honda xr 600 lichtspoel kapot

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door andreo »

Hallo ik heb aan mijn stator voor XR 600 bj 88 kapotte lichtspoelen
enkel de lichtspoelen voor het achterlicht werkt niet. de spoelen voor het voorlicht en de ontsteking zijn perfect .die van de ontsteking levert zelfs 284 ohm en de motor start altijd meteen.

nu vraag ik mij af hoeveel en welke spoelen het op de stator betreffen die kapot zouden zijn ,er zitten 4 draden maar kan niet zien welke draad naar welke spoel gaat want er zitten dus meerdere spoelen op de stator.en kun je enkel die paar spoelen waar de roze en gele draad opzitten opnieuw wikkelen ,of moet dan heel de stator opnieuw gedaan worden??

voor de duidelijkheid mijn plan is dus enkel de 2 of 3 spoelen die kapot zijn opnieuw te laten wikkelen als dat mogelijk is?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door folie »

Lichtspoelen zijn meestal van nogal dikke draad. Met een beetje geduld moet het wel lukken om die met de hand af te wikkelen en opnieuw te wikkelen. (Windingen tellen)
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door andreo »

bedankt voor je antwoord, maar hoe kom ik erachter welke spoelen ik moet hebben?
alles zit onder een dikke laag epoxy en kan dus niks zien. ook kan ik niet zien naar welke spoelen de draden naartoe gaan.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door Joop »

Ik zou het achterlicht aansluiten via de spoel van het voorlicht.
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door andreo »

dit had ik ook al gedaan. achterlicht is 5watt en voorlicht 35watt, alleen het remlicht is 21 watt en zit er nog niet bij, maar je moet wel de draden knippen van de lichtschakelaar dus dat vond ik wel zonde. en ik weet niet of er dan veel licht verloren gaat van het voorlicht als ik de remlicht er nog bij aansluit? de 5 watt van het achterlicht is wel te doen.maar het zou wel raar zijn telkens als je remt het voorlicht dan minder gaat branden haha,

inmiddels heb ik mij ook laten informeren bij een bedrijf die vertelde dat enkel 2 spoelen op de stator opnieuw wikkelen niet gaat. dan moet alles er dus af en heel de stator opnieuw gewikkeld worden. ik dacht even enkel 2 spoeltjes te laten wikkelen die ze dan ertussen uit konden knippen en weer vastsolderen maar zo werkt het dus niet. en een nieuwe stator kost 150 euro waar ik eigenlijk ook geen zin in heb. dus denk dat het dan toch nog het remlicht bij het voorlicht voegen word.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door zappa.suzuki »

Er zijn led lampjes met een fitting die past in oude achterlichten, trillen minder snel kapot en verbruiken minder stroom
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door andreo »

zappa.suzuki schreef:Er zijn led lampjes met een fitting die past in oude achterlichten, trillen minder snel kapot en verbruiken minder stroom
dat klopt maar ik kan deze niet vinden waar remlicht en achterlicht samen in 1 lamp zitten? en 2 aparte lampen is geen optie..
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door zappa.suzuki »

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=led ... e&_sacat=0

P21/5w lijkt me wat je zoekt, je kan de verkoper[s] altijd ff mailen of dat klopt :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: honda xr 600 lichtspoel kapot

Bericht door andreo »

Oke zulke .dus die branden gewoon en remlicht tegelijk,
op Aliexpress kan je dezelfde al voor 4 euro kopen en worden gratis verzonden.
Plaats reactie