aanschaf gps maar welke

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
petersch

aanschaf gps maar welke

Bericht door petersch »

Ik heb eens op de tweede handsmarkt naar een GPS gekeken maar welk model is bij ons te gebruiken. Hoe zit het bv. met de software , moet je voor elk land of streek iets inladen,prijs, uitwisselbaarheid, te kopieeren etc. Kan je die dingen ook meenemen in de auto.Heb eigenlijk te veel vragen om hier allemaal neer te zetten Ik heb een Garmin GPS 2 gezien voor 200 euro, is dit wat?. Laat eens wat gebruikers ervaringen horen over welke wel en welke juist niet.
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bericht door mmrizio »

Ligt eraan wat je wilt
- Auto/fiets/motor/wandelen of allemaal
- On road of offroad
- Met of zonder ingebouwde/uploadbare kaart.
- Indien met: hoe groot en gedetailleerd moet die kaart zijn (heel Frankrijk of alleen de Achterhoek) zonder tussendoor een nieuwe kaart te laden
- Hoe belangrijk is compatibiliteit en beschikbaarheid van recente kaarten
- Plug&play of vind je het niet erg om zelf een beetje hobbyen
- Autorouting noodzakelijk of niet
- Uiteraard: wat is het budget

Dit zijn allemaal selectieve criteria voor een GPS, en als je veeleisend bent zul je geen ontvangers vinden die voldoen, ongeacht het budget!

Ik zocht zelf een allrounder met downloadbare kaarten en kwam bij de Garmin Emap uit. Hierin kun je (Garmin) geheugenkaartjes plaatsen, waar je Mapsource kaarten in kunt laden. Die moet je dan wel even kopen of op andere wijze verkrijgen.

Ik ben er erg tevreden over, maar een nadeel is dat hij niet echt robuust is en daardoor minder geschikt voor offroad gebruik. En hij kan niet 'autorouten', dus niet zelf een route bepalen via de weg. Als ik naar een bepaald punt toerijd, kiest hij altijd de rechte lijn. Da's best handig als je wat aan het toeren bent, maar niet handig als je ergens snel heen wilt. Op de PC kun je in Mapsource wel een route vaststellen, en de kortste/snelste wegen laten berekenen. Die kun je vervolgens uploaden naar de GPS, maar als je afwijkt van de route moet je het weer helemaal zelf doen.

Maar als je zoekt in dit forum (een klein jaartje terug was er een thread over), of in
http://www.bmwgsclub.nl/forum/
dan kom je een boel informatie tegen.

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
N!co
Berichten: 179
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:02
Locatie: haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door N!co »

mmrizio schreef: ...
Ik ben er erg tevreden over, maar een nadeel is dat hij niet echt robuust is en daardoor minder geschikt voor offroad gebruik
...
Niet echt of echt niet...?
Ik vind het wel een mooi apparaat.
Freek
Site Admin
Berichten: 2037
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Bericht door Freek »

Voor tracks rijden is dit ook een mooi (nieuw) Garmin model;
Afbeelding
http://www.gps-garmin.nl/geko_201.html

10.000 trackpunten voor maar €200,--

Eelco heeft 'm.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gast

Bericht door Gast »

Welk model is het meest geschikt om digitale kaarten in op te slaan?Van cd rom enz...
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bericht door mmrizio »

N!co schreef:
mmrizio schreef: ...
Ik ben er erg tevreden over, maar een nadeel is dat hij niet echt robuust is en daardoor minder geschikt voor offroad gebruik
...
Niet echt of echt niet...?
Ik vind het wel een mooi apparaat.
Ik heb de originele fietsmontage (voordeel: kost maar US$5), die heeft het best een tijdje volgehouden, maar was toch te gammel om een val in Bilstain te overleven. Toen begon de achterkant van het apparaat toch al behoorlijk in te slijten op de houder.

Alternatief koop je een professionele houder van bijvoorbeeld Touratech, of maak je er zelf eentje.

Maar de verbinding met het losse geheugenkaartje schijnt op termijn problemen te kunnen geven, volgens sommige geruchten...

Ik geloof dat sommige leveranciers (Touratech?) ook speciale 'hardened' versies verkopen van sommige GPS'en, waarbij de hele kast gevuld is met een soort hars, om mechanische vermoeiing vrijwel uit te sluiten.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Gast

Bericht door Gast »

Welk model is het meest geschikt om digitale kaarten in op te slaan?Van cd rom enz...
Freek
Site Admin
Berichten: 2037
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Bericht door Freek »

De Garmin 3+ kan 1, 4 (?) MB aan kaarten aan en de V kan 19 MB aan(= 1/3 van NL of 1/2 van B)

Wil je nog meer dan kom je bij de modellen met een geheugen kaart.

Zie www.garmin.com
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bericht door mmrizio »

Garmin biedt modellen met ingebouwd geheugen en met losse kaarten. Overigens hebben de 'mapping' GPS units ook een vast ingebouwde kaart. Deze is dus niet overschrijfbaar, voor Europese units een kaart van Europa, Midden oosten en Afrika? (nooit gekeken), voor Amerikaanse units.... ehhh, vul zelf maar in. Deze kaarten zijn niet bijzonder gedetailleerd, kennen alleen hoofdwegen, spoorlijnen en waters. Mapsource kaarten bieden veelal alle wegen waar je met de auto kunt rijden, maar zijn niet van alle gebieden beschikbaar. Bij weinig geheugen is het belangrijk om een Europese versie te hebben, als je genoeg geheugen hebt zul je de 'basemap' nauwelijks gebruiken.

Ingebouwd geheugen heeft als nadeel de beperkte grootte, losse kaarten schijnen problemen te kunnen geven met trillingen en zo (iemand hier details van of is dit gewoon een roddel die ik ergens opgepikt heb???) en kosten geld. De emap en streetpilot reeks zijn de belangrijkste met losse geheugenkaarten.

Ook sommige etrex modellen hebben intern geheugen voor downloaden van eigen kaarten, naast de GPS V.

Je kunt het best zelf even naar de Garmin.com site of naar http://www.gps-garmin.nl/

Magellan is de belangrijkste concurrent van Garmin. Hier kunnen goedkopere standaard geheugenkaarten in, maar het geleverde kaartmateriaal (geografisch dus) schijnen minder accuraat te zijn dan Garmin.

Misschien is het handig dat je voordat je met verdere vragen komt, mijn checklistje even naloopt, dat maakt het bij het beantwoorden van vragen wat concreter.
Laatst gewijzigd door mmrizio op ma nov 17, 2003 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
noppie650
Berichten: 22
Lid geworden op: do sep 25, 2003 10:02
Locatie: Hilversum

Bericht door noppie650 »

Zelf gebruik ik een magellan meridian GPS. gekocht via ebay usa voor nog geen 170 euri's incusief porto e.d. nieuw in doos.
Ik heb eer een sd kaartje van 128Mb voor gekocht en nu zit daar ruim nederland en nog wat stukken in belgie gedetalierd in.
Het is niet de kleinste, maar wel goedkoop. En werkt erg goed.
Nog geen motor steun, maar zelf een auto steun gemaakt. Voor de motor komt nog.

Succes met je keuze.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door DR-Big »

Ik heb mijn oog ook op die Magellan laten vallen. Robuust ding (waterproof) en een groot uitbreidbaar geheugen. Heb jij een US versie? En zo ja, heb je last van die US basemap? Die dingen zijn in de us vele malen goedkoper als hier eg: Meridian Gold: $249,- in us, Eur 499,- in nl. Alleen moet je dat ding een beetje sneaky nederland zien in te krijgen ivm invoerheffingen enzo. Vervoerkosten vallen meestal wel mee. Effe zoeken in de voorwaarden. De meeste on-line shops leveren ook in nl.


Oene
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Bericht door JWJanssen »

De touratech versies van de Garmin GPS'en zijn alleen voorzien van een beetje "kit" in de kast. Kan je ook heel makkelijk zelf doen. Die kit (dat is een soort zurevrije, niet geleidende silicone kit) wordt aangebracht op de uitstekende delen op de printplaat zodat ze vast staan, te koop bij electronica zaken.

http://www.ktm-adventure.de/gps/inhalt. ... ndbegriffe
noppie650
Berichten: 22
Lid geworden op: do sep 25, 2003 10:02
Locatie: Hilversum

Bericht door noppie650 »

Hoi,DR-big
Ik heb de mijne via ebay in usa gekocht. En de basemap heb ik gewoon geupgraded via de compoort. (ik heb een meridian model).
Heb je echter een 16mb model, dan kan je de basemap uploaden via de sd-kaart.
Echt een super gps.
Als je meer info wilt hebben kan je bij groops.yahoo.com kijken daar hebben ze een group over magellan.

Alleen ik heb um nog niet op de motor geprobeerd. wel in de auto op vakantie door italie...

In het nieuwe jaar wil ik um op mijn NX650 gaan proberen.... Nu rij ik alleen door de stad.

Succes met je keusze.


ohja de dollarkoers is erg gunstig. ik heb de mijne gekocht toen de dollar op 1,90 stond. erg fijn dan als je je kreditkaart afrekening ziet. :D

De verkoper had trouwens er een lagere prijs op de verpakking gezet. :D :D
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door DR-Big »

Moest jij nog invoerrechten/BTW/oid betalen en zo ja hoeveel was dat?
noppie650
Berichten: 22
Lid geworden op: do sep 25, 2003 10:02
Locatie: Hilversum

Bericht door noppie650 »

ik meen, 140 voor de gps 30 voor tansport en 20 invoer/accijns dollar 1,18.... totaal dus $170 => 144 euri + 20 euro voor de invoer/accijns totaal dus 164 euro...
Zie hier wat de magellan meridian gps normaal kost.
http://www.gogogadget.nl/?page_id=186

Succes met je keuze
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door No Limit YFZ »

Persoonlijk zou ik de GPS V aanraden. Heeft dezelfde mogelijkheden om op straatniveau te navigeren als de Streetpilot III, maar zonder spraak. De mogelijkheden op gebied van tracks zijn echter veel uitgebreider dan bij de SPIII en dat gebruik je toch het meest bij enduro rijden. Enig nadeel is natuurlijk de beperkte ruimte van 19 Mb, maar meestal volstaat dit wel, en dikwijls heb ik toch de laptop mee om foto's op te laden, dus kan ik nog vlug wat kaarten overzetten.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
fjl

Bericht door fjl »

De Garmin 60C doet hetzelfde als de V maar dan met 56MB geheugen én een kleurenscherm.

Bij www.futurumshop.nl hebben ze nog 9 stuks op voorraad. De rest van NL is al weer uitverkocht, op een paar demo's na!

Grx,

Frank
Gebruikersavatar
sjikkentip
Berichten: 500
Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel

Bericht door sjikkentip »

Ik heb me ondertussen de Garmin Geko 201 aangeschaft en samen met de CD roms van NGI marcheert dit prima voor endurotrips in België.Ik gebruik hem soms ook in de auto.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
AT
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 23, 2003 00:41
Locatie: Drachten

Bericht door AT »

hallo,

kan je zo'n nou zo kopen in usa?
Hoe kom je dan aan kaart van nederland ed
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

wil je heel goedkoop kopen? Combineer dan je vakantie naar de states met de aankoop van een Magellan.

Stop orginele verpakking, garantiebewijs en aankoopnota bij een reisgenoot in de bagage. Gooi Amerikaanse stekkers weg of breng ze nogmaals in een andere koffer onder

Doe zelf de GPS en de handleiding in je eigen koffer. Noteer vast voor je vakantie een naam van een dealer in je agenda of draai een stukje van hun website uit en voeg die bij je GPS. Bijv. www.futurumshop.nl te Apeldoorn

Zodra de douanier je vraagt of je deze GPS in de de States hebt gekocht dan antwoord je 'nee'.

Dit is verreweg de goedkoopste methode: geen invoerrechten, geen BTW, accijns of ander gezeur. Resultaat is wel dat de Nederlandse importeur je geen garantie zal geven. Bij off-road gebruik loop je daarmee toch wel risico's, die je financieel gewin kunnen doen laten smelten.

Vervolgens koop je in Nederland het Europese kaartmateriaal en van je Magellan vrienden krijg je de flash update om je Eprom geheugen te overschrijven middels de Euopese base map. Voor de duidelijkheid, bij Garmin kan dit niet!!!
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Plaats reactie