Vraag jij je ook wel eens af hoe snel die trucks over het parkoers boenderen, dan hier een opmerkelijk antwoordt.
Het blijkt dat Chagin met de Kamaz de 5e tijd reed over de 8e stage.
Achter de 4 wedstrijd Toearegs reed Chagin met zijn Kamaz alle andere op een hoop.
Al die jaren dat ik naar Dakar kijk, zag ik die dikke truckers, en dacht: wat doen die hier. Beetje zitten hobbelen in die stoel
Maar nu Respect!
Opmerkelijk!!!
Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars
Opmerkelijk!!!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Re: Opmerkelijk!!!
Zeker nooit dat filmpje gezien van de Rooy en Vatanen?
http://www.youtube.com/watch?v=d-TDS4gnzA8
Vanaf ongeveer 1 minuut
http://www.youtube.com/watch?v=d-TDS4gnzA8
Vanaf ongeveer 1 minuut
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Jaaaa, dat is heftig.
Maar hedendaags?
Die de Rooy Daf was natuurlijk wel een formule 1 machine onder de trucks In het midden geplaatste dubbel motor 1000pk
Blijft apart dat ze die snelheden nu halen.
D
Coma en motor 250kg, Kamaz met wat bemanning en bandjes 10.000kg
Maar hedendaags?
Die de Rooy Daf was natuurlijk wel een formule 1 machine onder de trucks In het midden geplaatste dubbel motor 1000pk
Blijft apart dat ze die snelheden nu halen.
D
Coma en motor 250kg, Kamaz met wat bemanning en bandjes 10.000kg
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
De twee wedstrijdtrucks (T4) zijn twee identieke voertuigen op basis van een GINAF 4x4. Deze opnieuw opgebouwde trucks zijn op vele punten doorontwikkeld ten opzichte van de truck van vorig jaar en beschikt wederom over onafhankelijke wielophanging en een VSE DTS (hydraulisch) veersysteem.
Deze trucks beschikken over een CATERPILLAR C18 motor. Deze krachtbron met een cilinderinhoud van 18 liter zorgt voor een kleine 1000 pk.
De specificaties Voertuig merk en type: Ginaf X 2222 SP
Motor type: Caterpillar C18 (18 liter)
Vermogen: 950 pk
Maximum koppel: 3260 Nm
Topsnelheid: 160 km/uur (begrensd op 150 km/uur)
Wielbasis: 4.40 M
Totale lengte 6.40 M
Totale breedte: 2.55 M
Totaal gewicht: c.a. 9500 kg (rijklaar incl. brandstof)
Gewichtsverdeling voor / achter: 60% / 40%
Hellingshoek voor / achter: c.a. 60 graden / c.a. 70graden (afhankelijk van de ingestelde rijhoogte)
Tankinhoud: 1x 560 liter, 1x 340 liter
Assen voor / achter: Timoney assen. Onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen
Vering + schokdemping: VSE, veersysteem DTS (Dynamic Truck Suspension)
Versnellingsbak: ZF 8S221
Verdeelbak: ZF-Steyr VG1600
Aandrijfassen: GKN
Chassis: GINAF Trucks
Cabine: GINAF Trucks X- serie dagcabine v.v. 3 zitplaatsen
Opbouw: VML (vezel metaal laminaten) met aluminium stijlen geplaatst op een aluminium frame
Bandenaflaatsysteem