Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Moderator: Zot

Plaats reactie
Gipino
Berichten: 40
Lid geworden op: di nov 18, 2003 09:56

Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door Gipino »

Post hier je technische vragen over de xr 600 en 650.
joric

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door joric »

Gipino schreef:Post hier je technische vragen over de xr 600 en 650.
ik heb een xr600 bj 89 als koud is start die goed als die warm is niet weerstand dynamo 290 ohm warm 360 ohm de vonk is niet erg groot sla als die warm is soms helemaal niet aan
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door Dr_Bean »

joric schreef:
Gipino schreef:Post hier je technische vragen over de xr 600 en 650.
ik heb een xr600 bj 89 als koud is start die goed als die warm is niet weerstand dynamo 290 ohm warm 360 ohm de vonk is niet erg groot sla als die warm is soms helemaal niet aan
opgegeven waarden door Honda (88-90):
spanningsspoel dynamo: 230-320 Ohm koud. Maar volgens mij zou het warm niet heel veel meer mogen zijn.
pick-up spoel 360-440 Ohm.

Tis een bekend fenomeen dat die spoelen stuk gaan, vooral bij oververhitte olietemperaturen (bij weinig olie, weinig koeling, hoge belasting, hoge buitentemperatuur).
Echt goed nameten kan je ze niet met een gewone ohmmeter.
(Laten) overwikkelen is de oplossing.

Over 'kleine'vonk: Die CDI von kis heel moeilijk te zien (zeker in buitenlicht). Weet je zeker dat ie er niet is? gewoon in de lucht moet die vonk namelijk minstens 5 mm lang kunnen zijn, meestal wel 8mm ofzo.
In gecompresseerd mengsel is de overslagspanning per mm namelijk veel hoger!
Probeer eens 0.5mm bougieafstand, 0.7 en 0.9mm.
een goed werkende ontsteking start bij 0.9 makkelijker!! een slechtwerkende NIET.
succes
sanderxtreme

Bericht door sanderxtreme »

Mijn xr600 start warm ook altijd slecht maar ik krijg hem wel altijd aan na een keer of 5 trappen. Geen idee waar het aan ligt.. :o
shaker
Berichten: 2
Lid geworden op: di nov 01, 2005 01:10
Locatie: Opèk

Bericht door shaker »

ik heb net het omgekeerde voor, koud starten is een ramp, maar eenmaal de motor even gedraaid is't kinderspel? Hoe kan ik da koudstarten verbeteren? iemand een idee?
Naar mijn mening doet het niets uit of de chokeklep uitgeklapt is, en blijven draaien als hij koudstaat is helemaal een ramp. Na 2 min warmdraaien is het over en start ie wel goed
(behalve als ik hem op z'n zomerzij geparkeerd heb in de modder. :oops: Hoe zou da nu toch komen? :P )
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

Bericht door xr-manu »

shaker schreef:ik heb net het omgekeerde voor, koud starten is een ramp, maar eenmaal de motor even gedraaid is't kinderspel? Hoe kan ik da koudstarten verbeteren? iemand een idee?
Naar mijn mening doet het niets uit of de chokeklep uitgeklapt is, en blijven draaien als hij koudstaat is helemaal een ramp. Na 2 min warmdraaien is het over en start ie wel goed
(behalve als ik hem op z'n zomerzij geparkeerd heb in de modder. :oops: Hoe zou da nu toch komen? :P )
Wss stationair sproeier te klein:als de restricties zijn verwijderd (snorkel luchtfilterkast en kleinste diam. einddemper) moet er een 62 of 65 staionair sproeier in zitten,hoofdsproeier +- 165 .

Kijk ook of de OEM chokeklep niet is afgebroken. Best een RVS exemplaar monteren ,voor het wel gebeurd...
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

Bericht door xr-manu »

sanderxtreme schreef:Mijn xr600 start warm ook altijd slecht maar ik krijg hem wel altijd aan na een keer of 5 trappen. Geen idee waar het aan ligt.. :o
Alternatorspoel wss..Xr is van '89 of '90??Die jaren waren de spoelen slecht.
sanderxtreme

Bericht door sanderxtreme »

Hij is van '87
arthur01
Berichten: 9
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:04
Locatie: ijmuiden

voorvork

Bericht door arthur01 »

Ik heb geloof ik iets niet helemaal goed gedaan. Mijn vraag staat ook onder der naam arthur20 (ben ik geweest). Ik heb een xr600 uit 89. Super apparaat. Ik rijd ermee van IJmuiden naar Den Helder en terug. Als er veel wind staat heb ik het idee dat de wind controle krijgt over mijn voorwiel :( . Ik heb toen mijn voorwiel klem gezet en ben gaan draaien met mijn stuur. Wat blijkt ik kan mijn stuur redelijk ver draaien maar mijn voorwiel blijft recht staan. :shock: . Kan ik hier wat aan doen??
ronny

Bericht door ronny »

ik krijg mijn machien niet aan de praat.hoe kan ik die het gemakkelijkst starten
Gast

xr650r - koolaanslag

Bericht door Gast »

hallo,

zo langzaamaan heb ik m'n '00 xr650r van een grote beurt voorzien.
bij het wisselen van de bougie en klepspelingcontrole zag ik iets waar ik niet helemaal blij mee was: koolaanslag op de zuiger en een zwarte/vette bougie. wat is hiervan (mogelijk) de oorzaak? Moet ik denken aan slechte carburatie of moet ik alvast gaan nadenken over andere zuigerveren, klepseals etc?

Tijdens proefrit heb ik goed gelet op blauwe rook ivm. verbranden olie. toen niet geconstateert en daarna niet meer mee gereden.

Iemand ervaring met het afstellen van een xr650r carb.?


gr.
Sanderd
Gipino
Berichten: 40
Lid geworden op: di nov 18, 2003 09:56

Bericht door Gipino »

Blauwe rook duid op olieverbruik. Keer compressiemeting laten doen.
Oorzaak kan van alles zijn: zuiger/veren, klepseals enz.
ps hoeveel km heeft de xr geklopen.
SpeedYveS
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jul 11, 2005 12:24
Locatie: Schagen

Bericht door SpeedYveS »

Hoi XR rijders, ik ben heel benieuwd wat jullie XR650r'ren verbruiken bij wat voor omstandigheden.

Ook naar de ervaringen met het subframe, hoe sterk is deze voor bagare ophanging? Is deze anders goed te verstevigen?

Ik heb gezien dat HM een XR levert met electrische starter, alle in nederland geleverde modellen zijn alleen met kick start toch? Weet iemand iets meer over dit knopjestart blok?

Ik zoek de Ideale motor voor langere reizen, misschien rally'tjes en offroad/enduro/allroad ritten. Deze bestaat niet dus heb ik het plan er langzaam zelf een te gaan bouwen. De XR lijkt mij een heel goede basis om het soepele blok, lichte maar sterke frame, onderhoudsarm, simpel en de ruige uitstraling
Wel heeft de lc4 adventure al veel van de dual sport modificaties die op de XR nog moeten worden gebouwd. Maar toch, de Xr is XtRa.
Ktm Adventure 950s
Honda XR650r :)
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Bericht door celsa »

Hey jongens,

Ik heb een XL600R, (enkel voor offroad) wat zou de beste verhouding zijn van tandwielen,
Voor ligt er een 15T op, achter een 41T,

Heb de indruk dat de verhouding niet ideaal is
vooraan kleiner en achteraan groter?

:roll: :roll:
DRZe040
Berichten: 2
Lid geworden op: di jan 03, 2012 22:11

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door DRZe040 »

Goede avond, met mijn XR600r uit '86 heb ik het volgende probleem. De motor twee weken geleden zonder probleem in de schuur gezet. Nu weer proberen te starten maar het lijkt erop alsof ik ineens geen compressie meer heb. Ik kan de kick starter nu zelfs met mijn hand indrukken. Het blok gaat daarbij naar mijn idee wel gewoon rond. Daarvoor nooit compressie problemen oid gehad. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn. Zuigerveren ed. kan ik me niet echt voorstellen omdat het zo ineens is. De motor liep dus gewoon goed. Ik hoop dat iemand mij een idee kan geven. Alvast bedankt
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door celsa »

Decompressie handle/kabel blijft toch niet hangen?? :roll:
DRZe040
Berichten: 2
Lid geworden op: di jan 03, 2012 22:11

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door DRZe040 »

Haha nee. Soms zijn het van dit soort simpele dingen maar in dit geval helaas niet.
wimvoss
Berichten: 1
Lid geworden op: do nov 15, 2012 21:51

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door wimvoss »

hallo ,
Waar moet ik op letten tav een honda 600xt

gr wim
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Re: Vraagbaak XR 600 en 650 cc

Bericht door thumper »

Dat het niet stiekum een Yamaha is ?

Anders 2e versnelling (proefrit) en tikken uit de cilinderkop.
Plaats reactie