Positieve publicaties in de pers

Moderators: johanv, komkommer, Ad Ketelaars

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Positieve publicaties in de pers

Bericht door Noppy »

Ruimte voor motoren
17-12-2009
In de media wordt steeds meer aandacht besteed aan ‘groen nieuws’ en daarin komen ook regelmatig motorfietsen voor.

De KNMV is op een totaal andere, constructieve, wijze bezig om dit probleem aan te pakken. Wij proberen namelijk om crossers en offroad-rijders langs legale weg mogelijkheden te bieden om hun sport/hobby te beoefenen, maar daar moet de overheid dan wel aan meewerken. Die ruimte is aanwezig, o.a. in de vorm van defensieterreinen, maar deze worden niet of nauwelijks beschikbaar gesteld.
Mede op initiatief van de KNMV zijn in november in de Tweede Kamer vragen gesteld over dit onderwerp en naar aanleiding daarvan heeft het CDA begin december een motie ingediend. Hierin verzoekt Raymond Knops de regering onder meer om het bestaande historisch gebruik van defensieterreinen voor motorsport en het verpachten van gronden ten behoeve van recreatie voort te zetten zolang er geen (toenemende) strijdigheid optreedt met belangen van natuur, milieu en andere recreatie.
In de overweging wordt gesteld dat het gebruik van defensieterreinen voor de motorsport, wandelaars, fietsers en andere recreanten voorziet in een maatschappelijke behoefte en bovendien bijdraagt aan het voorkomen van wildcrossen, waardoor kwetsbare natuurgebieden worden ontzien.

Hopelijk wordt dit initiatief in Den Haag gehonoreerd en kunnen we in de toekomst de licentiehouders wat meer ruimte bieden.
Bij het goede ‘groene nieuws’ hoort zeker de tweede plaats van Amel Advokaat in de FIM Ride Green Eco Enduro in Kopenhagen.

Hans van Loozenoord

Bron: http://www.knmv.nl/columns/ruimte-voor-motoren
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Indoor motorcrossen in Vlaanderen een oplossing?

Bericht door Noppy »

Lijst Dedecker wil motorcrossers op wei van Rock Werchter
Reeds 0 reacties | reageer zelf

WERCHTER - Provincieraadslid Jo Vanderstraeten (Lijst Dedecker) wil het terrein van Rock Werchter gebruiken als crossterrein. De SP.A vindt dat geen goed idee.

Tijdens de zitting van de provincieraad kwam Jo Vanderstraeten met het idee op de proppen om de weide van Rock Werchter buiten het festivalseizoen te gebruiken als motorcrossterrein. Vanderstraeten haalde het Nederlandse voorbeeld van 'sGravenshage aan. In die gemeente wordt de festivalweide tijdens de winter gebruikt als crossterrein.

‘Het voorstel van Vanderstraeten is te gek om los te lopen', reageert gedeputeerde Karin Jiroflée (SP.A). ‘Er kan geen permanent crossterrein gebouwd worden naast een dorpskern', luidt het. De politica benadrukt dat er een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgemaakt voor de omgeving. ‘Er mogen alleen lawaaierige activiteiten tussen 15 mei en 15 september plaatsvinden.'

‘De open ruimte in Vlaams-Brabant is schaars', verdedigt Vanderstraeten zijn voorstel. ‘Het gaat niet op om op verschillende plaatsen een festivalweide, een motorcrossterrein en een weide voor kleiduifschieten in te richten. Die zaken worden best gecombineerd op een locatie.'

Plaatsen waar er gecrosst kan worden, zijn er op dit ogenblik niet voldoende in Vlaanderen. Daarom bekijken de provincie Vlaams-Brabant, op vraag van Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA), opnieuw de mogelijkheden van een permanent crossterrein. ‘In openlucht zie ik geen plaats voor een terrein. Misschien kan er gewerkt worden aan een indooroplossing', vraagt Jiroflée zich af.

Het gemeentebestuur van Rotselaar kant zich tegen het voorstel dat LDD lanceerde. Volgens waarnemend burgemeester Dirk Jacobs (CD&V) is de inrichting van een motorcrossterrein op die plaats uitgesloten: ‘De bewoners ondervinden nu al een aantal dagen hinder van de concerten. Bovendien is een tweetal jaar geleden samen met de provincie een ruimtelijk uitvoeringsplan uitgewerkt om enerzijds Rock Werchter te regulariseren en anderzijds het terrein in te richten als landschapspark. Dat is niet verenigbaar met een motorcrossterrein.'


Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=QO2J6G5P
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

DEN HELDER De provincie Noord-Holland wil dat er een permanent motorcrossterrein komt in Den Helder. Gedeputeerde Laila Driessen gaat zo snel mogelijk met de gemeente in gesprek voor de vestiging van een zogenoemd durfsportcentrum. Dat zei ze maandag tijdens de behandeling van de begroting.

Nu zijn er nog twee tijdelijke locaties: in Den Helder bij vliegveld De Kooy en in Middenmeer in de gemeente Wieringermeer. Die tweede locatie komt te vervallen als er in Den Helder permanent gecrosst kan worden.

Geluidsoverlast
De vestiging van een crossterrein is al jaren een heikel punt in de Noordkop. Door geluidsoverlast maken veel omwonenden er bezwaar tegen. De provincie trekt twee ton uit om de geluidsoverlast van het crossterrein bij vliegveld De Kooy te beperken.

De gemeente Den Helder reageert stomverbaasd en voelt zich overvallen omdat de crosslocatie tijdelijk van aard zou zijn. De gemeente wacht met een definitieve reactie tot er overleg met de provincie is geweest.

.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
klomp

Bericht door klomp »

Je hebt je huiswerk goed gedaan Noppy.
je zit met deze vorst liever achter de PC dan op het zand lijkt me.
Ik sluit me daarbij aan :D
Maar het laat wel zien dat de media er aandacht aan besteed, dat is alleen maar goed.
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bericht door Houten Klaas »

Noppy, het is allemaal lief bedoeld.Het gros van de offroad rijders en de rallyrijders heeft er geen zak aan. Deze jongens blijven door de bossen rijden.

Code groen( gros van de offroad en rallyrijders) heeft toch weinig aan mx banen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bericht door huskie »

Noppy schreef:Leuk nieuws uit Drenthe!

http://www.assen.nu/index.php?n_id=131653&s_id=476
Ik weet nog wel meer vuilnisbelten waar ik in deze buurt zou willen rijden.
Hoogteverschil, singletracks, mooi uitzicht, geen milieu schade, etc etc

Hopelijk doen ze er wat mee binnen de gemeentes.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bericht door Houten Klaas »

Heeft Code Groen al ergens resultaten geboekt ?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bericht door Houten Klaas »

Noppy is te druk met z'n nieuwe motor.
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Bericht door celsa »

Houten Klaas schreef:Heeft Code Groen al ergens resultaten geboekt ?
Al meer dan jullie zelf vermoeden, de resultaten komen op langere termijn hoor
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bericht door Houten Klaas »

celsa schreef:
Houten Klaas schreef:Heeft Code Groen al ergens resultaten geboekt ?
Al meer dan jullie zelf vermoeden, de resultaten komen op langere termijn hoor
Ik hou het vrij sceptische in de gaten.
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Hey Klaas,

Hoe is het daar in de Veluwse bossen. Sneeuw zeker??

Bel me van het weekend ff, dan kletsen we even bij. Ik stuur je een PB.

Grx.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Staatscrossbeheer minder streng?

Bericht door Noppy »

Nog een bericht, dit keer zijn we leidend voorwerp: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/45505/s ... treng-zijn
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

10-10-10. De dag waarop in ons politiedistrict een grootse controle tegen het wildcrossen plaatsvond. Bij de Provinciale Milieuklachten Centrale (Mik) zijn in 2010, tot en met nu, 407 klachten over wildcrossen binnengekomen. In 2009 waren dat 411 klachten. Daarmee staan klachten over wildcrossen bovenaan de lijst van meest voorkomende milieuklachten.
Ruim 75 deelnemers van verschillende disciplines (staatsbosbeheer, natuurmonumenten, provincie, KLPD, Marechaussee en onze eigen politiemensen) controleerden in de bossen van de negen gemeenten. Ik was die ochtend in het gebied onderweg met een vliegende equipe. Met deze actie maakten we duidelijk dat het wildcrossen niet wordt geduld in onze natuurgebieden. In een gesprek met verantwoordelijk gedeputeerde Yves de Boer op woensdag 6 oktober heb ik hem weten te overtuigen dat het provinciale beleid tegen wildcrossen niet handhaving primair moet stellen maar gericht moet zijn op het creëren/instandhouden van legale gelegenheden voor crossers in onze provincie. Uit een inventarisatie van crossterreinen in onze provincie blijkt namelijk dat het gros met sluiting wordt bedreigd en er dus nauwelijks voor crossers gelegenheid overblijft om hun hobby te kunnen bedrijven. Dat lijkt mij dweilen met de kraan open; handhaving wordt dan steeds meer een symbolische daad en dat acht ik onwenselijk.

Bron: http://www.hansverheijen.nl/WordPress/?p=1512
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

RUURLO - Blubber en nog eens blubber. Voor de één prachtig. Een ander gaf er na een rondje al de brui eraan. De jaarlijkse off-the-road-rit van de Motorclub Ruurlo (MCR) kenmerkte zich gisteren door uitermate drassige terreinomstandigheden.

Sommige delen van het ruim dertig kilometer lange parcours over akkers waarvan de maïs net is geoogst en door bosjes en singels veranderden door de regen in een grote modderpoel.

Vooral bij de op- en afritten van de maïsakkers was het ploeteren geblazen voor de 651 rijders die naar Ruurlo waren afgereisd. Op dit aantal deelnemers had de MCR gistermorgen - toen de regen al vroeg gestaag naar beneden viel - niet gerekend. Vorig jaar vormden de 644 rijders ook al een record. Voor de controle van de machines ontstond dan ook een lange wachtrij. Dit tot ongenoegen van sommige rijders. "Waarom hebben ze niet wat meer controleurs ingezet?" reageerde een rijder uit Deventer.

Nieuw dit jaar was het polsbandje dat de rijders droegen. Voor extra controle en veiligheid en om fraude te voorkomen. "Want sommige rijders sjoemelden wel eens met hun motor als die voor de rit niet aan alle officiële eisen voldeed", licht voorzitter Tom Schuurman van MC Ruurlo toe. De controle leverde MCR bij monde van technisch official Jan Buitenhuis van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Verenging (KNMV) MCR een groot compliment op. Waardering was er eveneens voor de technische controle die MCR op de motors losliet. Buitenhuis: ´"Veel organiserende clubs hebben eurotekens in hun ogen staan. Hoe meer inschrijvingen hoe groter de inkomsten. Maar Motorclub Ruurlo verdient een groot compliment. Motoren die niet aan de veiligheid- en verzekeringseisen voldoen komen niet de baan op. En daar hebben we respect voor."

Een van de rijders die onverrichter zake huiswaarts keerde was Arno Sevink uit Gendringen. Zijn achterband van zijn motor voldeed niet een de eisen. "Met deze crossband mag je absoluut niet de weg op", liet official Bernard Wolsink de rijder weten, die flink baalde. "Bij andere ritten mag ik wel van start gaan", pareerde Sevink. Buitenhuis: "Dat moeten die clubs weten. Maar hier kom je niet het parcours op. MC Ruurlo kent zijn verantwoordelijkheid. Daarvoor moet je respect hebben." En weg was de rijder.

Voorzitter Tom Schuurman keek gistermiddag net voor sluitingstijd met genoegen terug op de 'modderrit'. ,,De herstelwerkzaamheden van het terrein zullen wel wat meer tijd in beslag nemen."

Bron: http://www.destentor.nl/regio/lochem/75 ... otoren.ece
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

Bericht door schildertje »

Voorlopig hebben ze het toch maar weer georganiseerd, wil ook langs deze weg Erik ff bedanken voor het lenen van gereedschap en bok om ketting weer gangbaar te maken.
Jammer dat ondanks aanwijzingen er figuren zijn die door bermen heenrijden en tot overmaat van ramp een maiskuil (plastic)kapot rijden.
Daar heeft een vereniging weer een hoop lulwerk aan (en de boer herstelwerk) om volgend jaar terug te komen.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

http://www.limburger.nl/article/2010112 ... 29786/1056

Niet écht heel positief, maar iig gaat dat 'krampachtige' er nu een beetje vanaf.

Zal ook met iets anders te maken te hebben: per 1 januari a.s. verliezen alle groene BOA's hun verkeersbevoegdheid.

Dat houdt in:

- geen bekeuringen meer voor vieze kentekenplaten
- geen bekeuringen meer voor te hard rijden (vaak een ongeijkte poging om je aan te kunnen houden)

- wel nog art. 461, verboden toegang, dus dat blijft.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Voor rolstoelers inderdaad niet zo fijn, maar persoonlijk heb ik er niet zo'n problemen mee :wink:
D'r wordt aardig wat geld verbrast in het bos aan onzinnige zaken (wildtunnels, omleggen van "natuurlijke" waterwegen etc.). Meestal gewoon miljoenenprojecten :?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
janneske
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 00:17
Locatie: zuiden des lands

Bericht door janneske »

Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

VVD wil af van 'verlammende' regels natuurbescherming

Bericht door Noppy »

VVD wil af van 'verlammende' regels natuurbescherming
Uitgegeven: 18 mei 2011 18:51

DEN HAAG – De Europese regels voor natuurbescherming zijn zo stringent dat ze een verlammende werking hebben op bestuur en economie en moeten daarom op de schop.

Dat stelt VVD-Kamerlid Helma Lodders. “Recreanten, ondernemers, agrariërs en zelfs gemeenten laten ons weten schoon genoeg te hebben van de strenge regels en de lange en onzekere procedures die Natura2000 met zich meebrengt.”
Natura2000 zijn de in EU verband vastgelegde regels voor natuurbescherming. In ons land zijn 162 gebieden aangemerkt als Natura2000-natuurgebied en binnen deze gebieden gelden de strenge beschermregels.

Volgens de VVD'er zorgt dit ervoor dat provincies in deze gebieden nauwelijks nog vergunningen verstrekken voor activiteiten in en rondom de Natura2000-gebieden. “Ook als volstrekt onduidelijk is of deze activiteit een gevaar vormt voor de flora en fauna.”
Meldpunt
De VVD startte eind vorig jaar een meldpunt om klachten over de Natura2000-regels te verzamelen. Hier kwamen volgens Lodders ruim honderd klachten op binnen.
“De club van zweefvliegers moeten hun activiteiten staken, omdat ze moeten aantonen dat de schaduw van de vliegtuigjes niet schadelijk is voor de weidevogels in de omgeving”, aldus het VVD-Kamerlid.
“En de verhuizing van een manege in de buurt van een beschermd heideveldje duurt al zes jaar, omdat er discussie over het gevaar van de ammoniakuitstoot van de paarden.”

Van de zotte

Lodders noemt dergelijke procedures 'van de zotte'. “Dergelijke regels tasten het maatschappelijk draagvlak voor natuurbescherming aan en dat is heel jammer.”
Tijdens een debat in de Tweede Kamer wil Lodders woensdagavond staatssecretaris Bleker (Landbouw) daarom vragen te komen tot realistische en werkbare doelen.
“Economische belangen mogen wat ons betreft niet ontbreken in dit verhaal. We moeten ruimte bieden aan de natuur om zich te ontwikkelen, maar in dit geval geldt: zonder economie, geen ecologie.”
Volgens Lodders moet Bleker in Europa gaan kijken of er iets aan de regels te doen is. Ook wil ze dat de Nederlandse uitwerking van de Natura2000-regels versoepeld wordt, omdat deze volgens haar strenger zijn dan Europa vraagt.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/2518445/vvd-w ... rming.html
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Positieve publicaties in de pers

Bericht door Noppy »

Ik vond dit niet zo negatief dat het onder 'Negatieve publicaties' gepost moest worden.

http://www.politie.nl/Brabant-Noord/Ima ... 730827.pdf

Het is wellicht weer een stap voorwaarts voor meer wederzijds begrip, alhoewel ik het niet met de complete inhoud eens ben.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: Positieve publicaties in de pers

Bericht door folie »

Tja het aanbod aan legale onverharde wegen is erg beperkt en wordt nog steeds hard kleiner. En die beweging lijkt wel niet te stuiten.
Daar hebben wij trouwens niet alleen last van. Ik hoor ook van andere bosrecreanten dat ze worden weggestuurd door een boswachter omdat het bos waar ze al jaren kwamen ineens tot natuurpark of stiltegebied is benoemd. (Ik drink vaak ergens een bakske met de andere bosliefhebbers)
Ik weet niet altijd precies of waar ik rijd legaal is. Als je vragen gaat stellen mag je geloof ik nergens meer komen.

Dat regeltje over in gesprek gaan zou ik ook iets anders formuleren:
'Ik knik mensen vriendelijk gedag en ik ga niet in discussie over mijn liefhebberij en wat degene die mij wenkt ervan vindt.'
Dat zou de therapeutische werking van mijn ritje teniet kunnen doen en daar is tenslotte niemand bij gebaat.

Verder vind ik het wel een leuk pamflet. De toonzetting daar kan ik me wel in vinden.
Leven en laten leven.
Plaats reactie