techniek vragen/antwoord

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

Plaats reactie
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

techniek vragen/antwoord

Bericht door bert55 »

Net gelezen in mijn "berichten" wat vragen over zuigers , cilinders en koppen.
Deze vragen hebben we net (onder het genot van veel koffie) door gesproken met een vriend van mij en zijn tot de conclusie gekomen dat hij zich veel beter hier zelf op het forum aan kan melden dan dat het via mij loopt.
Dus als je wat wil weten over techniek in het algemeen ………….
dhc6
Berichten: 802
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door dhc6 »

Kan die vriend van je een 108 mm zuiger (die de kop heeft geraakt), afdraaien (107.5) of coaten, de zuigerveer groeven uitsteken en nieuwe zuigerveren leveren?

Kost dat??

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door bert55 »

Hallo Daar;
Hierbij het eerste deel van het antwoord.
AUB niets aan veranderen!!!!
=============================================================================================
http://www.thn.nl/zuigerveren/
Heb docu. aangevraagd en laat zsm wat weten.
dhc6 vraagt; Wat kost dat?
Antwoord; Wat heeft u er voor over?
Van hoeveel belang is het probleem; Is het een technisch probleem oplossen, of is de prijs het belangrijkste.
Het is wel echt Hollands die vraag, en misschien een waarschuwing; Let op de kosten AUB.

Waarom is er geen foto van de zuiger met schade?
Iedereen kan tegenwoordig foto’s maken onder het telefoneren, en het bespaard veel tijd om de werkelijk onder ogen te kunnen zien.
Graag wat meer info en beeldmateriaal DHC6.

Dit koste in ieder geval weinig moeite.
Gr. JVA-Ecotech. 05-07-2015
Nog niet toegelaten, wel meerdere pogingen gedaan.
Leo
Berichten: 5847
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Leo »

bert55 schreef: Waarom is er geen foto van de zuiger met schade?
Iedereen kan tegenwoordig foto’s maken onder het telefoneren, en het bespaard veel tijd om de werkelijk onder ogen te kunnen zien.
Graag wat meer info en beeldmateriaal DHC6.
Om de dood eenvoudige reden dat DHC6 niet meedoet aan die hype
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door bert55 »

Om de dood eenvoudige reden dat DHC6 niet meedoet aan die hype

Hallo Bert55
Om de dood eenvoudige reden dat DHC6 niet meedoet aan die hype
Is dat een goede reden?
Dat is een goede reden!

Er blijft dan maar één manier over, om met informatie verder te gaan, dan alleen maar tekst bestanden uit wisselen;
Stuur de zuiger op, het is er maar één.
En doe de cilinder er ook maar bij, voor het waarschijnlijk na moeten honen van de boring.
Doe er gelijk een meetverslag bij van de heenenweer speling van de drijfstang.
De opennneer speling is niet of nauwelijks meetbaar of er moet een mm speling zijn.
Het van de ene kant naar de andere kant kantelen, van een drijfstang is de enige manier om een indruk te krijgen van wat een rollager drijfstang aan speling mag hebben.
Het maak dan echt niet uit waar die drijfstang in zit en wat voor naam er op tank staat.
Teken op een papiertje de afstand af en stuur dat met de zuiger en cilinder mee, dat is de meest directe vorm van gegevens overdracht.(analoog)

Dan gaat er geen "geld-tijd-moeite" verloren door op een slechte basis verder te gaan.
Het komt veel voor dat een rijder in zijn financiële overwegingen een keuze maakt wat een stuk techniek mag kosten en wat later wel een keer kan gebeuren.
Kromme drijfstangen worden niet gezien omdat de "kijk-en-oordeel" kennis er niet is.
Op de oude zuiger een symmetrisch loopvlak ZIEN is al voor veel echte techneuten moeilijk en meestal onmogelijk, maar het is een waarschuwing om de drijfstang niet te vergeten.
UPS kan alle medewerking aan het verzenden verlenen, zo heb ik van een goede kennis vernomen.
Groeten van JVA-Ecotech 06-07-2015
P.S. Zie de bijlage voor het leren kijken naar temperatuur waarschuwingen.
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

geen gezonde warmte balans
geen gezonde warmte balans
DR big.jpg (104.46 KiB) 7603 keer bekeken
Om de dood eenvoudige reden dat DHC6 niet meedoet aan die hype
Is dat een goede reden?
Dat is een goede reden!

Er blijft dan maar één manier over, om met informatie verder te gaan, dan alleen maar tekst bestanden uit wisselen;
Stuur de zuiger op, het is er maar één.
En doe de cilinder er ook maar bij, voor het waarschijnlijk na moeten honen van de boring.
Doe er gelijk een meetverslag bij van de heenenweer speling van de drijfstang.
De opennneer speling is niet of nauwelijks meetbaar of er moet een mm speling zijn.
Het van de ene kant naar de andere kant kantelen, van een drijfstang is de enige manier om een indruk te krijgen van wat een rollager drijfstang aan speling mag hebben.
Het maak dan echt niet uit waar die drijfstang in zit en wat voor naam er op tank staat.
Teken op een papiertje de afstand af en stuur dat met de zuiger en cilinder mee, dat is de meest directe vorm van gegevens overdracht.(analoog)

Dan gaat er geen "geld-tijd-moeite" verloren door op een slechte basis verder te gaan.
Het komt veel voor dat een rijder in zijn financiële overwegingen een keuze maakt wat een stuk techniek mag kosten en wat later wel een keer kan gebeuren.
Kromme drijfstangen worden niet gezien omdat de "kijk-en-oordeel" kennis er niet is.
Op de oude zuiger een symmetrisch loopvlak ZIEN is al voor veel echte techneuten moeilijk en meestal onmogelijk, maar het is een waarschuwing om de drijfstang niet te vergeten.
UPS kan alle medewerking aan het verzenden verlenen, zo heb ik van een goede kennis vernomen.
Groeten van JVA-Ecotech 06-07-2015
P.S. Zie de bijlage voor het leren kijken naar temperatuur waarschuwingen.
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

Op de MV al veel aandacht besteed aan zuigervormgevingen en slijtagebeelden.
Ik kan dus putten uit een enorme hoeveelheid beelden met tekst en uitleg op elk gebied, maar vooral waar het slijtage betreft.
Ik ga de MV niet geheel kopiëren maar gebruik wel veel materiaal wat ik dan aanpas aan deze site.
Veel is vergelijkbaar, de DRB is ongeveer de helft van een BigBore HD, maar we zien gelukkig niet de helft van de problemen die we in een HD zien.
Bert55 heeft een kop om de ademhaling eens te bekijken, maar dan op mijn manier.
Die "Manier van kijken" is geheel tegen alle wetten van de flowtechniek in.
En dat geeft resultaten die met niets te vergelijken zijn. Bert55 weet er van, en hij is redelijk betrouwbaar!

Op de MV gebruik ik dan ook een erg arrogante kreet; JVA-Ecotech; Met niets te vergelijken.
Maar het is werkelijkheid, als je het wil weten en vergelijken. Zo niet dan niet verder lezen!
De foto van de licht gekleurde inlaatkleppen is voor mij een duidelijk beeld van oververhitting.
Maar vraag het aan een ander en ze zien het niet eens; Heel normaal zo zien ze er altijd uit.
Zo is kijken meer dan zien, kijk zelf maar.
Mijn schrijftrant is zacht ironisch en soms irritant, moeten jullie maar aan wennen.
Heb een combi afbeelding gemaakt voor wie het wil weten en het ziet.
Bijlagen
DR big zuiger coaten met 7409.jpg
DR big zuiger coaten met 7409.jpg (188.69 KiB) 7577 keer bekeken
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Ouwe Reus »

Welkom, als ik mij niet vergis Max1 van MotorVitamine (de afkorting MV is hier (nog) niet bekend)

Ik weet zeker dat er een enorme bron van kennis & ervaring is aangehaakt, al gaat het niveau van die kennis voor de meeste bezoekers hier de "boven de pet". Geeft niets, kom maar op met die kennis want wij worden er ongetwijfeld allemaal wijzer van.

Eerste vraag: wat is een DRB ?
JVA-Ecotech schreef: Dan gaat er geen "geld-tijd-moeite" verloren door op een slechte basis verder te gaan.
Het komt veel voor dat een rijder in zijn financiële overwegingen een keuze maakt wat een stuk techniek mag kosten en wat later wel een keer kan gebeuren.
Ik was een paar dagen geleden van plan om mijn reserveblok "no budget" op te lappen tegen beter weten in, maar heb ze weer op een rij en ga de noodzakelijke investeringen doen om straks niet alsnog met de gebakken peren te zitten.

Bert55 is aan een leuke uitdaging begonnen: de kop + NA uit het "Monster". Die kop is erg mishandeld, en ik weet zeker dat eea al onder het genot van een bakkie koffie is besproken :D. Ben benieuwd wat jullie ervan weten te maken.

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

Foto van DHC6 van tekst en uitleg voorzien. Het is een mooi voorbeeld van wat oververhitting voor gevolgen kan hebben.
Het meest wonderbaarlijke is het feit dat die oververhitting niet nodig is.
Ongeacht merk motor, twee of vier kleppen, korte-lange slag, grote boring of andere on-en mogelijke oorzaken.
Een ander even wonderbaarlijk element is het feit dat niemand het ziet, of er een probleem van maakt.
Iedereen ziet het als normaal; licht gekleurde inlaatschotels en zwart gebrande zuigers.
Gelukkig heeft HD zoveel problemen, toen en nog steeds, dat er soms geen eind aan kwam, maar het is de enige leerschool geweest om tot op de bodem van de motortechniek te gaan.
Te moeten gaan, er was geen andere keus.
Tijdens het werken in het Harley-Davidson Service Center te Delft, 1973-2006, is er regelmatig contact geweest met de autotechniek en dat varieerde van een kleine Opel tot de 3 ltr Nissan 300 ZX 6 cilinder.
Het was mijn zoon zijn hobby en dat gaf bijna ongemerkt een brede kijk op verbrandingskamers en alles erom heen.

We kunnen letterlijk alles aan een zuiger behandelen-verbeteren-herstellen; loopvlak, zuigerveer groeven, zuigerpen lagering, zuigerpen vergroten, klepuitsparingen veranderen-vergroten en borg groeven herstellen.
Het zijn handelingen die we stap voor stap zijn gaan toepassen en uitvoeren. In hoofdzaak om de problemen van de big-bore motoren
te verhelpen en zelfs verbeteren. Aan "verhelpen" heb je niet altijd veel.
In de loop der jaren een enorm archief samengesteld van digitale beelden en teksten.
Kan er zeker jaren mee vooruit om dat onder de mensen te brengen en in gewoon NL taal te laten begrijpen dat motortechniek een eenvoudige vorm van logisch elementen kan zijn.
Heb ook geleerd dat logica voor iedereen weer anders is.
Het is eerder de kracht van het redeneren en argumenteren, dan dat de logica voor zichzelf spreekt.
=================================================
Wat Is DRB? DR-Big. Ben soms erg lui met typen.
Bijlagen
DRB zuiger oververhitting.jpg
DRB zuiger oververhitting.jpg (114.92 KiB) 7523 keer bekeken
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

Herkenbare techniek.
Verdenk bert55 er van.
Altijd al een verdachte geweest.
Bijlagen
4 klepper met bewerkte inlaatschotels.jpg
4 klepper met bewerkte inlaatschotels.jpg (189.22 KiB) 7505 keer bekeken
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

DHC6 reageert op mijn stelling van de oververhitting van de zuiger.
Tot nu toe heb ik nog geen mooie zwarte inlaatklepschotels gezien van deze motoren.
Oververhitting is dus een normaal verschijnsel of misschien wel een eigenschap.
Ik ben dit soort verschijnselen in de HD motoren eigenschappen gaan noemen.
Geeft minder beschadigde zielen en ze weten toch wat ik bedoel.
Wie aan de binnenkant van de licht gekleurde inlaatkleppen gaat kijken ziet een laag tot kool verbrande olie en benzine resten.
Deze vorm van vervuiling is er de oorzaak van dat klepzittingen door de halfzachte kooldeeltjes vervuilen en verder inbranden door de hoge kop temperatuur.
Met slecht sluitende kleppen wordt de motortemperatuur nog hoger en zo ontstaat er een steeds hogere motortemperatuur.
Maar je went er wel aan.
De volgende vraag aan DHC6 is; Hoe zien de kleppen eruit?
Durf niet om een foto te vragen.
Bijlagen
DHC6 zuiger.jpg
DHC6 zuiger.jpg (172.66 KiB) 7492 keer bekeken
dhc6
Berichten: 802
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door dhc6 »

Zoals op deze foto te zien is heeft de zuiger aan 1 kant de kop geraakt. Daar tegenover zitten de zuigerveren klem. Ik heb geen foto van de kleppen van dit blok want het draait inmiddels al 2000 km met een andere cilinder en zuiger. Met dezelfde sproeier bezetting ed.
108.3 kl.jpg
108.3 kl.jpg (86.31 KiB) 7483 keer bekeken
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

een 108 mm zuiger (die de kop heeft geraakt), afdraaien (107.5) of coaten, de zuigerveer groeven uitsteken en nieuwe zuigerveren leveren?

Vergeet zowaar de eerste vraag te beantwoorden; Ja.

Maak er nog een foto compilatie van, met alleen JA wordt het niet geloofwaardig.
Wel lekker rustig nu bert55 zijn harde schijf stuk is.
Geen gezeur en zo.
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

Kan inderdaad zuigers behandelen en aan alle kanten, ongeacht merk of makers.
Op elke zuiger zitten zuigerveren en uiteraard zitten deze dingen in groeven.
Zuigers met veren kopen is geen probleem, alleen weten waar en wat ze kosten is van belang.
Maar wat te doen als je een oude of beschadigde zuiger wil behandelen.
Soms niet eens vanwege het kostenplaatje maar gewoon omdat je niet altijd en overal alle zuigers met veren kan kopen.
Nu zijn de kosten van DRB zuigers er ook naar dat een slechts één keer gebruikte zuiger toch interessant wordt om weer bruikbaar te maken.
Misschien wordt, moet altijd opletten om in enkelvoud te schrijven, de zuiger er beter van!
In het 50 jarig leering en vermaak proces van aan het HD-Probleem werken, is elke handeling economisch verantwoordt.
Wat voorbij komt en éénmalig lijkt, komt altijd wel weer terug op de werkbank.
Niet één HD probleem is éénmalig en van toevalligheden is al helemaal geen sprake.
Begin dus gelijk aan oplossingen te denken ook als je iets voor het eerst ziet.
Denken; ik zie slijtage of stukken, maar het zal wel toevallig zijn, is je zelf de kans ontnemen om op tijd aan een oplossing te werken.
Je kan ook denken; Hoeveel tijd gaat mij dat kosten en maak ik een kans dat het mij lukt, binnen een economisch verantwoorde termijn.
Economisch denken kan dus een ernstige blokkade zijn in je ontwikkeling.

Gelukkig komen niet alle problemen in één keer op je af, en krijg je de kans om het in een stappenplan te doen.
Alleen is er altijd het probleem van; Waar begin je aan, hoe groot is het probleem, waar is het begin en waar is het einde?
Dat weet je niet en dat is maar goed ook.
Begin gewoon en zie wat er op je af komt is de manier die ik, maar eigenlijk wij, mijn vrouw Nel werkte in de begin jaren dagelijks mee, toegepast hebt op het probleem Harley-Davindson en aanverwante emoties.

In de jaren ’70 was er nog een duidelijk beeld van de HD als de beste motor van de wereld en als er wat aan mankeerde dat kreeg je maar één kans om het weer goed te maken.
Slechts één jaar gedacht dat met zorgvuldig sleutelen elke HD probleemloos op de weg te houden was.
We noemen het nu de “Naïeve” periode.
Nativiteit is namelijk een menselijke eigenschap, maar we hebben het ons nooit kwalijk genomen dat we in de HD kwaliteit wilden geloven, je wist niet beter!
Uiteraard heb ik die HD kwaliteit nooit gevonden, in niet één HD van welk type, model of jaartal dan ook.
Wat heeft dit met zuigerveren te maken?
Het is een uitleg hoe je zover kan komen om verschillende complexe technieken te bedenken en te ontwikkelen, om het meest gebruikelijke gebruiksartikel toch een tweede leven te geven.
Het was ook een eerste stap in “ecologisch” denken.
Waarom een zuiger weggooien die slechts een paar 0,01 van een mm versleten is?
We zijn toch niet gek?
JVA-Ecotech 07-2015
Bijlagen
Draaiwerk zuigers.jpg
Draaiwerk zuigers.jpg (124.51 KiB) 7469 keer bekeken
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

Re: KTM 520 naar 610
door folie » Do Apr 05, 2012


Heb je verhaal met aandacht gelezen en begrepen.
Dat “begrijpen” moet je maar afwachten, wordt dat uit je verhaal gehaald, wat je over wil brengen?
Het is ook een waarschuwing voor te verwachten problemen.
Of alleen maar ter informatie van belangstellenden.
Het mooiste vind ik de herkenbaarheid van de “Levende Krukas”.
Het is nu het meest bekende probleem in de Twin-Cam Harley–Davidson motoren.
Ook ik wordt gedwongen om een oplossing te bedenken voor de krukas problemen, en uiteraard ook uit voeren.
Ik heb meer, en andere mogelijkheden om bestaande krukassen aan te passen of geheel andere vliegwielen te maken.
De slag geeft meer ruimte in de krukas constructie; 100 tot 120 mm. in plaats van rond 70 mm.
Maakt een geheel andere manier van opbouwen van de losse delen mogelijk.
Het proces is nog in de “Dromen-Denken-Durven-Doen” fase, maar er is nu al geen weg terug meer.
De Droomfase is al voorbij en Durven is ook al gepasseerd, het Doen is nu aan de beurt.
Bijlagen
BSS waarom leven vliegwielen.png
BSS waarom leven vliegwielen.png (108.03 KiB) 7463 keer bekeken
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door zappa.suzuki »

Ik zit steeds met veel interesse te lezen, heb wel het gevoel dat ik net op school zit maar gelijk in de 4e jaars klas ben geplaatst en dat de leraar er van uitgaat dat ik al 3 jaar bezig ben met de materie :wink:
[ ben maar een simpele autodidact amateur sleutelaar]

Veel dingen nooit geweten dus leer veel [ zoals dat je een zuiger bij kan verven]

Heel erg bedankt voor je bijdrage hier! 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door bert55 »

Na een probleemloze 15 jaar met mijn mac was de schijf gecrasht,nieuwe erin en gelijk een beetje op gewaardeerd en de boel draait weer.
Paar dagen weg en ik zie dat Joop al lekker bezig is,heeft zijn eigen zelfs een beetje voor gesteld,ik weet uit ervaring dat er heel wat los komt (een soort doos van pandora)maar ik zou zeggen lees en geniet.
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door Rammelbak »

Je zal weinig van mij horen maar ik zit wel met veel plezier alle stukken te lezen!!

Bert, is dit dezelfde man na een rondje rollerbank uit de oude Big van Ouwe Reus het optimale wist te benutten van het aangepaste in- en uitlaattraject? Dan moet ik toch maar eens langs rijden met mijn TTR, want in de temperatuurshuishouding van dat ding is nog heel wat verbetering te behalen...
:zwaaien:
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door bert55 »

Nee dit is niet de man van de dyna bank,maar vragen over temperaturen wat motorblokken betreft zit je bij deze aan het juiste adres,hou hem wel in de gaten voordat je het weet zit je met verhoogde zittingen en kleine inlaatkleppen , en minimaal een geheel andere kijk op timing van de in en uitlaat nokken :D
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

zappa.suzuki » Za Jul 11, 2015
en dat de leraar er van uitgaat dat ik al 3 jaar bezig ben met de materie


Ben blij met je bedankje.
Uiteindelijk doe ik al dat gedoe voor anderen, zelf wordt ik er niet wijzer van.
Kijk, dat is nu weer zo’n cynische opmerking, kan het soms niet laten.
Dat “Wijzer” kan je op verschillende manieren opvatten.
Van die gemiste 3 jaren wordt je ook niet altijd wijzer, eerder armer van geest.
Op school wordt er van je verwacht dat je de aangeboden leerstof aanneemt; Het is zoals het er staat.
Leerraren zijn er in de meeste gevallen niet voor opgeleid, om van meerdere kanten kennis door te geven.
Kritisch zijn wordt zeker niet als nieuwsgierig ervaren, eerder als lastig en eigenwijs.
Leren wordt dan; Je aanpassen aan de voorgedragen stof en andere leermaterialen.
Ik heb niet veel tijd verloren laten gaan aan het aannemen van aannames en veronderstellingen.
Ook geen onnuttige cursussen gevolgd en ook geen schoolopleiding genoten in de autotechniek of aanverwante
Zaken.
Wel de toen bekende ambachtsschool gevolgd na het 7é leerjaar vanaf de lagere school.
School voor minder slimme mensen.
Ik probeer het woord intelligentsia te vermijden, het staat zo dom.
Maar deze ambachtsschool niet in de techniek, metaal of hout gevolgd.
In schilderen!
Het is nu een bijna vergeten vak geworden; Wie gaat er nu schilderen?
Je bent toch niet gek geworden!
Maar ik ben geen huisschilder geworden, zoals toen gebruikelijk.
Ging de metaal in als machine en apparaten schilder.
Zo kan je ook met metaal in contact komen!
De eerste apparaten kasten voor de telegeleide vuurmonden geschilderd, Hollandse Signaal Apparaten Fabriek.
W.C.’t Hart maakte een deel van het systeem en ik was de schilder van al die marine grijze kasten.
Veel gezien, maar je mocht niet teveel vragen, en zeker niet met een schilders overal aan.

Wees blij dat je autodidact bent, je leert jezelf geen overbodige leerstof aan.
Bijlagen
Wie, ik soms.jpg
Wie, ik soms.jpg (25.83 KiB) 7413 keer bekeken
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door de antrapper »

Ik moet zeggen, ik ben van de AJLO club, en leer sleutelen door te luisteren en te sleutelen, maar met vragen over deze materie
hoef je nog maar bij weinig mensen aan te komen, in deze tijd van "vervangen is goedkoper als repareren."
Heerlijk om te lezen. :mrgreen:

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door bert55 »

En dat vervangen houd meestal in dat er hetzelfde onderdeel weer geplaatst wordt met alle eigenschappen (dus ook de slechtte ) van dien en na verloop van tijd steken dan ook weer dezelfde problemen op.
Vanaf 1975 had ik het geluk dat ik over de schouder mee kon kijken bij J.v.A , en langzaam ga je dan ook kijken naar een onderdeel op zijn manier,waarom altijd zo een vreemd slijtage beeld,waarom steeds zo een verkleuring en waarom die vreemde slijtage op die plek.
Steeds weer terug kerende problemen die volgens de liefhebbers "karakter eigenschappen" werden genoemd,maar als er al 1000 (guldens)euro's die eigenschappen hebben gekost wordt er door het thuisfront toch wel heel anders naar die eigenschappen gekeken.
Vaak wordt de motor dan verkocht en gaat naar een nieuw slachtoffer die vrolijk weervan vooraf aan begint,de fabrieken zijn ondertussen allang weer op een nieuw model over gestapt en daar sta jij met je wat oudere motor, goed je bent nog steeds verliefd op het model en de uitstraling ervan en je gaat op zoek naar mede lot genoten.
Clubs en forums in het digitale tijd perk zat en aangezien gedeelde smart halve smart is praten en sleutelen we er vrolijk op los,maar nogmaals meestal blijft het bij vervangen ,en daar is niets mis mee maar dan wel accepteren dat we ook alle eigenschappen er in houden.
Zelf heb ik twee biggen waar ik tevreden mee ben ze rijden prima ,ben ongeveer een jaar hier op het forum aan het mee lezen en weet dat er wel het een en ander aan kan markeren vandaar dat ik J.v.A onder de sloten koffie die we weg drinken hebt gevraagd om er eens naar te kijken en wat feedback te geven op de probleempjes van onze biggen.
Als adviseur zit hij op meerdere forums en bij de diverse bedrijven dus ik ben al lang blij dat hij af en toe even zijn gedachten hier op het forum wil plaatsen.
In al die jaren mooie verhalen vergaard hoofdzakelijk van uit het revisie centre,maar dat hoort weer meer bij het topic "bar stories".
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

De harde schijven zijn weer in orde bij Bert55.
Het was even rustig en dan?
Over dat autodidact leren komt ik nog terug, was gisteren in de familie zorg en onderhoud.
Dus geen tijd gehad om jullie aan de praat te houden.
Hier een mooi stukje van alweer lang geleden maar het blijft actueel en het sluit mooi aan op de het bert55 verhaal.
===========================================================================================================================
http://leiden.courant.nu/issue/LD/1988- ... /0/page/27

We gaan u een stukje televisie geschiedenis vertellen.
Over Sonja Barend in New-York, alweer lang geleden. We hebben dat stukje geschiedenis onthouden, wat slechts zelden voorgekomen is.
Sonja interviewde in de USA bekend geworden Nederlanders. Er was een truien breiende man bij, die maakte deze truien speciaal voor ene Bing Coshby!
Maar ook de toen, in de USA werkende, al zeer bekende Maurice de Hond.
De vraag werd gesteld wat is het grootste verschil met zaken doen in Nederland en in de USA. Maurice, directeur van een computerfirma, vertelde van de cultuur om hem heen, van het aan de top staan van een bedrijf.
Om zeker te weten hoe het met de zaak draait en beweegt zijn de boodschappers rondom je een gevaar, zo verteld Maurice. Niemand verteld je de waarheid, niemand wil de boodschapper van slecht nieuws zijn. Die gaan er namelijk als eerste eruit.
Maar Maurice is een Hollander en die wil wel de waarheid weten, hoe gaat het met mijn bedrijf?
Het bleek dat, de beste plek om de werkelijkheid te controleren met de schijn van “het gaat allemaal goed”, was de postkamer. Daar waar alle klachten binnenkomen.
De man van de postkamer wist van alle klachten, en op welk bureau ze gebracht moeten worden. Verder kwamen de klachten niet.

Maurice verteld er bij dat, dat heel normaal is, in de USA.
=======================================================================================================================
Hoeveel klachten zullen op de bureaus van het HD management komen?
Klachten van en via een dealer?
Wat mag je verwachten van een product als HD? Dat ze blij zijn met informatie vanuit de praktijk, al zijn het klachten? Het is belangrijk voor het verbeteren van je product, maar of ze daar mee bezig zijn?
Dealers zijn ook geen klachten bureaus. Voor elke klacht een smoes verzinnen daar zijn ze goed in. Wat moeten ze anders, de klacht doorsturen naar het HD klachtenbureau? HD Benelux?
Niet dat wij wat te klagen hebben hoor, maar stel dat je een Twin Cam hebt gekocht en je brand je been tegen het luchtfilter, is dat dan een klacht?
Of is dat een eigenschap van de TC?
Een product eigenschap?
Dat zou kunnen betekenen dat je er zelf voor kiest; een TC kopen is je been branden! Had je kunnen weten, het is een eigenschap!
Maar klaagt er iemand over?
Of mag je over een eigenschap van een product niet klagen?
Of heeft niemand het lef om te klagen?
Of wordt de klacht niet aangenomen bij de dealer?
Een luchtgekoelde motor met zoveel cc’s wordt nu eenmaal heet.
Dat weet toch iedereen!
====================================================================================================================
Dat afentoe de letters HD in het verhaal voorkomen is puur toeval.
Met zonder het streepje kan het ook Hy-Definition betekenen.
Maar ook dat is toevallig.
======================================================================================================================
Las laatst op een BMW site dat nieuwe leden zich aan regels moeten houden.
Ze mogen niet, op wat voor manier dan ook, zich negatief uitlaten tegenover het merk en de modellen.

Gehoorzaamheid kan levensgevaarlijk zijn, vandaag de dag, maar ook morgen.

Even kijken of er nog een leuk plaatje te vinden is.
Gevonden! Een Yamaha 4 klepper kop met witte inlaatkleppen.
Heet? Nooit wat van gemerkt.
Bijlagen
Yamaha heet worden.jpg
Yamaha heet worden.jpg (67.75 KiB) 7377 keer bekeken
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

Van de MV overgenomen.

Het grote vraagteken, waarom is heet worden normaal, voor 4 takt motoren?

Omdat het een verbrandingsmotor is?
Het woord zegt het al, er vindt een verbranding plaats, in de motor.
Is heet worden dan onvermijdelijk?
Het is nu eenmaal een luchtgekoelde motor, de geijkte uitdrukking van HD dealers.
Zo kom je met alles weg, een goede smoes is goud waard!

Het meest verbazende is, dat iedereen het accepteert. Of is dat een reactie van onmacht tegenover de normalisering van de verbrandingsmotortemperatuur; heet is normaal.
Iedere autofabrikant is blij met een paar procent zuiniger draaien van hun motortjes.
Ze worden inderdaad steeds kleiner.
En zuiniger!
Soms ongelooflijk veel zuiniger.
Wij stellen dan de vraag; hoe heet worden deze motoren?
Is daar de motortemperatuur ook opgejaagd om aan de eisen te voldoen?
Zoals, u voelt het al aankomen, de Twin Cam motoren van Harley-Davidson.
Of zou het de luchtweerstand kunnen zijn?
Of het aantal banden op de weg?

Of is het gemakzucht?

Het lijkt er op dat HD het zich kan permitteren.
Ze klooien al een redelijk aantal jaren aan cilinderkoppen en het wordt nog steeds niet beter. Het aantal nokkenassen die op dit moment te koop zijn voor de TwinCam is werkelijk ongelooflijk, het zijn er zeker al honderd.
Met soms zeer kleine verschillen! Het is duidelijk handel geworden, want met geen enkele nokkenas is de temperatuur merkbaar omlaag te halen.
Zo zijn de problemen van de 4 takt motor nog steeds erg traditioneel.
Vroeger problemen met de temperatuur? Nu nog!
Waarom is een eenmaal toegepaste cilinderkop met de eenmaal gekozen kleppen en vormgeving een standaard voor de volgende 30 jaar. Of nog langer!
Zien ze de problemen niet, of is er niemand die de fabrikant er over durft te vertellen.

Niet op de boodschapper schieten!

Ook niet op de piano speler!
==============================================================================================

De HD geschiedenis zit vol temperatuur probleem motoren.
Met het kunnen overzien van 80 jaar "HD techniek in ademhaling" is het duidelijk dat ze het nu, 2015, nog steeds niet weten.
Met de Evo zijn ze in de maling genomen door de techniek achter de flowbank. Zonder meer aangenomen dat een kleine uitlaatklep een betere flow geeft aan de uitlaatgassen.
Dat was anno 1984 en wat zien we nu 2015?
OK, het duurt wat lang, wat geeft dat nou?
Wees blij dat je er één kan-mag kopen.
En over twee jaar de volgende.
Zowat?
JVA-Ecotech
Berichten: 272
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 13:05

Re: techniek vragen/antwoord

Bericht door JVA-Ecotech »

https://www.youtube.com/watch?v=kF0WOeMIOrk

Dat gesprek van Sonja met Maurice de Hond in New-York niet kunnen vinden, maar wel zijn voorspelling over het fenomeen internet.

Kom wel op Google mijn eigen stuk op de MV tegen waardoor het toch weer geloofwaardig wordt, al dat geschrijf van mij.
Komt steeds meer voor dat op vragen over motortechniek, Google mijn eigen geschrijf laat zien.
Wel leuk maar daar wordt ik niet wijzer van.
Hoop nog steeds dat ik van anderen wijzer wordt, zou mij een heleboel tijd en investeringen besparen.
Andersom zou het in het voordeel van die anderen kunnen werken. Ze hoeven alleen maar de kunst af te kijken, niet waar?
Maar zo werkt het niet, van alleen kijken wordt je niet snel wijzer. Je moet op zijn minst begrijpen wat je ziet en wat de bedoeling achter die beelden is.

Het laat wel zien dat het gelezen wordt en Google zet het op een rij van rangorde.
Op deze manier hebben mensen in de HD wereld geen invloed op het telwerk van Google.
Mijn techniek doodzwijgen helpt dan niet meer.

http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... ic=621.180
De afbeelding is een stuk tekst uit het topic; Waarom slijt het?
De moeite waard om het vanaf blz 1 door te lezen, er staat dat in wat je nergens anders zal lezen.
Waarom is dat zo? Omdat niemand over problemen schrijft daar wordt je namelijk niet populair van.
Bijlagen
Leergeld, wat kost dat..jpg
Leergeld, wat kost dat..jpg (175.07 KiB) 7354 keer bekeken
Plaats reactie