Offroad regels Belgie - Vlaanderen

Moderators: johanv, komkommer, Ad Ketelaars

Plaats reactie
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Offroad regels Belgie - Vlaanderen

Bericht door celsa »

Waar precies - dus op wélke bospaden en aardewegen - mag een motorfietser zich begeven?

Het algemeen principe is dat je met motorvoertuigen alleen gebruik mag maken van 'openbare wegen', behalve als verkeersborden het verbieden of beperken. (bvb uitgezonderd landbouwvoertuigen, of verboden voor....)
Een openbare weg is een weg die alsdusdanig opgenomen is in de Atlas van de buurtwegen (te raadplegen bij gemeente besturen of kadaster, of via het internet).
Een onverharde weg die niet is opgenomen in deze atlas is in principe een privé weg en mag, behoudens toestemming van de eigenaar niet gebruikt worden (ook niet door bvb fietsers...) Idem voor zgn 'loswegen', deze mogen alleen gebruikt worden door de eigenaars en aangelanden).
Een voetweg mag door alle vormen van verkeer gebruikt worden, zolang de breedte van de voetweg dit toelaat (max 1m). Dikwijls denkt men dat een voetweg uitsluitend bestemd is voor voetgangers, wat niet zo is. Op een voetweg mogen dus ook ruiters, mountainbikers, gemotoriseerde tweewielers... tot zolang er uiteraard ook geen verbod of beperking geldt bvb. adhv. verkeersborden.

Jaagpaden echter zijn in principe ook verboden voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd dienstvoertuigen van diegenen die gemachtigd zijn ifv. het toezicht en/of in het onderhoud van de waterweg en zijn toebehoren (dijken, sluizen, sassen...)

Het gebruik van motorvoertuigen op openbare wegen is onderhevig aan de wegcode, deze kan je terugvinden op http://www.wegcode.be/wet.php?wet=42

Boswegen en natuurgebieden zijn een heel ander verhaal: In Vlaanderen is hier het 'Bosdecreet' van toepassing: in een bos mag alleen gebruik gemaakt worden van onverharde wegen door motorvoertuigen in functie van de bosexploitatie en/of door eigenaars en aangelanden (pachters, jagers...). Elk ander gebruik is zonder meer verboden!
De volledige wetgeving desbetreffend kan je terugvinden op http://www.bosengroen.be/bosengroen.cgi?s_id=383

Let Op! Bovenstaande is enkel geldig in Vlaanderen voor zover het niet georganiseerd verkeer betreft. Voor georganiseerde rondritten en road-books gelden andere regels.

Bron;
http://www.codegroen.be/node/36
luc boxer
Berichten: 23
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 19:08

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op za jan 26, 2019 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

Bericht door schildertje »

:( Het nare is dat er bij ons op of voor elk zandpad een bord staat met verboden voor motoren. Dat er met een auto als een bezetene over de paden heen gevlogen wordt doet uiteraard niet terzake.
Van de zomer bij een klant aan het werk (wonend aan een zandpad verboden voor motoren) waarbij ik menigmaal zwaar over de zeik ging omdat auto's en loonwerkers als op de hielen gezeten door de :vamp: giga stofwolken opwierpen die mijn schilderwerk vernaggelde :evil:
jaja aanwonende klagen over snelheid en motoren en gaan zelf in de fout :?:
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Bericht door celsa »

Yep, zo is dat Joris :(
stefaan525
Berichten: 211
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
Locatie: opwijk droeshaat
Contacteer:

Bericht door stefaan525 »

Home » Nieuws
Geraardsbergen verbiedt quad's, 4x4 en motoren voor motorcross op "trage wegen"
Submitted by pdegroote on Wed, 01/20/2010 - 19:26
Het nieuwe politiereglement 2010 van Geraardsbergen bevat volgend artikel:

Artikel 106

Het gebruik van volgende voertuigen op trage wegen is verboden: quads,
motoren voor motorcross en 4x4-terreinwagens, tenzij er een schriftelijke
vergunning werd gegeven door de burgemeester.
Het verbod vermeld in voorgaand lid geldt niet voor het gebruik van voertuigen,
uitsluitend aangewend voor beroepsdoeleinden.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden
met een administratieve geldboete van maximum 250 euro.

http://www.geraardsbergen.be/upload/Com ... ads/Algeme...

Dit staat in schril contrast tot volgende:

Artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet (GAS) bepaalt dat de gemeente in het politiereglement een verordening over het wegverkeer kan voorzien, voor zover deze geen betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden.

Met de verordening tot verbod van het gebruik van quads, enduro's en 4x4-terreinwagens op onverharde wegen wordt geen uitzonderlijke of onverwachte situatie geregeld, maar een situatie die wordt beschouwd als een voortdurende bron van gevaar die met een definitieve maatregel moet worden beteugeld.

De Raad van State oordeelde reeds in een arrest van 9 februari 2005 dat daaruit volgt dat de verordening geen rechtsgrond kan ontlenen aan artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet en dus onwettig is!


Bron: www.codegroen.be
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Lezing: John Breugelmans & Ivo Verkoyen
Studiedag lawaaierige recreatiesporten, 29/04/2009
Goeiemiddag allemaal,
Wij werden als leden van de lokale politie Balen Dessel Mol gevraagd om een woordje uitleg
te geven over de actie wildcrossen die wij in het verleden organiseerde.
Misschien even kort onze zone voorstellen, voor zij die niet weten waar zich deze situeert.
Wij zijn omringd door volgende gemeentes Leopoldsburg, Geel, Lommel en noordelijk
grenzen wij aan Nederland.
Wij hebben als landelijke zone het geluk een mooie bosrijke omgeving te hebben met de
daarbijhorende zachte recreatie. Er zijn tevens diverse toeristische trekpleisters zoals “Het
Zilvermeer, Sun Parcs Rauwse Meren, Abdij van Postel, zandwinningsgebieden enz…
Hierdoor zijn wij natuurlijk ook een gedroomde omgeving voor de wildcrossers. Menig maal
werden wij door wandelaars, natuurliefhebbers, boswachters enz.. op de hoogte gebracht
dat zij zich stoorden aan de nietsontziende wildcrossers. Op geen enkele manier hielden
deze rekening met de andere aanwezige bezoekers in de recreatiegebieden.
Ook kostbare natuurgebieden en zelfs broedgebieden waar zeldzame vogels broedde bleken
niet veilig te zijn. Om duidelijk te maken dat wij dergelijke praktijken niet tolereerden planden
wij acties. In de eerste instantie startte we met kleinschalige acties. We namen onze offroad
dienstmotorfietsen en 4x4 terreinwagen, en gingen zelf actief op zoek naar de wildcrossers.
Met wisselende resultaten tot gevolg. Eén ding stond vast, wanneer wij iemand
intercepteerden betrof het meestal de brave huisvader, die een zondagritje ging doen. De
echte wildcrosser daarentegen nam de vlucht en nam hierbij ongehoorde risico’s om niet
gevat te worden. Gelet op het feit dat zij echte crossmoto’s bestuurden en daarbij
onvoorstelbare risico’s namen, lukte het hen meestal om niet gevat te worden. De echte
doelgroep werd dus niet bereikt. Een tweede zaak die ons opviel was dat er heel wat
wildcrossers de kentekenplaat van hun motorfiets verwijderen of er olie opwreven en dan
besmeurden met zand. Dit zorgt ervoor dat identificatie erg moeilijk wordt. Daarbij komend
werden de overtreders ook steeds inventiever , zo blijven zij steeds maar een erg beperkte
tijd ter plaatse. Wanneer zij vroeger geruime tijd ergens ter plaatse bleven,doorkruisen ze nu
gewoon het grondgebied. Daarom lopen wij in de meeste gevallen achterna. Wanneer er
meldingen komen van wildcrossers zijn, zij meestal weg tegen dat wij ter plaatse zijn. Een
rondrit van 100 km. door diverse gemeentes en zelfs grensoverschrijdend is geen
uitzondering.
Wij stelden vast dat we het over een andere boeg moesten gooien om resultaat te boeken.
Daarom besloten we om een grootscheepse aktie te houden.
We legden kontakten met de aangrenzende gemeente “Lommel” , collega’s van de
wegpolitie, de boswachters van “bos en groen” evenals de privéboswachters en Parket. Er
werd tevens luchtsteun gevraagd via de Federale Politie.
Er werden volgende zaken afgesproken met het Parket Turnhout:
Inzake schadeloosstelling voor beschadigingen van bodem, boomlaag enz.. wordt de
vordering gedaan door de woudmeester,evenals de inbeslagname van de motorfietsen. Wij
sturen ons proces-verbaal gewoon aan de Procureur des Konings.
Wanneer de overtreders hun kentekenplaat hebben verwijderd of bewust onleesbaar hebben
gemaakt, maken zij zich schuldig aan art. 62bis van het KB 16/03/68. Hierdoor komen zij in
aanmerking voor een onmiddellijke intrekking rijbewijs.
De respons op onze vraag was overweldigend . Wij mochten rekenen op 12 boswachters
van bos en groen, 2 privéboswachters, 8 personeelsleden van de lokale politie Lommel, 2
motards van de wegpolitie en 11 personeelsleden van onze eigen zone + bijstand van de
helicopter.
Iedere deelnemer werd voorzien met de nodige radiocommunicatie en stafkaart
onderverdeeld in rasters. Op die manier kon er zowel van op de grond als vanuit de lucht, de
plaats van wildcrossen snel worden aangeduid. Er werden tevens enkele aandachtspunten
op aangeduid, zoals tankstations, car-washes en ontmoetingsplaatsen, zoals cafés.
De motorrijders werden ingezet op de grote assen en hadden tot doel ontradend te werken
voor zij die trachtten te vluchten via de openbare weg. De jeep werd ingezet om overgegaan
tot identificatie van de geïntercepteerde wildcrossers.
De meerwaarde van helikopter bleek al snel. Op een aantal minuten overvloog deze het hele
grondgebied, en duidde wildcrossers aan. Doch 1 van de aanwezige wildcrossers nam de
vlucht, of beter gezegd trachtte te vluchten. Een weinig later zag hij de nutteloosheid in van
zijn poging en stopte noodgedwongen.
Op het eind van de aktie kon er worden teruggeblikt op een mooi resultaat. Er werden 3
motorfietsen in beslag genomen en diverse processen-verbaal opgesteld.
Wij hebben ter vervollediging navraag gedaan naar de strafvervolging van de
geverbaliseerde wildcrossers:
De overtreder die de vlucht nam werd spijtig genoeg op gelijkaardige wijze veroordeeld als
diegene die onmiddellijk stopte nl.:
- 330 euro boete
- 57 euro gerechtskosten dus 387 euro effectieve boete + 115 euro voorwaardelijk.
Zij dienden tevens 500 euro borg te betalen alvorens zij hun motorfiets terugkregen.
Bovenop de borg dienden zij eerst de takel- en stallingkosten te betalen alvorens zij terug in
het bezit werden gesteld van hun motorfiets.
Dus wanneer we alles optellen komen we toch op een totale boete van +- 500 euro.
Er werd nog aangestipt dat wanneer de feiten in bende gebeuren de boetes verdubbeld
worden. De eventuele herstelkosten dienen gevorderd te worden door Bos & Groen.
Een kleine opmerking of raad zouden wij toch nog graag meegeven, en deze is gestoeld op
eigen ervaring. Wanneer u van plan bent om een grootschalige actie te plannen, zorg er dan
voor dat er zo weinig mogelijk deelnemers voorafgaandelijk op de hoogte zijn en dit om
verklikking tegen te gaan. Wij stelden zelf vast dat er ,vooraf ,op een forum van
endurorijders, werd gewaarschuwd voor een actie wildcrossen, in onze zone. Zij waren zelfs
op de hoogte dat er een helikopter zou worden ingezet. We hoeven niet te zeggen dat deze
info van binnenuit gelekt is. Wij zijn zeker dat het resultaat groter had geweest, moest er
geen lek geweest zijn.
Vandaar dat er in de toekomst terug een grootscheepse akte werd gepland doch er zal deze
een beperkte groep op de hoogte worden gesteld.

Bron: http://www.ipo-online.be/Lawaaierigerec ... l-Mol).pdf
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Bericht door folie »

:shock:
En met naam en toenaam ook nog.
Dit soort stemmingmakerij door wetsambtenaren vind ik ronduit gevaarlijk.
Bedenk, deze lui worden door uit de schatkist betaald om burgers te beschermen. Vervolgens bedenken ze dit soort akties en krijgen er nog handen voor op elkaar ook.
Schokkend gewoon. En daar wil jij nog mee in dialoog Noppy ?
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

folie schreef::shock:
En met naam en toenaam ook nog.
Dit soort stemmingmakerij door wetsambtenaren vind ik ronduit gevaarlijk.
Bedenk, deze lui worden door uit de schatkist betaald om burgers te beschermen. Vervolgens bedenken ze dit soort akties en krijgen er nog handen voor op elkaar ook.
Schokkend gewoon. En daar wil jij nog mee in dialoog Noppy ?
Hey Folie,

Take it easy, dit is België!

De Belgische tak van Codegroen is veel diplomatieker / geduldiger dan wij. Zij zullen hier tzt wel naar handelen.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Bericht door celsa »

Take it easy, dit is België!

Daarom is het nog niet minder erg hé Fank :lol:

Wij moeten wel met ze praten Folie,
Praten kan nooit kwaad :roll:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Bericht door folie »

celsa schreef: Take it easy, dit is België!

Daarom is het nog niet minder erg hé Fank :lol:

Wij moeten wel met ze praten Folie,
Praten kan nooit kwaad :roll:
Ik ben in 5 min in Belgie.
Laat ik dit nuanceren door me voor te stellen: Ik ben ouder dan 40, werk dit jaar 12 1/2 jaar bij dezelfde baas, ben getrouwd en vader van 2 kinderen. Ik heb een hypotheek en geen strafblad, en ik heb de afgelopen 10 jaar 1 bekeuring gehad voor te hard rijden (35 euro, 2 km te hard gereden op de snelweg waar 70 stond aangegeven) Verder ben ik natuurliefhebber, fietser en wandelaar, net als de rest van mijn familie.


Genoeg denk ik om mezelf te kwalificeren als brave huisvader. Ik rijd vaak alleen en ik zou liefst durven stoppen voor een stopteken als het zover kwam.

Maar nu ik dit gelezen heb, besef ik dat dat me mijn motor kan kosten en onmiddelijke intrekking van mijn rijbewijs. Mijn kentekenplaat kan nl op dat moment best onleesbaar zijn. Niet omdat ik 'm bewust onleesbaar maak, maar omdat ie gewoon vies wordt onder het rijden.

Zo gauw ik het bos uitkom om naar huis te gaan stop ik trouwens altijd even om 'm schoon te vegen. Ik rij toch niet te hard en ook niet door rood. Mijn motor is voldoet gewoon aan de voorschriften dus ik heb toch niks te verbergen zeker ?

Maar ik ben weinig bereid om mezelf als voorbeeld aan de schandpaal te laten nagelen door iemand in het bos die z'n arm opsteekt. Daarom vind ik dit soort stukjes gevaarlijk. Op vluchtongelukken zit niemand te wachten. Ik weet heel goed waar ik over praat.
Plaats reactie