurist z'n reactie, volgens mij gaat het de goede kant op, eens?
Ik had idd ook al bedacht dat je de spanner, vanwege de constructie niet in kunt duwen
BTW dank voor het meedenken
Bij het monteren van een nieuwe nokkenasketting draai je de spanner helemaal rechtsom zodat deze zo ver mogelijk "in" is.
Als de nieuwe nokkenasketting op z'n plaats zit dan mag de spanner los (als je idd de locking tool hebt gebruikt) en zal deze uit zichzelf, gedreven door de veerspanning "uit" gaan en daarbij de speling op de nokkenasketting weg nemen.
In het normale gebruik rekt de ketting wat op en de spanner zal dan weer een beetje "uit" gaan en die spanning weer wegnemen.
Dit gaat door totdat de vervangingslimiet van de nokkenasketting bereikt is. Dat zal ruim voor de maximale uitslag van de spanner zijn.
Mijn denkfout is twee ledig:
1. de spanner bereikt in het blok nooit het einde van z'n bereik, logisch dat buiten het blok dat wel gebeurt bij het ontbreken van de nokkenasketting
2. hij wordt helemaal "in" gemonteerd. en dan zal de spanner slechts gedeeltelijk "uit" gaan zoals boven beschreven.
Ben ik hier enigzins op het juiste spoor?
Zie foto: is dit deze juiste hoeveelheid uitslag?
Zie trouwens net futurist z'n reactie, volgens mij gaat het de goede kant op, eens?
Ik had idd ook al bedacht dat je de spanner, vanwege de constructie niet in kunt duwen
BTW dank voor het meedenken
huls
juist want als de spanner zo ingedrukt kon worden dan zou de nokkenas ketting dat ook kunnen doen, die wil bij stationair namelijk al lekker klapperen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Toch nog ff beste Futurist..(is er al een beker voor de meest behulpzame DR-BIG forum lid trouwens...nee? dan moeten we dat gauw gaan regelen..)
Volgens mij ben ik eruit maar toch nog dit: klopt de uitslag (zie mijn foto) een beetje met wat het moet zijn?
Ik heb trouwens net bedacht dat het wellicht handig is..(in elk geval voor mensen met een hersen functie zoals de mijne)...om een extra pagina aan de sleuteltips toe te voegen waarin echt stap voor stap, eventueel met foto's, de vervanging staat beschreven. Ja dat wil ik best wel op me nemen..
Ik heb bijv geen "buik" gebruikt zoals futurist voorstelt maar ik heb het spannerhuis in de bankschroef geklemd en dus een extra hand vrij.
Dat soort kleine dingen helpen denk ik..wat jij zappa?
Volgens mij ben ik eruit maar toch nog dit: klopt de uitslag (zie mijn foto) een beetje met wat het moet zijn?
Ik heb trouwens net bedacht dat het wellicht handig is..(in elk geval voor mensen met een hersen functie zoals de mijne)...om een extra pagina aan de sleuteltips toe te voegen waarin echt stap voor stap, eventueel met foto's, de vervanging staat beschreven. Ja dat wil ik best wel op me nemen..
Ik heb bijv geen "buik" gebruikt zoals futurist voorstelt maar ik heb het spannerhuis in de bankschroef geklemd en dus een extra hand vrij.
Dat soort kleine dingen helpen denk ik..wat jij zappa?
huls
zappa is overigens de auteur van de meeste how to do stukjes die je terug vind op de sleuteltips.
ook hij weet de meeste linkjes omdat hij, de laatste tijd wat minder (oorzaak heet vriendin geloof ik), zowat woont op alle fora die met Dr of off road te maken hebben.
en als je de weg weet kom je ook vanzelf aan de kennis. wedstrijdjes doen we hier niet echt aan, ook het rijden gaat als we samen rijden altijd op niveau aan ieders kunnen met af en toe een tussensprintje.
ere wie ere toekomt, ons forum is de kennis basis, denktank zeg maar..............................
succes met sleutelen, dat is al minstens de helft van de fun, de voorpret zeg maar.
mijn vrouw zegt vaak zat "koop nou gewoon eens een nieuwe, zo'n Dr 400 X of tenere", maar aan zo'n nieuwe valt niks te prullen.........................................
greetz Futurist
ook hij weet de meeste linkjes omdat hij, de laatste tijd wat minder (oorzaak heet vriendin geloof ik), zowat woont op alle fora die met Dr of off road te maken hebben.
en als je de weg weet kom je ook vanzelf aan de kennis. wedstrijdjes doen we hier niet echt aan, ook het rijden gaat als we samen rijden altijd op niveau aan ieders kunnen met af en toe een tussensprintje.
ere wie ere toekomt, ons forum is de kennis basis, denktank zeg maar..............................
succes met sleutelen, dat is al minstens de helft van de fun, de voorpret zeg maar.
mijn vrouw zegt vaak zat "koop nou gewoon eens een nieuwe, zo'n Dr 400 X of tenere", maar aan zo'n nieuwe valt niks te prullen.........................................
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks Cor
Zal dit draadje bij de sleuteltips zetten, Huls, als je nog meer fotos en een stappen plan erbij zet maak je deze how to compleet
Vast bedankt!
Ik ben ooit begonnen met de sleuteltips zo dat we niet steeds de zelfde vragen hoefden te beantwoorden
Als iemand er ook een draadje bij wil laat het ff weten en zelf een how to wil schrijven, ga je gang
En ik heb idd wat minder tijd ivm met het meissie Cor
Zal dit draadje bij de sleuteltips zetten, Huls, als je nog meer fotos en een stappen plan erbij zet maak je deze how to compleet
Vast bedankt!
Ik ben ooit begonnen met de sleuteltips zo dat we niet steeds de zelfde vragen hoefden te beantwoorden
Als iemand er ook een draadje bij wil laat het ff weten en zelf een how to wil schrijven, ga je gang
En ik heb idd wat minder tijd ivm met het meissie Cor
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Huls, moet ik even bij je langs komen? Ik heb hetzelfde aan de hand gehad, sterker nog, ik heb de hele zooi weer uit elkaar gehaald, omdat bleek dat ik het niet goed gemonteerd had...
OJ
OJ
ok.
OJ
OJ
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997