Frans Verhoeven met BMW in Dakar 2011!!!!!

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Blokwissel op de proef voor Frans Verhoeven

Bericht door henk-v »

Geschreven door Niels Hatzmann
maandag 10 januari 2011 19:01
Een vastgelopen blokje is voor Frans Verhoeven geen probleem. Dan sleutel je gewoon op de proef het blok uit de motor van een uitgevallen concurrent (Goncalves), en kun je weer verder. Hoe de organisatie erover denkt horen we vanavond, maar Frans Verhoeven rijdt weer. Met dik vier uur achterstand is de eindklassering naar de maan, maar het verhaal is des te beter. Go Frans! :multi:

bron : http://www.rallymaniacs.nl/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

20.55 - Net op Eurosport zagen we een, met een van pijn vertrokken gezicht van Paolo Conçalves, de Dakar verlaten met een sleutelbeenbreuk. Ondertussen sleutelde Frans Verhoeven rustig aan het blok verder om verder te kunnen. Ook Mischa Visser kreeg een verbaal ereteken opgespeld van de Belgische commentator die moest bevestigen dat de tracker van Mischa het betere werk is, beter dan dat van ASO zelf. Op een interview zoals dat van Frans hiernaast zullen we nu wel enkele dagen mogen wachten.

21.36 - De enige hoop van de fans van Frans Verhoeven is een defecte Iritrack. Het is al veel te lang geleden dat hij had moeten opduiken aan WP4 zodat dat de enige redelijke verklaring is.



22.00 - Eindelijk wat meer klaarheid : Berrt Duursma laat weten dat Frans assistentie heeft gekregen ergens in de buurt of aan CP1. Het team heeft daar het blok gewisseld, voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een spiksplinternieuw blok. Het is afwachten hoe de officials hiermee gaan omgaan. Hopelijk kan BMW hier een rol in spelen.

22.48 - We wachten nu al op de doortocht van Frans aan CP4 waar tot nu toe 99 motoren passeerden. Als hij het rustig aan doet met oog op morgen kan alles nog in orde komen....

23.22 - Frans duikt eindelijk op aan CP5 op de 95e plaats. De teller staat ondertussen op 10 uur 09' 12". Hopelijk strijkt ASO met de hand over het hart en laat ze een oude strijder in de wedstrijd ,in de strijd van de oude Thierry Sabine.

23.35 - Frans heeft eindelijk terug zijn oude snelheid op gepikt die we van hem gewend zijn. Hij verloor minimaal op Coma in het laatste stuk. Hopelijk kan hij nog wat mensen recupereren al zal dat niet eenvoudig worden gezien de grote afstand die hij heeft opgelopen.

01.30 - Er zijn nog altijd 1350 knettergekke Nederlanders online om live mee te maken hoe Frans het ASS , lees maar bivouac bereiken zal. We zijn samen met Frans dit avontuur met BMW begonnen toen we vorige jaar al onze moed bij elkaar raapten om de BMW stand binnen te stappen op de Utrechtse Motorbeurs. Toen dachten we dat de BMW misschien wel in staat zou zijn om mits wat tijd en ontwikkeling en veel know-how in staat zou kunnen zij om de Dakar tot een goed eind te brengen.

2.05 - Na 11.17.06 heeft Frans Verhoeven de finish bereikt..... over een klassement spreken we niet meer.


bron http://www.fransverhoeven.com/2009/
respect voor de webmaster :lol:
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

Bericht door brommer »

2de vandaag!
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Dinsdag 11 Januari: Copiapo - Copiapo
Road section, 35 km
Special, 235 km - DSS / WP1 > WP6 / ASS
Start verbindingsrit Frans V: 07.45 h. LT/ 11.45 h. CETStart DSS Frans V : 08.35 h. LT / 12.35 h. CETLIVE BLOG ONLINE (special smartphone lay-out)De liefhebbers van duinen komen tijdens de negende etappe aan hun trekken. Er is vandaag veel te verliezen, maar ook te winnen. De majestueuze duinen zijn erg verraderlijk, omdat er plotseling ook diepe afgronden kunnen opdoemen. Voor diegenen die laat zijn binnen gekomen gisterenavond kon dit relatief korte ritje zware gevolgen krijgen. De spiraal die is ingezet is nog moeilijk te ontvluchten en ergens komt de grote fout..... opletten geblazen.

09.00 - Frans Verhoeven heeft het gered gisterenavond .... tot voor zover de berichtgeving klop. Want nu is het afwachten wat men bij ASO gaat beslissen over wat zich gisteren voltrok in de special. De motor die het had begeven is gewisseld in de proef wat het met al de tegenstrijdige reglementen wat onduidelijk maakt hoe het nu verder moet met onze enig overgebleven Nationale trots..... hoewel, Teus Visser en Henk Knuiman gaan deze fakkel nu overnemen en hebben zich al aardig een weg kunnen banen naar de top tien die wenkte voor beide heren. Hopelijk heeft Teus Visser nog een blokje om te spenderen en valt de tijdstraf voor de "2 meter" overtreding bij het gemiste waypoint wel mee zodat we straks toch nog 2 Nederlanders in de rangschikking zien opduiken binnen de top tien.

09.03 - Voorlopig geeft de Dakar.com site hier geen gehoor.... alles blijft maagdelijk blank. Is er misschien iemand die al wat licht op de duisternis van gisteren avond laat kan laten schijnen? Heeft Frans nog startkansen vandaag.... en hoeveel straftijd heeft hij vergaard ? Graag even in de LIVE BLOG wippen om dit te melden aub,dank u wel!!

09.15 - ThnX Jeroen voor je tip, Frans staat wel degelijk op de startlijst van vandaag. Hij mag zelfs in de tweede groep starten bij de MX proef van vandaag omdat hij Elite rijder is. Hopelijk komt dan alles toch nog goed vandaag. Over een tijdstraf wordt nog met geen woord gerept.

09.20 - Dit wordt vandaag dan het N.K.Dd.R (Nederlands Kampioenschap Dakarduin Rijden). Met wat geluk hadden alle drie de top Nederlanders in de top tien gezeten. Frans wordt gerangschikt als 25e. Zou dit de rangschikking in het klassement niet kunnen zijn ? Dat is ééntje beter dan in de tabellen.

09.30 - De voicemail van Marcel laat toch een lichtjes aangeslagen Frans Verhoeven horen. De motor blijkt gisteren schade te hebben ondervonden bij een verder onbenullige val even voordien. Daar is een barstje ontstaan in het carter door het raken van een rotsblok. Hierdoor is het carter stilletjes leeg gesijpeld waardoor het blok is vast gelopen. Alle verhalen over de slechte blokken zijn gewoon uit de lucht gegrepen. Ze zijn gewoon perfect in orde en ik steek er samen met Frans mijn hand voor in het vuur dat ze de vergelijking met elk ander merk met brio doorstaan. Luister voicemail Frans Verhoeven om 21.05 gisteren. Iets later pikt hij dan wel weer de draad op en haalt moed uit het feit dat hij nog in de wedstrijd zit en toch nog naar Buenos Aires kan. Het is nog steeds niet goed verteerd dat dit vorig jaar met de enorme hulp en vooral ook financiële bijdrage van de CLUB VAN 1000 niet lukte en hij wil absoluut revanche nemen. Straks zal hij als elite rijder mogen aansluiten bij groep 2 en niet in het stof van de laatkomers hoeven te starten..... Zou het al tijd zijn voor een stuntje !

10.35 - We herinneren ons Richard de Groot nog van zijn allereerste Dakar deelname toen ik webmasterde voor het Dutch Team Dakar van Rob Deckers, Richard was een sympathieke gewone jongen die het ook graag één keertje wilde proberen en daarna nooit mee ..... Ja, zal Dakar weduwes nu denken.... dat zeggen ze allemaal in het begin , wacht maar ! Daarom was het toch wel even schrikken toen we dit bericht lazen op Rallymaniacs.nl :

Er kwamen even spannende berichten binnen over Richard de Groot, hij zou overreden zijn door een vrachtwagen maar zelf zonder kleerscheuren er af zijn gekomen. Ondertussen zijn alle betrokkenen in het bivak en wordt het verhaal wat duidelijker. Richard stond na een duintop uit te rusten, toen plots Pep Vila de duin over kwam. Richard kon nog net op tijd wegspringen, maar hij zag zijn motor onder de vrachtwagen verdwijnen en dacht: "dit is het." Gelukkig door het mulle zand waarin het gebeurde, valt de schade voor Richard hartstikke mee, achterrem en achterspatbord stuk. De mensen van het team De Rooy helpen de dappere kistrijder om de motor te maken en het is zeer waarschijnlijk dat hij morgen gewoon weer van start gaat.

10.55 - Hopelijk verloopt alles vandaag een beetje ordelijk in de etappe, kan vanaf 15.45h geen verslaggeving meer waarborgen wegens eerder aangegane verplichtingen. Als alles loopt volgens plan moet Frans dan al binnen zijn.

11.45 - Er staan nog steeds geen namen op de tracker maar de eerste groep rijders zou nu onderweg moeten zijn naar de startplaats van de proef van 235 km duinen

12.30 - De start zou gevallen moeten zijn maar niets wijst erop dat dat ook zo is gebeurd ..... daar op dat godvergeten stukje woestijn in Chili.

12.35 - Als alles op de gewone Frans manier gaat is Frans nu met de twee andere Nederlanders, Knuiman en Visser aan de 235 km lange duinen etappe begonnen.

12.42 - En daar zijn ze dan, mais donc???? Gelijk staat Frans al ingevuld op plek 13, hopelijk geen slechte voorbode van wat ons vandaag alweer te wachten staat. Stiekem verdenken we er ham van dat hij , nu het klassement om zeep is, toch wel eens in de schijnwerper wil staan.

13.00 - Helder Rodrigues, de kwieke Portugees is het snelst volgens ASO, even afwachten of dit wordt bevestigd... 23'00"

13.02 - Frans Verhoeven zet alweer iedereen op het puntje van zijn stoel. Hij zet de snelste tussentijd op CP1. voor cracks als Bethys, Casteu, Pizzolito en anderen. Groep 2 is duidelijk sneller dan groep 1 , Frans is 01'41" sneller dan de eerste uit G1 , Rodrigues. Ook Knuiman en Visser doen goed mee op de 7e en 8e stek.

13.15 - Frans leidt riant aan CP1 en het lijkt er sterk op dat de rest de verkeerde route heeft gekozen, duidt er maar weer eens op hoe Frans altijd rotsvast in zichzelf geloofd. Hij kiest voor een traject dat de anderen duidelijk te hoog gegrepen was, vooral in de technische gedeeltes moet hij hiermee zijn voordeel kunnen doen. Coma, Despres en andere Dakar sterren worden nu vooraf gegaan door Annie Seel bijv en vallen uit de top 40.

13.27 - Ongeconfirmeerde berichten op TWITTER spreken van een inkorting van de etappe en neutralisatie na CP2, Of het ook waar is kunnen niet bevestigen, we geven het alleen maar mee ter informatie.

13.40 - Jammer, Frans kan het hoge tempo niet aanhouden en Rodrigues neemt de leiding over aan WP2 met 01'38"

13.45 - Het bericht over het inkorten van de etappe was voor de auto en truck categorie only. De motoren werken gewoon hun traject af zoals gepland. Frans lijkt in ieder geval geen last te ondervinden van zijn lange dag van gisteren. Hij ligt op de derde plaats op 01.38" voor Viladoms .1'55" en Salvatierra 02'14". De verschillen zijn nog erg klein maar een foutje is snel gemaakt , het kan alle kanten op.

13.50 - Rodrigues is door Radio Maray al opgemerkt wanneer hij als eerste door WP3 passeerde. Frans Verhoeven lag daarnet op 01'38", laat ons hopen dat Frans terug de goede snelheid heeft opgepikt en de aanval terug kan inzetten.

13.56 - Frans moet terrein prijsgeven aan de snelle mannen uit G1, Rodrigues is het snelst en loopt uit tot 03.02". Viladoms nadert echter tot op één luttele seconde. Ook de KTM van Stanovnik voelt hij in zijn nek op12". Het lijkt of hij een groep van 7 aanvoert die achter de G1 groep jagen. Achter hen naderen de snelsten van de G1 die de navigatiefout hadden gemaakt.

14.05 - Ook de nobele onbekende Salvatierra uit Bolivië nestelde zich zonet tussen Helder Rodrigues van Frans Verhoeven. Hij volgt op precies 3 minuten van Rodrigues, 14" voor Frans Verhoeven. Op dagen als deze is het mogelijk voor een minder bekend rijder om zich een keer in de schijnwerpers te rijden door het goede traject te kiezen en op sleeptouw te worden genomendoor eenComa of Despres.

14.15 - Ook aan WP4 is Rodrigues de snelste in de wedstrijd, we wachten nu op Frans.

14.25 - Viladoms is sneller geworden dan Frans maar ook Salvatierra is nog niet aan het WP voorbij. Misschien blijft hij wel 3e in deze tussenstand. De duinen was voor Frans de beste zaak, nu de andere lichter lopende ondergronden er aankomen beginnen de anderen terug terrein te winnen op hem. Op dit moment rijden ze weer door de hogere bergketens van de Atacama, kale harde duinen zonder enige plantengroei Zo kan je snel naar iemand toe rijden als je niet zelf navigeert en gewoon vol gas naar je tegenstander toerijdt.

14.38 - Er wordt telkens weer een stukje afgeknabbeld van de status van Frans. Aan het begin nog als snelste in deze duinen special zakt hij nu terug naar de vijfde plek, op 04'32" van Rodrigues die spectaculaire tijdwinst boekt ten overstaan van Despres en Coma, over Lopez wordt niet gesproken. Heeft die zijn Iri stuk of zijn Aprilia? That's the question?

14.48 - Op Radio Maray wordt heel erg weinig over Lopez gesproken, dat is een veeg teken en doet vermoeden dat 's lands Superman ergens aan de kant staat. We hebben al erg lang niks van hem vernomen, na WP1 was het afgelopen met Chaleco op de Iritrack. Mijn Spaans is niet goed genoeg maar ik lijk wel te horen dat er is iets met zijn tracker ....

14.55 - De piloten moeten weer terug in de duinen sectie zitten die het laatste stuk van de special inluidt, zou Frans daar kunnen terugslaan en zijn achterstand alsnog terug kunnen omzetten in een voorsprong? Het lijkt een moeilijke klus te worden maar we hebben er vertrouwen in dat het moet kunnen. Rodrigues rijdt alleen aan kop en moet zijn beslissingen nemen zonder te kunnen afgaan op andere sporen. In de duinen van honderden meters hoog weliswaar geen gemakkelijke keuze.

15.00 - Rodrigues 002:12'14", laat ons nu eens afwachten en zien of Frans zijn achterstand kan goedmaken.

15.03 - Frans slaat een beetje terug en klimt terug naar de derde plaats voorlopig. De illustere Boliviaan moet nog langs komen maar voorlopig gaan enkel Rodrigues en Jonah Street hem vooraf.

15.26 - Frans loopt tijd in op Helder Rodrigues en ligt nu weer op 03'31" van Helder, als tweede in de tussenstand van de dag is hij opnieuw in de running voor de zege.

15.35 - Jonah Street heeft het laatste paardje uit zijn Yammie geperst en ligt plots een heel stuk voor op de rest van het veld. Frans rijdt nog steeds met Coma en Despres in een groepje waarin we ook Lopez vermoeden, maar waar Street deze voorsprong heeft geboekt weten we niet.

15.41 - Uw webmaster moet dadelijk nog weg voor andere zaken ... er rest me dus niets anders dan U allen voor het laatste nieuws naar de LIVE BLOG te verzizen waar enduro.nl en jacdesert U graag zullen ontvangen .... tot later vanavond !!!

16.11 - Vanuit een andere locatie dan ons vertrouwde crisiscentrum in Weelde kunnen we U melden dat Frans tweede is geworden na de Amerikaan Jonah Street. Hij wordt nipt tweede met een achterstand van 03'38" op de Amerikaan die na hem in groep 3 was gestart. Op die manier kon hij groep 2 vizeren die met Frans als kopman dadelijk het juiste traject koos en groep 1 al op relatief grote achterstand had gereden aanCP1. Later kwam groep 1 met Coma, Despres, Ullevalseter en Lopez Contardo wel aansluiten bij Frans, maar ze konder er niet meer terug van weglopen zodat hij toch een erg goede tweede wordt. Of dit ook grote positieve resultaten gaat hebben in de voorlopige rangschikking durven we betwijfelen, daarvoor duurde de proef niet lang genoeg. Inieder geval een flinke opsteker voor zowel BMW als Frans zelf die gisteren al bestempelde als ZWARTE MAANDAG. Ei zo na werd het een overwinning voor onze manuit Poppel die door ASo verkeerdelijk als Belg wordt bestempeld. De Belgische pers schenkt ook totaal geen aandacht aan onze Nederbelg, in Nederland neemt de belangstelling alleen maar toe.

Afbeelding

bron http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Na een tegenslag sla ik terug met alles wat ik heb !!

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Hallo WWW meister,

Wat dacht je daar van? Zoals ik al zei, als ik in de hoek heb gelegen ben ik het gevaarlijkst.... dat wist je al hé !! Zo was het ook vandaag, ik had wel het geluk dat ik in groep 2 mocht starten als elite rijder. Jammer dat Street dit ook niet kon ... Bij de MX start van onze groep wist ik al van vorig jaar dat dit echt iets was waarin ik kan uitblinken, bij ons in Brabant zijn we niet onder de indruk van een paar knippen en ik word er ook niet door geïmponeerd om met een groep de berg op te vliegen samen. Ik was meteen weg en buiten nog een Pool en mijn Roemeense kameraadje Mani Gyenes waarmee ik 2 jaar geleden nog in het Vectra Team zat, beiden nog op een KTM 690 omdat ze niet bij de elite rijders rijden.... die krijgen nog een jaartje respijt om hun dikke blok te vervangen , buiten die twee KTM blokbeesten bleef ik iedereen met gemak voor. Ik had me, ervaring zeker.... wie zal het zeggen, wel in het goede spoor naar boven toe gezet zodat ik, wanneer we bijna boven waren de twee KTM rijders terug kon aftroeven door het gas erop te houden toen die twee anderen 'm begonnen te knijpen. Volle bak over de knippen, dat kennen ze in Polen en Roemenië niet en ik nam snel voorsprong toen we boven kwamen...

Toen heb ik geprobeerd echt supergoed te navigeren en niet omgekeken, want alles was bijna op CAP vandaag (CAP is de te volgen richting die wordt aangegeven op het GPS apparaat, daarop wordt via een getal het aantal graden weergegeven dat je moet aanhouden om bij het volgende WP of CP te komen). Omdat alles bijna "hors piste" (in de wilde natuur) en er ook bijna geen zichtbare sporen waren was dit best wel moeilijk. Toen ik op een gegeven moment omkeek was ik verbaasd dat enkel nog Jordi Viladoms mijn tempo kon volgen, verder niemand meer. (instructie video geüpload voor Dakar GPS; by @ndreJ)
Toen nam ik ergens de heldere beslissing om rechts te gaan omdat mijn intuïtie dit mij ingaf. Op mijn roadbook zag ik dat we binnen enkele honderden meter meer rechts moesten gaan aanhouden en plots kwamen we aan een spoor, zeg maar wegeltje waarbij ik de reusachtige berg die voor ons opdaagde bekeek en bij mezelf dacht..... dadelijk is dit het laatste paadje dat we kunnen nemen en in een flits wist ik dat dit het goede spoor moest zijn. Een déjà vue van verleden jaar bij die politieman weet je nog doemde bij me op en ik ging er absoluut voor. Was wel even een risico maar ik was zeker van mijn zaak en Viladoms ging achter me aan.

Wij met z'n tweeën samen de bergen in, werd echt wel verrekte hoog daar.... en plots viel een gigantische mistbank over ons heen , we zagen niks meer en alles werd in no time helemaal klammig van het vocht. Mijn bril helemaal onder het slijk van het stof en het vocht, echt een drama om er nog een beetje de vaart in te houden. Plots komt Ullevalseter naast ons opdagen en ik dacht nog dat hij goed was fout gereden tot de rest van de eerste bende ook achter ons kwam rijden, Coma, later ook Despres... de hele reutemeteut van de top tien. Die hadden daarstraks natuurlijk die afslag gemist, behalve kleine Helder op zijn Yamaha, die klaar had gekeken en goed zat met zijn navigatie. Toen begreep ik ook plots dat ik wel eens de etappe zou kunnen pakken. Toen hebben we tegen een gigantische snelheid verder gereden maar alleen op het allerlaatste stuk heb ik Despres laten gaan want ik had zitten rekenen dat ik toch wel erg veel kans maakte op de etappe als de hele groep 1 hier bij me reed. Ik had enkel nog rekening gehouden met Helder Rodrigues, maar die had dan nog een benzine probleem omdat hij niet goed had genavigeerd op het einde. Alleen die Street verdorie.... die was in de wave na ons vertrokken en die vijf minuten waren voldoende geweest om geen hinder te hebben van de mist. Als de zon doorbreekt zie je ook binnen seconden de mist verdwijnen en valt hij precies zo van de bergen af. Terwijl wij nog lagen te rotzooien in die erwtensoep had hij een ander traject kunnen nemen omdat hij beter zicht had en was ons gepasseerd. Doodjammer natuurlijk maar ik ben heel erg tevreden met wat ik vandaag heb kunnen laten zien en ik heb er weer alle vertrouwen in. Gisteren was het wel effe balen met hoofdletters maar nu ben ik ervan overtuigd dat er nog meer in het vat zit waar dit van vandaag vandaan kwam !!!

bron http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Woensdag 12 Februari: Copiapo - Chilecito

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Road section, in totaal 686 km verdeeld over twee delen
Special, 176 km - DSS / WP1 > WP6 / ASS
Start verbindingsrit Frans V: 04.30 h. LT/ 08.30 h. CETStart DSS Frans V : 10.47 h. LT / 14.45 h.

Opnieuw gaat vandaag de volledige Dakar karavan het Andes gebergte in. De Chileens-Argentijnse grens wordt gepasseerd bij de Paso San Francisco. Vervolgens komen de deelnemers terecht in de witte duinen van Fiambala, waar het in januari erg warm is. Vorig jaar beleefde we hier met Frans nog mooie avonturen .....


09.45 - Vandaag krijgen we nog wat tijd om ons voor te bereiden op de etappe, de deelnemers zijn nog niet zolang geleden begonnen aan hun passage over de indrukwekkende Andes die hen weer naar het land van de tango brengt. Daar wacht hen een lus van 176 km special waar fotografen mooie kiekjes kunnen maken in de prachtig witte duinen . Tijd misschien om nog eens terug te luisteren naar het verhaal van Frans Verhoeven na zijn bijna overwinning van gisteren : 11_01_Verhoeven_et9.mp3

14.30 - We hoorden gisteren Frans praten in de voice mail met Marcel over hoe hij zo netjes had genavigeerd op CAP en iedereen knikt dan maar bewonderend ... maar wat betekent dat nu eigenlijk, op CAP rijden? Om dit een klein beetje duidelijker te maken voor de doorsnee surfer heb ik vanmorgen het powerpoint bestandje dat bij ERTF beschikbaar is geconverteerd naar een YouTube filmpje dat U kan aanklikken via de GPS afbeelding hiernaast. U hebt nog wel even de tijd om ernaar te kijken voor Frans aan zijn special kan beginnen. Als U dat eenmaal onder de knie hebt kan U een deelname formulier gaan invullen en U aanmelden voor de komende Dakar. Waarschijnlijk zal die op 01.01.2012 van start gaan.

http://www.fransverhoeven.com/2009/inde ... &Itemid=70

14.40 - Binnen enkele minuten neemt Jonah Street als winnaar van de vorige etappe de start. De Yamaha rijder kon gisteren profiteren van het snelle optrekken van de mist en pakte daarmee de zege voor Frans Verhoeven die Casteu met luttele seconden achter zich kon houden.

15.50 - Jonah Street is al op weg naar de witte duinen van Fiambala en ook Frans zou als het goed is vertrokken zijn met Casteu op zijn hielen.



15.01 - Zonet kregen we het bericht dat de starttijden met een kwartiertje zijn achteruit gezet. Dit betekend dat Frans zonet pas vertrokken is na Jonah Street. Ook David Casteu is dan nu pas onderweg.

15.10 - Het volgende onrustbarende bericht circuleerde vanmorgen ook in het bivouac dat Despres al het vierde blok in zijn KTM frame heeft hangen, het is nog niet bevestigd maar als dat zo is krijgt hij een 40' penalty aan zijn rijdersbroek.

15.25 - Casteu lijkt zijn start te hebben gemist. Zou hij weer problemen hebben met de versnellingsbak van de Sherco ? Of hebben we even te maken met een zeldzaam schoonheidsfoutje van ASO. Dat lijkt voorlopig de meest voor de hand liggende optie.

15.30 - Het wordt stilaan tijd voor een mooie update van het eerste WP.

15.33 - Frans is de aller allersnelste aan WP1, hopelijk gaat hij op zijn élan verder ....... Te snel gejuicht,Eerst komen Viladoms erover gewalst en daarna ook Despres, Coma en Ullevaseter. Street heeft echter een echte miskleun begaan met al meer dan 13 ' achterstand op Despres.

15.47 - Het wordt nog maar eens pijnlijk duidelijk hoe moeilijk het is om als eerste het parcours te openen. Street is al helemaal de verkeerde kant op gestuurd en de rest heeft het verschil ook goed gemaakt op Frans. Hij is terug gevallen naar de negende plek (ondertussen16e) en vooraan heeft de pechvogel van gisteren de leiding over genomen, Helder Rodrigues. We zijn er echter redelijk van overtuigd dat hierin nog verandering gaat komen eens de White Dunes van Fiambala eraan komen. Het volgende stuk is nog even lastig voor Frans met gravel en waarschijnlijk ook van de breinaald cactussen langs de weg, maar daarna komt er weer een strook om U tegen te zeggen. Nu volgen ze Frans netjes want ze weten ondertussen na een jaar of zes ook wel dat hij goed kijkt, maar straks ligt het aan je rijmanskunsten in de witte fijne duinen.... Zien ernaar uit ....

16.00 - Het was dus toch een defecte motor die David Casteu van de start heeft gehouden bij de Special. Zijn vierde blokje is er aan gegaan op Km 406 van de verbindingsrit naar het ASS.

16.15 - Het wordt WP2 tijd binnen enkele minuten...... Na wat afwachten zet Coma plots de scherpste tijd neer voor Despres die de Spanjaard onder druk had gezet in het eerste deel van deze korte special onder druk had gezet. Bij dit tweede WP lijkt het of Coma trapt in de val van Despres ..... eens kijken nu of de KTM blokken dit heroïsche duel kunnen blijven volhouden onder elkaar. Frans tuimelt stilaan weer wat terug in de voorlopige stand maar doet het qua tijd helemaal niet slecht. Er zijn veel mensen die een beetje boven hun stand aan het rijden zijn, daar lijkt het in ieder geval op.

16.40 - Ondanks het feit dat Frans op het vorige WP slechts de 16e tijd had gezet rijdt hij fysiek nog wel steeds op kop in de wedstrijd, misschien toch nog mogelijkheden straks als de duinen moeten worden aangepakt. Bij WP2 is hij terug geklommen in de voorlopige positie strijd en gaat nu als 8e snelste verder naar WP3. Hier komen de duinen eraan.

16.45 - Marcel Vermeij meldt via Twitter dat het snoeiheet is in Fiambala, dat gaat weer voor verrassingen zorgen naarmate de wedstrijd vordert.

17.05 - Flinke opdoffer voor Frans aan WP3 , hij komt pas door op 19'10" wat opmerkelijk is als we de evolutie bekijken van het vorige gedeelte van deze etappe. Hij rijdt nu in een trosje met Ullevalseter en Despres binnen een twintigtal seconden, zou hij dan toch een misrekening hebben gemaakt ....

bron http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

17.10 - Helder Rodrigues en Marc Coma passeerden zopas CP2, we denken dat Frans ergens een foutje heeft gemaakt want die reed bij de vorige stand nog op een achterstand van 06'20" wat plots is opgelopen tot 19'10". Dat is toch een flinke stijging die we abnormaal kunnen noemen.

17.18 - WP4 : 1. Coma - 2.Rodrigues - 3.Despres, Cyril verliest 07'37" op Coma en ziet zijn volgende Dakar overwinning steeds verder van zich af glijden. Frans glijdt ook naar achter op WP3 .. van 8 naar plaats 13.

17.21 - Bij WP4 kan Frans enkele secondjes goedmaken maar daar gaat hij het niet mee redden als hij vandaag nog spijkers met koppen wil slaan. Hij rijdt nu effectief in real time anderhalf minuutje achter Despres en voelt de hete adem van Pal Anders in zijn nek, die volgt op amper 5 seconden achter hem.

17.38 - Frans is op WP4 terug gevallen naar de 12e plaats wanneer de rijders via grote duinenvelden vanaf 2.000 m terug naar 2.500 m klimmen. Dit zal menig 450cc blok als een ware geseling ervaren en misschien gaan er hier wel weer enkele voor de bijl.

17.46 - Dakar.com meldt dat Cyril Despres veel tijd verloor omdat hij Frans Verhoeven volgde nadat die een verkeerde vallei in reed bij km 97. Beide rijders moesten op hun stappen terugkeren na enkele kilometers en verloren daardoor kostbare tijd.

17.55 - Vijf rijders zijn voorlopig al gepasseerd aan WP5,waaronder Frans Verhoeven. Rodrigues heeft zijn Yammie weer netjes voor die van Coma gezet en leidt de duinendans. Despres, die er flink de pee in heeft dat onze Nederbelg wat met hem is gaan jardiniëren volgt dan op 07'22" voor Ullevalseter en Frans Verhoeven.

18.00 - We zitten in de beslissende phase van de strijd voor de 10e etappe. Met nog een zandstrook van zo'n 30 km te gaan moeten we Rodrigues tippen als winnaar , als hij weer niet zonder benzine staat vandaag, hij ligt riant voor met 03.10" op Coma die probeert Despres nog wat seconden van zich af te houden maar die rijdt als een gek om zijn laatste kans op een volgende Dakarzege gaaf te houden nadat hij door Frans aan het lijntje werd gehouden eerder op de dag toen hij een fout maakte in de navigatie.

18.25 - Frans laat het lopen voor deze etappe, zijn achterstand is te groot om nog een uitslag van betekenis te kunnen laten noteren. Coma is al aan de finish maar Rodrigues heeft nog tijd om met de zege aan de haal te gaan. Despres zijn kans is al voorbij....

18.33 - Despres krijgt een pakje slaag van Mar Coma, de Spanjaard leert Despres een lesje door hem op 09'56" te zetten in deze relatief korte etappe.

18.36 - We vrezen dat Frans voor de eerste keer niet in de top tien rijdt in een etappe waarin hij geen problemen kende. Eén navigatiefout heeft hem de das omgedaan.

18.40 - Met een achterstand van 30 minuten komt Frans nu binnen op de Arrivée du Selecteur Selectif. Dat is ver voor de kwaliteiten van Frans .... We zijn benieuwd naar zijn reacties later. Het is wel opvallend hoe lang de rest weg blijft Op dit ogenblik verliest Rodrigues waarschijnlijk toch de etappe zege alsnog aan Coma. Er zijn nog altijd maar drie rijders binnengelopen, iritrack bliepje of allemaal fout gestuurd ??

18.52 - Het laatste stuk lijkt toch meer problemen op te leveren voor de rijders dan de kaarten ons op het eerste zicht laten vermoeden. Zo lijkt er toch nog een top tien plaats uit de lucht te vallen voor Frans Verhoeven. We hebben Henk Knuiman een beetje uit het oog verloren die sneller was dan Lopez die net is binnen gelopen op een voorlopige 3e plaats. Frans zakte daardoor naar de vierde plek.

19.00 - Met nog enkele gevaarlijke klanten op komst staat Frans Verhoeven nu al op de 12e plaats. Henk Knuiman pakt zijn beste resultaat met een schitterende 6e plek en ik denk niet dat daar nog mensen gaan over komen.

19.10 - Knuiman is op zijn sloffen de top tien komen binnen wandelen, erg strak gereden mar toch geen onnodige risico's genomen. Dat is de rijstijl van Knuiman die terug kijkt op zijn beste Dakar ooit, nu nog de finish halen.

19.15 - Het lijkt wel Frans vandaag nog terug in de top twintig kan duiken. Hij staat voorlopig nog 19 nadat al een hele rits van zijn tegenstanders zijn binnen gekomen en veel tijd hebben laten liggen. We gaan nog niks vastpinnen maar hopelijk hebben we Frans straks binnen de top twintig.

bron http://www.fransverhoeven.com/2009/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Donderdag 13 Januari: Chilecito - San Juan

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Donderdag 13 Januari: Chilecito - San Juan
Road section, 164 km
Special, 622 km - DSS / WP1 > WP / ASS
Start verbindingsrit Frans V: 05.40 h. LT/ 09.40 h. CETStart DSS Frans V : 08.14 h. LT / 12.14 h. CET als 16e Na 224Km is er een stuk neutralisatie tot km 384LIVE BLOG ONLINE (special smartphone lay-out)

Aan de voet van de Andes lijkt het landschap op die van het Wilde Westen. Maar opletten blijft het devies tijdens de ruim 600 kilometer tellende klassementsproef. Het is vandaag nog erg warm en de lengte van de proef zal velen afschrikken, In het begin van de etappe loopt de special langs rios (droge ..... of minder droge rivierbeddingen) en gaat na de eerste CP terug naar een hoogte van 3.300m. Daarbij krijgen de deelnemers een afwisselende ondergrond onder de wielen wat de strijd alleen maar zal aanwakkeren. Na de neutralisatie van zo'n 160 kilometer volgt nog een stuk van 238 km met alweer snel wisselende ondergronden en veel zand aan het eind.


10.20 - Starttijd van Frans Verhoeven ligt vandaag om 14' na twaalf. Als U nog wat te doen heeft kan dat nog. Gisteren avond mistten we tot tweemaal toe een oproep van onze man uit Chilecito, eerst wat gekraak en daarna wat onverstaanbaars op de voice mail. We zullen daarom wat geduld moeten hebben om het volgende dagboek te kunnen maken.

Aan de beelden van gisteren te zien moet het nochtans een leuke rallydag zijn geweest. Enorm warm na de oversteek van de Andes bij temperaturen net onder en boven het vriespunt. Goed warm ingeduffeld allemaal moesten de rijders een ware transformatie ondergaan vooraleer ze de start konden nemen van de kortste special die er op het programma stond.

De start van Frans liet niets te wensen over maar wat er later gebeurde is nog niet helemaal duidelijk. De Live ASO commentaar deed ons allen geloven dat Frans hun eigen Franse hoop in bange dagen op het verkeerde sleeptouw had genomen maar later op de avond hoorden we geheel andere verhalen. Als allereerste had Street een grote beginnersfout begaan door in zijn een hele brok over te slaan en al dadelijk de pampas in ging. Toen lag Frans dus aan de leiding .... maar Despres achter hem ging als een bezetene in de aanval en haalde Frans in. Dan zou Despres zijn CAP verkeerd hebben afgelezen op z'n GPS toestel. Hij zag 17° en stuurde ook die kant op terwijl Frans duidelijk 170° op het zijne had gelezen. Ze zijn dan allebei in de verkeerde vallei gesukkeld met rios en grote stenen zodat ze flink wat tijd verloren. Later heeft hij dan nog in een modderzooi vast gezeten en verloor ook daar zoveel tijd dat de verhoopte goede klassering er niet meer in zat.

11.45 - De etappe informatie van ASO van vandaag geeft ons weer een karrevracht aan WP's en CP' dat het een lieve lust is. Zo krijgen we weer 16 WPs die Mischa moeilijk op één monitor kan krijgen, zouden ze het met opzet doen want er zijn toch maar 2 Cp punten ?

11.58 - Plots zijn de eerste rijders al vertrokken zonder dat we het in de gaten hadden. Zou het ook hier de vermoeidheid zijn die toeslaat? Zo dadelijk vertrekt Frans ook aan zijn 622 km lange proef met een onderbreking na 224km om na de neutralisatie deze weer op te pakken na 384 km.

12.11 - Blijkbaar is de startvolgorde wat aangepast, Faria werd slechts als 15 e pad gestuurd en ook Frans is enkele plaatsen naar achter geschoven. Hij is zonet als 16e van start gegaan, de oorzaak is ons nog wat onduidelijk.

12.22 - De iritrack doet zijn reputatie alle eer aan, hoewel we niet onderschatten welke overvloed aan surfers dit systeem elke dag weer over belasten. Duizenden en duizenden surfers over de hele wereld volgen deze tussenstanden en nergens ter wereld is er voldoende capaciteit om dit vol te houden. Ook kunnen ze bi ASO niet alle real time info geven en de exacte locatie van de deelnemers want in de afgelopen jaren is gebleken dat er vele deelnemers misbruik maakten van deze info om via satteliet telefoon en andere communicatie hulp te bieden van buitenaf.

12.27 - Frans heeft precies zijn start wat gemist, met een 15e doorkomst zijn we niet echt zeker of de gegevens al helemaal kloppen. Henk Knuiman daarentegen is wel goed vertrokken, tegen zijn gewoonte in heeft hij stevig het gas open gedraaid vanaf het begin. De tijden die er echter achter de namen op de Iri staan doen weinig goeds vermoeden ......

12.40 - Zoals altijd moet je bij de Iritrack gegevens met twee woorden spreken, nu floept er weer een heel andere tussenstand voor ons op en wordt hij als 10e geklasseerd aan WP1. Faria is net voor hem gestart , die verliest tijd op Frans en komt pas als 14e door.

13.10 - Coma passeert WP2 als eerste, Frans laat kostbare tijd liggen op dit tweede stuk. Hij ligt nu op 05'22" achterstand van de snelste tijd die ondertussen naar Despres is gegaan. Deze is 01'08" sneller dan Rodrigues en 01'15" dan Coma. Frans heeft in dit stukje enkele rijders laten passeren, onder meer Faria en rijdt nu samen met Ullevalseter.

13.24 - Aan het eerste CP , na zo'n 87 km ligt Despres aan de leiding maar Coma geeft niet veel tijd uit handen (01'35"), De Sloveen Stanovnik die gisteren verraste is voorlopig ook aan dit punt gepasseerd als 4e rijder maar zal nog plaatsen moeten prijsgeven naarmate er meerdere mensen dit punt passeren.

13.42 - Frans zou weldra aan het volgende ijkpunt moeten doorkomen, dat is CP1 en er zijn momenteel al 14 rijders gepasseerd. Frans zal dus niet echt veel kunnen klimmen in de stand met deze evolutie. TOP 12e met een tijd van 01h22'59", dat is dus een achterstand van 06'38", teveel om echt in de hoge top te gaan eindigen vandaag.

14.19 - Er wordt achter de LIVE BLOG schermen aardig gespeculeerd met welk volkomen uit de lucht gegrepen bericht we Dakarland kunnen opschudden. Het lijkt dit jaar wel of Dakar is Twitterland geworden. Honderden Tweets vliegen je om de oren en worden door iedereen opnieuw de wereld in gestuurd zodat een enkel onbevestigd bericht een heel eigen leven kan gaan leiden. Hiernaast kan je dadelijk opnieuw de Tweets volgen van @ndreJ en Berrt die af en toe een nieuw berichtje de wereld in sturen.

14.35 - Aan WP5, met nog een 50 tal km voor de boeg voor de neutralisatie heeft Lopez Contardo, de Chileen waarover gisteren verwarrende berichten de ronde deden in verband met het niet reglementair tanken van benzine de ronde, de leiding in handen genomen. Despres volgt op slechts 2 seconden en Coma op 01'49" Op de grond betekend dit dat Coma en Despres elkaar niet uit het oog verliezen, de Spanjaard heeft de grillige Fransman laten naderen en zal hem nu niet meer uit het oog verliezen. Knuiman is ook over de top geraakt zonder kleerscheuren en ligt nu op een 7e voorlopige plek op 13'51". We verwachten Frans Verhoeven elk ogenblik die aan WP4 de 10e tijd liet optekenen.

14.52 - Frans is in de afdaling naar WP5 de Noor Ullevalseter alvast gepasseerd, maar opgelet, die houdt vast als een Jack Russeltje met een groen jasje en komt straks weer opzetten bij het volgende WP, let maar op ! Frans plaatst zich echter wel terug in de top tien maar Teus Visser zit hem op de hielen nu. Henk verliest wat terrein blijkbaar.

15.02 - Ook WP6 is al gerond door een rits rijders, 11 in totaal, met als 10e in de stand nog steeds Henk Knuiman. We moeten nog even wachten op Frans Verhoeven.

15.05 - De eerste drie rijders zijn begonnen aan het neutralisatie stuk. tijd dadelijk voor een kopje koffie ! Nog even wachten op de doorkomst van de Nederlanders met Frans op kop.

15.10 - Ook Frans is aan zijn neutralisatie begonnen van 160 km , blijkt nu dat er straks nogmaals een stuk wordt geneutraliseerd (alweer gerommel van ASO) tussen km 450 en 542. He tis bij mijn weten nog maar zelden gebeurd dat een marathon stage in Zuid Amerika ook daadwerkelijk helemaal is gereden. Anders dan in Afrika waar echter marathon stages werden uitgevoerd tot op de letter met zelfs tweedaagse marathons waarbij je alleen zelf mocht sleutelen in een parc fermé enz.... goede oude tijden. Daar zou Frans nog wel wat uurtjes hebben kunnen goedmaken.


17.11 - Duurt wel lang deze neutralisatie ....

Zo , ff gedouched !! Ik wilde deze week een Dakar sfeertje scheppen hier in de woonkamer, maar kwam net mijn eigen lijfgeur echter tegen toen ik naar de keuken stapte en vond dat het welletjes was. Ben nu weer helemaal Spic&Span !!

17.12 - De eersten zijn aan het tweede ingekorte deel van de proef begonnen. Cyril Despres viel de eer te beurt om eerst van start te gaan. Lopez Contardo "Chaleco" volgt op 01'29" en later mocht Coma het gas opnieuw open draaien na 03'01". Ondertussen zijn er al een hele rits rijders vertrokken, het is wachten op een refresh van ASO.

17.35 - Zo dadelijk komt Frans ook terug op de ASO tabellen staan, Knuiman heeft zijn herstart al genomen en ook Frans zou al onderweg zijn naar WP9.

18.11 - Frans laat een 9e tijd optekenen op 10'42" van Lopez Contardo aan WP9. Kom op Frans, het is tijd om aan een remonte te beginnen. Het kan nog allemaal maar dan moet je er wel NU werk van gaan maken.

18.25 - Plots duiken Despres en Coma op aan WP13 ? het wordt hoog tijd dat dat iritrack ding wordt omgedoopt tot KIEREWIET.

18.30 - Lopez verliest zijn leidersplaats aan Despres, is nu plots meer dan 5 minuten trager dan Despres. Ook aan WP14 is Despres de snelste voor Coma. Het wachten duurt lang op de rest van het peloton. Het lijkt er sterk op dat men in de plaats van het het geneutraliseerde stuk een een shortcut heeft genomen.

18.45 - Despres en Coma rijden zo dadelijk de finish door, we moeten nog even wachten vooraleer we Frans daar ook gaan zien passeren.

18.55 - Zonet heeft ook Frans Verhoeven zich langs WP13 gewurmd. Hij heeft nog altijd uitzicht op een zesde plaats in deze etappe. De achterstand is slechts een half minuutje op De Azevedo. De Brazilian rijdt nu nog op plaats zes.

18.57 - Nog steeds is het wachten op de doorkomst van de rest van het deelnemersveld aan WP14. Zo heeft Lopez dit WP gemakkelijkshalve alweer over geslagen en wordt per direct aan de aankomst genoteerd. Wat is dit nu weer voor warboel..... Is daar ergens wel controle op, dat dit allemaal correct is verlopen. Zo hebben we elke dag betwistbare situaties en moeten we maar aannemen dat alles correct is door geseind.

19.16 - Frans is zijn 6e plek aan het consolideren, hij kwam daarnet aan WP14 als 6e door, al moeten we rekening houden met Duclos die al de hele dag onder de radar rijdt.

19.32 - Stilaan gaan we weer voorspellingen doen in de LIVE BLOG, we houden het er op dat hij 7e zal worden en dat is alweer een schitterend resultaat. Despres wint en kan wat frustraties van zich afschudden. Coma blijft beleefd op een veilig afstandje van 02'10" voor Lopez Contardo (05'52"). Rodrigues laat zich vandaag niet vangen in het web van de verloren motoren en eindigt op een 4e plek. De jonge Amerikaan Cody Quinn blijft samen met Cody nog net voor Frans Verhoeven die op de 7e stek het ASS bereikt, achterstand : 13'08"

19.33 - Ook Knuiman is dan al binnen op een voorlopige 14e plaats. Teus Visser staat bij het afsluiten van dit artikel voorlopig op de 16e plek met 30'22" achterstand op Despre

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Vrijdag 14 Januari: San Juan - Cordoba

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Road section, 123 km (motoren-Quads-Cars)
Special, 555 km - DSS / CP1-CP2-CP3-CP4 / ASS
Start verbindingsrit Frans V: 06.35 h. LT/ 10.35 h. CETStart DSS Motoren : 07.45 LT / 12.5 LTStart DSS Frans V : 07.57 h. LT / 12.57 h. CET als 7e LIVE BLOG ONLINE (special smartphone lay-out)De laatste strijd wordt vandaag gestreden voor het merendeel van de deelnemers. Voor de verandering mogen de truckers voor één keertje eerste van start, hun route is ook merkelijk korter dan die van de rest van de deelnemers. Voorzichtigheid is wel geboden in de eerste 100 zandige kilometers. Wellicht dat hierdoor nog een verrassing in het klassement mogelijk is.


12.10 - Een late start van de verslaggeving vandaag wegens verplichtingen ..... De blog is echter open alweer voor de volgers, vergeet uw reacties niet na te laten als U vragen heeft of opmerkingen.



12.15 - Vroeger dan verwacht zitten we op onze reporterstoel om de etappe te gaan volgen.

12.20 - Marcel Vermeij kwam vanmorgen weer met een voice mailtje van Frans Verhoeven , Frans kloeg een beetje over het feit dat hij erg lang in het stof van Faria had liggen zwoegen maar tilde er verder ziet zo zwaar aan. Over vandaag en de rest van de etappes wilde Frans enkel kwijt dat hij nu vooral de Beemer over het podium wil rijden in Buenos Aires.

12.29 - de officiële dkar.com site komt met het bericht dat de route van de etappe erg veel te lijden zal hebben van de zware regenval die er de afgelopen dagen is gevallen in dit deel van Argentina.

12.32 - De eerste WP tijden beginnen binnen te rollen maar zijn nog niet echt van het betrouwbare soort, zeg maar gewoon van ASO kaliber ..... even afwachten tot alles zich regulariseert binnen enkele ogenblikken. Frans zou ook al zijn gestart met 43 vertrekkers op de startlijst op het parcours....

12.39 - Despres, als eerste gestart gaat toch nog ultiem de aanval inzetten op Coma.... zou hij toch gaan voor een overwinning met grote voorsprong vandaag. De enige manier om de totaal zege te pakken als je het ons vraagt, dan mag hij Coma niet dichterbij laten komen tot hij in het achterwiel zit. Dan raak je hem niet meer kwijt en kan je ook die grote voorsprong niet bij elkaar rijden. Dit is zijn enige mogelijkheid, na de twist die er tussen beide KTM rijders was door het banden akkefietje van vorig jaar hebben beide toppers niet meer met elkaar gesproken.

Afbeelding

12.51 - Met een voorlopige achterstand van 03'16" komt Frans o peen zesde plaats door aan WP1 , nog even wachten en vergelijken hoe dit zich verhoudt tegenover de jongens die na hem zijn vertrokken want + 3' over deze afstand is toch al een redelijk groot verschil. Despres en Coma moeten echt het gas wel volledig hebben open gedraaid voor hen... Dit wordt een zware klus voor de 450cc blokken in de top van de wedstrijd.

13.33 - Despres probeert iets te forceren op deze laatste lange etappe en diept zijn voorsprong iets verder uit bij WP2 tot 59". Dit is echter nog niet voldoende om Coma te verontrusten, deze kan nog bijna stoppen voor een snel kopje koffie vooraleer hij zich ongerust moet gaan maken ..... Rodrigues, Lopez , Cody en Duclos zijn ook al voorbij aan WP2.

13.43 - Frans laat bij zijn doorkomst de 7e tijd noteren, net achter Pedrero Garcia (ESP) en Cody (US), zijn achterstadn met de leiders loopt echter fiks op . Zou het vandaag weer zo'n dagje worden zoals gisteren, veilig in de top tien rijden zonder risico's te nemen. Het lijkt er in ieder geval sterk op. Frans lijkt niet meer zo fris te zitten dan de afgelopen dagen. Veel eer is er voor het klassement niet meer te halen en een etappe overwinning zit er waarschijnlijk ook niet meer in ..... hoewel , it ain't over... enz....

13.50 - Frans blijft zijn 7e plek netjes behouden, er zijn achter hem precies wat glij partijen geweest. De organisatie had al aangekondigd dat er door de buitengewone regenval van de laatste dagen problemen zouden zijn op het traject van vandaag. Misschien een voordeel voor Frans naarmate de dag vordert.

14.01 - Aan WP3 vergroot Despres zijn voorsprong wel, het is echter niet van die aard dat Coma er zijn slaap voor gaat laten.... Het is nauwelijks meer geworden dan 1 minuutje en zijn voorsprong in het klassement is daar tegenover riant te noemen. Frans komt aan WP3, dat is aan km 109 ongeveer door op 09'34", dat is al een hele achterstand. Het goede nieuws is echter dat , behalve de drie leiders, iedereen tijd verliest op Frans.

14.30 - Frans pakt bij WP4 ook de zevende plaats voor zijn rekening. De twee kemphanen vooraan in de wedstrijd lopen steeds verder weg maar geven elkaar nauwelijks meer toe, Coma sluipt zelfs weer wat dichter naar Cyril Despres toe.

14.38 - Het is duidelijk dat Despres en Coma de twee toppers buiten categorie zijn in deze Dakar 2011, of anders nemen ze onverantwoorde risico's en gaan ze vandaag tot het uiterste om te bewijzen dat ze de sterkste zijn, individueel.

14.50 - Frans Verhoeven blijft op koers om zijn volgende top tien plaats te scoren, Hij klokte net de 6e doorkomst maar Pedrero Garcia moet zich hier nog melden. Deze was op het vorige ijkpunt net 22" sneller als de waterdrager van Coma.

14.55 - Aan het vijfde WP hebben de piloten nog maar 30% van de totaal afstand van de dag achter de rug. Er kan nog erg veel gebeuren maar die twee vogels vooraan lijken wel gevlogen te zijn ..... Rodrigues, de eerste achtervolger heeft al een achterstand van 07'01". Bij Helder Rodrigues rijdt Lopez in de buurt en verder komen er nog de solisten Cody, Duclos en Frans Verhoeven. Achter Frans krijgen we dan Pedrero Garcia. Faria en Viladoms rijden dan weer 3.5 minuut verder in duo.

15.07 - Despres geeft het nog niet op zoals hij al had aangekondigd. Een Dakar is niet gewonnen voor je op het podium staat, je kan hem elke kilometer verliezen en Despres gaat nog steeds voor de zege. Als er op de grond geen sporen zijn door het vele water dwingt hij Coma nu om zelf te navigeren en hoopt om zo meer voorsprong te kunnen nemen en alsnog kans te maken op de overwinning.

15.23 - WP6 geeft voorlopig volgende stand voor Frans Verhoeven: 14'25" achterstand op Despres en op dit ogenblik de 6e plaats.

15.35 - De strijd vooraan wordt op het scherpst gestreden, teamorders zijn gewoon weg gewimpeld en beide matadors willen bewijzen dat zij alleen de besten zijn uit het hele pack motorrijders die op 1 Januari aan de start stonden in Buenos Aires. Het liefst zou Despres Coma nog ergens het riet insturen maar dat zal niet eenvoudig zijn. Faria loop ondertussen ook terug op Frans in en nestelde zich tussen hemzelf en Garcia in. Er zijn echter nog vele lange kilometers te gaan.

15.45 - Zonet wordt weer gemeld door ASO dat er voor de auto's een deel van het traject van vandaag is geneutraliseerd wegens extreme condities van het wegdek. Er is zoveel water gevallen de laatste dagen dat het onmogelijk is de wagens over dit stuk van de special te sturen.

15.57 - WP7 geeft nog altijd ongeveer hetzelfde beeld, Frans Verhoeven op een (voorlopig toch) 6e plaats en Duclos verliest een beetje terrein, Pedrero Garcia en Faria zijn echter nog onderweg en kunnen hem alsnog passeren op dit tussenpunt.

15.59 - Garcia is aan WP7 opgepeuzeld door Frans die weldra aan het modderige stuk op de stage begint, we zijn benieuwd of dit het klassement overhoop gaat gooien ? We verwachten Faria, de onberekenbare nog.

16.03 - Frans heeft beide concurrenten die vorig Wp nog voor hem lagen terug genomen en stevent nu af op een mogelijk 5e plaats. Daarvoor moet hij wel een extra tandje bij steken want Cody Quinn, de Amerikaanse Bahia Champ ligt nog een hele straat voor, 04'33".

16.07 - Sorry voor de korte pauze, ik had net even de familie Verhoeven op bezoek met een speciaal verzoeknummer (?)

16.34 - Frans heeft er nu weer flink de vaart inzitten, hij loopt nu ook in op de Amerikaan Cody die driekwart minuut moet prijsgeven op ons nr 16. Voor Pedrero Garcia en Faria moeten we nog even wachten vooraleer we zeker zijn dat hij hen van zich afgeschud heeft.

16.53 - Garcia en Faria redden het niet om Frans te volgen, ze worden op grotere achterstand gereden en Frans begint verder naar voor te kijken..... misschien wordt Cody nog wel een haalbare kaart en ook Lopez rijdt niet veel voor de Amerikaan uit.

17.01 - Na CP3 die net achter de rug is en de verplichte rustpauze en dito tankbeurt moeten we wel 15' bijtellen bij de kilometers voor we kunnen inschatten wanneer de rijders aan het volgende WP10 opdoemen.

17.22 - Lopez heeft dan wel een achterstand van 11'47" op Despres, het zal geen sinecure worden om die nog te grazen te nemen. Dan zou Frans al moeten gaan vliegen en we zien hem liever op de grond deze etappe uitrijden. Helder Rodrigues ligt op dit moment ook 08'37" achter op Despres zodat de strijd om de eerste twee plaatsen van de dag alweer tussen Despres en Coma zullen worden verdeeld.

17.36 - Cody Quinn laat nogal wat afstand tussen hem en Lopez, tijd voor Frans om dichterbij te kruipen als hij in de top vijf wil eindigen.

17.44 - Niet dus, hij verliest ook op Cody terrein en moet eerder achterom gaan kijken dan vooruit om zijn plaats 6 te behouden. Hij geeft nu bijna 20' toe op de leiders. Despres is al voorbij WP11 en zet koers naar de Sierra de Cordoba.

17.45 - De top vijf plaats wordt moeilijk, Frans gaf in het laatste stuk 3' toe op de leiders maar ook anderen hebben het moeilijk. Cody verliest ook meer en meer terrein naarmate de kilometer teller oploopt, enkel Faria heeft zijn laatste adem reeds aangesproken en is Frans gepasseerd. Ook Garcia zit hem nu dichter op de hielen dan hem lief is.

17.50 - Nog altijd alleen maar Despres op de tabellen bij WP11, we maken ons nog niet ongerust voor de Spanjaard maar hij mag gaan komen .....

17.52 - Nu wordt er toch groot alarm geslagen in het Spaanse KTM kamp !! Na Coma kwamen Rodrigues en Lopez door WP11 maar van Coma geen spoor (?) Zou het dan toch waar zijn ......in de laatste serieuze etappe ?? We houden het spannend.

17.58 - Duclos heeft zonet de flater gedaan die hem even bi CP4 aan de leiding brengt maar daar pas beseft dat hij volledig is verkeerd gereden. Hij heeft de route van de trucks die vandaag vroeger gestart waren genomen en maakte daardoor een short cut die hem als eerste bij CP4 bracht. Dat gaat hem toch een aardige tijdstraf opleveren denk ik zo.

18.27 - Na een korte internetpanne zijn we terug online.... tot op dit ogenblik zijn er blijkbaar drie rijders die zich hebben misrekend bij de kruising van de route met de trucks die voordien al dit traject hadden gereden vandaag. Jammer genoeg hierbij onze eerste twee Nederlanders Knuiman en Visser. Dit zou weleens kunnen betekenen dat ze een heel stuk terugvallen in het algemene klassement.

18.32 - Ook Marc Coma is even van de radar verdwenen en zou dus ook tot de ongelukkigen kunnen behoren die een WP hebben gemist. We zullen straks de officiële uitslag moeten afwachten tot we hierover zekerheid hebben.

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Hallo mensen,

Ik zit hier in Cordoba en ga net naar de massage en dacht,
ik probeer nu toch even te bellen want het lukt weer niet echt hier in Argntina...... Personal crap !!

Het was ongelofelijk zwaar vandaag, vannacht kregen we een zware onweersbui met alles erop en eraan,bliksem,donder en veel, heeel veel water! Het eerste stuk van zo'n 100 k was eigenlijk zwaar duinen met heuvels enz ..... dezelfde stage ongeveer dan vorig jaar waar ik ben uitgevallen. Alleen was het door de regen nu helemaal anders en lag het er extreem zwaar bij. Het was zoiets als Lommel maar dan 100 km aan één stuk.

Daarna kwamen we op een plateau waar het helemaal was onder gelopen, net als de anderen ben ik daar helemaal afgeweken van de route en heb zo'n 500 m links van het traject dat op het roadbook was aangegeven dit hele stuk afgelegd. Aan CP2 was het daarna proberen met alles wat ik had het radiator dat helemaal dicht zat een beetje meer zuurstof te geven . Peuteren met een stokje en wat water proberen zo goed mogelijk de radiator vrij te krijgen. Gelukkig lukte dat redelijk goed en was mijn blokje nog helemaal als nieuw, het spint als een naaimechientje en ik heb al honderd keer die steen verwenst die me die top vijf klassering heeft gekost. Als ik dat niet had meegemaakt..... ik zweer het je, ik had op één been de top vijf binnen gefietst met mijn Beemertje.

Na die CP ging het een tijdje redelijk vlot tot we de route kruisten die ook de trucks hadden genomen, daar was de hele weg gewoon helemaal aan gort gereden, onvoorstelbaar ! Normaal was het een heel stuk fesh-fesh, maar door de regen was het een grote vettige brij geworden, er was gewoon niet door te komen. Ergens halfweg zag ik dat de trucks door de omheining waren gebroken om niet helemaal vast te komen zitten en daar stuurde ik ook naar toe. Jammer dat ik een prikkeldraad niet opmerkte bij de passage door het hek, de trucks hadden het helemaal onder de modder geduwd toen ze door het hek waren gereden en ik bleef er met mijn voet in vasthaken... Beemer rechtdoor en ik vakkundig als een kalf tegen de grond gewerkt, gevloerd door en stuk barb-wire. Mijn spatbord eraf en mijn remleiding beschadigd, zo moest ik verder met een pijnlijke voet. Gelukkig kon ik de schade een beetje repareren bij de re-fueling en kon ik toch verder zonder tijdverlies.

Het laatste stuk was terug droog en snel, goed berijdbaar. Aan CP4 gekomen zag ik plots Henk Knuiman komen,zowat een kwartier vroeger dan gedacht, die moet de short cut hebben genomen van de vrachtwagens en daardoor een WP gemist hebben. Ik denk dat hij terug is gereden maar of dat goed komt betwijfel ik sterk. Hij heeft al eens een WP gemist in een vorige rit hè.

Ja, ik ben eigenlijk nog best tevreden, de enige echte tegenslag die ik heb gekend heeft me ook direct uren gekost en dat is verrekte jammer. Ik kan niet dikwijls genoeg zeggen dat onze G450RR het prima heeft gedaan, beter dan we zelf ooit hadden kunnen denken. Zo goed zelfs dat Speedbrain manager Wolfgang Fisher me daarstraks eigenlijk gevraagd heeft of ik er morgen nog een top vijf of zo in het dagklassement zou kunnen uitslepen. Ik heb hen beloofd dat ik er alles aan zal doen om dit voor hen nog waar te maken.

Morgen weten we of dit ook gelukt is .......

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Zaterdag 15 Januari: Cordoba - Buenos Aires

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Road section, 645 km
Special, 181 km - DSS / CP1 - CP2 - CP3 / ASS
Start verbindingsrit Frans V: 04.30 h. LT/ 08.30 h. CETStart DSS Motoren : 10.35 LT / 14.35 CETStart DSS Frans V : 10.52 h. LT / 14.52 h. CET als 7e LIVE BLOG ONLINE (special smartphone lay-out)Na de water ellende van gisteren wacht de rijders vandaag nog de laatste klassementsproef van de rally. Voor de meesten onder hen een ontspannen rit, maar er zijn nog altijd strijdlustigen die nog wel wat plaatsen willen stijgen in het klassement. Dus concentratie blijft vereist. De Dakar 2011 eindigt pas op het circuit van Baradero.



09.50 - Er wacht nog een lange verbindingsrit voor de deelvemers aan hun laatste klusje mogen beginnen, 645 km moeten ze eerst nog afleggen, zoiets als de eerste etappe toen in de andere richting werd gereden. We hadden onze man uit de wedstrijd gisteren avond nog aan de lijn en hij had er een erg zware dag opzitten met nog wat pijnlijke nasleep nadat hij door een prikkeldraad van zijn motor was gesleurd. Toch was hij optimistisch over vandaag en had aan zijn teammanager van Speedbrain nog een knalprestatie beloofd voor deze laatste etappe. Prioriteit blijft nu echter de finish in Buenos Aires en het verlossende podium, ook voor het imago van BMW en zijn G450RR.

10.03 - Als we het klassement bekijken valt het op dat Knuiman nog steeds op de 12e plaats staat. De officials zijn bijzonder mild geweest voor een keertje, men had hier ook een andere straf voor kunnen geven,maar zoals gisteren al is gebleken uit onderzoek van het reglement heeft het missen van een WP altijd een straf die in het roadbook vermeld staat. Waarschijnlijk heeft slimme Henk dat wel geweten en heeft even zijn roadbook door gedraaid om de consequenties te overlopen voor het missen van het WP. Teus heeft dit niet nodig geacht en krijgt een fikse straf van 07 H 18 ' aan zijn achterwiel gelapt. Duclos krijgt nog één minuutje meer, was dit omdat hij de aanstichter was van het kwaad ???

10.16 - Wat verder ook nog opvalt is de zesde plaats van Frans, ook Cody heeft zich gisteren laten vangen aan een vergrijp dat nog niet heel erg duidelijk is. Daardoor schuift de Amerikaanse team genoot van Mirjam Pol twee plekken achteruit in het dagklassement.

11.45 - De voice mail van Frans van gisteren laat ons horen dat het gisteren niet zo eenvoudig was : 14_01_Verhoeven.mp3

12.30 - In de tussentijd dat Frans en zijn kompanen zich naar de start van de special begeven langsheen de grote menigte die alweer is komen opdagen hebben we deze tijd nuttig ingevuld door wat etappe albums toe te voegen aan onze foto galerij. Hier kan U deze alvast nog een keer bekijken of naar uw eigen computer downloaden zodat U er nog lang plezier aan kan beleven als deze Dakar al lang achter de rug is.....

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

13.42 - Onze LIVE BLOG waar U de link ook links hiernaast kan vinden begint al weer aardig vol te lopen. U hoeft er niks voor te doen .... alleen even doorklikken en op de pijl klikken met de muis en U kan onze blog volgen of eraan deelnemen..... Het is dan ook een echter luie Dakar dag voor ons, een beetje regen buiten..... de PC of laptop goed warm gestookt op 9..... we kunnen er tegen voor een paar uur Dakar Outdoor Fun in de zetel !! En dan hopen dat Fransie Ferhoooven zoals de Fransen zo leuk proberen vandaag zijn intenties kan waarmaken : een top vijf rangschikking in de voorlaatste , zeg maar laatste echte etappe van deze Dakar!

14.52 - Hoewel Cody werd bestraft met een tijdstraf van 8' behield hij wel zijn startpositie bij het DSS punt van de dag. Frans vertrok dus zoals gepland om 14.52H CET. Toen was het in San Nicolas de Arrocos nog maar10.52 H vanmorgen. Ze hebben vandaag maar een korte special voor de boeg van 181 km, maar voor ze hieraan zijn begonnen hebben de rijders al een achterbandje versleten op de maar liefst 645 km lange verbindingsrit vanaf Cordoba.

15.00 - Het is niet erg duidelijk waar de verschillende CP's zich situeren op de special, het zal weer giswerk worden wanneer we de rijders zullen zien doorkomen.

15.05 - Ingevolge de zware regenval waar het gebied de laatste dagen onder te lijden heeft gehad heeft ASO alweer moeten grijpen in het traject van de laatste echte etappe van vandaag. De lengte van de special zal dezelfde blijven maar er worden alternatieve wegen genomen om de meest "swampy" zones zoals men ze noemde te vermijden.

Aan het eind van etappe 12 bleven in totaal nog 205 voertuigen in de wedstrijd, 94 motoren - 14 quads - 57 wagens en 40 trucks kregen de toelating van ASO om te starten in de 13e etappe van vandaag. Coma opende de debatten om 10.40 lokale tijd, twee minuten later gevolgd door Cyril Despres.

15.21 - Frans Verhoeven zet de toptijd neer aan CP1 . Hij is de snelste man in de wedstrijd met één luttel secondje voor op Helder Rodrigues en 11" op Cyril Despres. De voorsprong is nog pril en er kan nog veel gebeuren maar Frans houdt woord en gaat voor een top plaats in deze laatste etappe. Belofte maakt schuld Frans !! De tegenstand zit hem echter op de hielen met na Rodrigues en Despres ook De Azevedo op 15", Lopez op 24" en Marc Coma op 35". 6 man binnen de 35", dat zal de spanning ten goede komen maar Frans is in ieder geval goed gestart.

15.35 - Ik denk dat het niet tonen op de WP punten iets te maken heeft met de aanpassing van het traject van de special. De IT jongens hebben die niet meer kunnen aanpassen en moeten het nu doen met de CP punten o de special. Daar staan captatievoertuigen van ASO die de info direct doorgeven aan het zenuwcentrum dat vanuit Parijs wordt bestierd. Ook worden er stempelcontroles verricht aan een CP wat niet het geval is bij een waypoint.

15.50 - Frans Verhoeven behoudt zijn minieme voorsprong, nu is Despres de man die ook een seconde moest toegeven, net dezelfde achterstand die Rodrigues achter hem lag aan CP1. Helder heeft nu 13" achterstand, Lopez 18" en Coma 01'33". Frans zou op dit ogenblik virtueel ook al één plaats zijn geklommen in de algemene rangschikking.

16.00 - Aan WP3 is Despres net gepasseerd met Coma op zijn hielen, hoewel ... toch al een voorsprong van 01'33". We wachten op de volgende refresh van de Iritrack van ASO en hopen Frans snel te zien verschijnen, als het even kan met een iets meer geruststellende voorsprong. Dat zou ons toch enkele jaren en een hartkwaal schelen.

16.11 - Coma is al aan de finish gekomen, wie wordt de snelste. Frans moet Despres laten voorgaan aan WP3 met 10".

16.13 - Rodrigues aan de leiding , Frans kan nog winnen !!

Afbeelding

16.28 - Zoals ik al zei.... belofte maakt schuld..... Frans maakt zijn belofte waar.

Frans Verhoeven pakt de laatste etappe vanaf het begin bij de horens en wint met minieme voorsprong. Gisteren avond verklapte hij nog via de telefoon dat hij Boy achteraan een ander tandwiel ging laten steken zodat er wat meer snelheid kon worden gemaakt. Koste wat kost wilde hij met een BIG BANG deze Dakar afsluiten, de desillusie van het begin van de week was weg gewerkt maar het verlies van het topklassement siddert nog altijd wat na. Het klassement van beste Nederlander heeft iets magisch en werkgever BMW en het Speedbrain Team hadden graag op het podium gestaan met één van hun piloten. Jammer, het zat er echt wel in, een top drie !!

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bericht door henk-v »

FRANS LIVE VANUIT DE FINISH :

Hallo André,

Groots resultaat hé, ik had er op gehoopt en daarom dat ik het nog zei gisteren laat aan de telefoon dat ik er alles aan ging doen om nog een goede uitslag te behalen.

Gisterenavond zei de hoofdmonteur van Speedbrain nog dat ze achteraan een ander tandwiel wilden steken omdat Speedbrain nog een geod resultaat wilde op de laatste dag, ik heb echter aangedrongen op 47 tandjes wat hij niet opportuun vond. Ik dacht bekijk het maar .... Boy, ik wil er een 47 op achter, gewoon doen !!

Bij de lange verbinding had ik veel tijd om na te denken, zo'n 650km lang zit je dan met zo'n Dakar in je hoofd en hoewel ik al over die tegenvaller met die vastloper heen was, bleef het toch nog door mijn hoofd spoken. Ik had verdomme bijna elke plaats in de top tien gehad, behalve diegene die echt telt. Het heeft er ooh zo dichtbij gezeten. Zelfs een top drie was mogelijk geweest met Lopez die nog niet is gearriveerd en met een gebroken achtervering nog op de proef staat..... verdomme, verdomme toch !!

Net voor de start was er een tankstop en daar heb ik me even afgezonderd om me mentaal voor te bereiden op deze korte etappe, goed gegeten, een bak koffie genomen en me goed opgewarmd.

Vanaf de start heb ik dan het gas niet meer dicht gedraaid. Alles vol gegeven zonder de motor te sparen, ik dacht.... als het kapot gaat, dan is het maar zo..... ik weet dat ik de snelste kan zijn en dat wil ik toch nog een keer tonen aan iedereen hier!!

Geen seconde heb ik een foutje gemaakt, alles ging perfect en de motor ging echt als een droom driftend door de bochten, dit is waar ik van hou. Ik wist wel dat de rest er ook voor wou gaan want de publiciteit in de laatste etappe is enorm. Daarom ben ik ook zo blij dat het me gelukt is om een overwinning te pakken. Ik ben hier echt zo verschrikkelijk blij mee, heb ik toch kunnen laten zien dat het niet terecht is dat ik op de 17e of 18 plaats sta (nvdr 15e) . Ik ga nu verder want de pers is hier voor interviews dat het niet mooi is.... de Oude Kaff staat hier op me te wachten en het wordt zeker nog een groots feest hier. BMW is helemaal happy met dit resultaat en ook Wolfgang zijn brede smile is helemaal terug.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Bedankt allemaal

Bericht door henk-v »

Frans, overrompeld door de lokale supportersclub

Afbeelding

Hallo Nederland,

Nu ik nog even jullie aandacht heb in de Dakar gekte van het moment, zou ik graag even gebruik maken om enkele mensen te danken die ervoor hebben gezorgd dat we samen dit avontuur hebben kunnen beleven en dit prachtige slotakkoord hebben kunnen plaatsen .

Eerst en vooral moet ik natuurlijk Speedbrain en BMW Motorrad danken, zonder hun vertrouwen in deze ondertussen stilaan oude rot had ik deze 2011 editie thuis op de bank moeten volgen. Naast het team dat er alles aan heeft gedaan om motor en man zo goed mogelijk geprepareerd aan de start en finish te krijgen moet ik ook mijn trouwe dagelijkse metgezel even apart nemen, Boy "OS" Olieslagers. We hebben beiden dit jaar heel veel van elkaar geleerd en dit heeft geleid tot de perfecte samenwerking die we hebben gecreëerd, we hebben de ballast overboord gegooid en houden enkel het positieve over om tot het best mogelijke resultaat te komen, zoals we gisteren samen besloten dat het tandwiel de beste keuze was om de overwinning te pakken... tegen het advies van anderen in... dat geeft enorm veel voldoening.

De rustgevende factor die dit jaar misschien wel tot deze positieve ommekeer leidde kan ik ook moeilijk vergeten, Berrt Duursma. Bert heeft ervoor gezorgd dat ik de belangrijke zaken beter kan onderscheiden van de details. Ook zijn aanwezigheid hier in de Dakar droeg daartoe bij.

Dan zijn er de onontbeerlijke financiële sponsoren die het mogelijk maakten dat ik me dit jaar perfect kon voorbereiden en focussen op de fantastische onderneming die zo'n Dakar eigenlijk wel is. Zonder hen zou het niet mogelijk zijn om het niveau te halen dat noodzakelijk is om deze prestaties neer te zetten. Daarbij vergeten we de andere sponsoren niet die ervoor zorgen dat ik met het beste materiaal aan de start kan komen, zij zorgden ervoor dat ik soms net iets meer uit mijn Beemer kon halen dan de andere rijders die ook met topmateriaal aan de start staan, of het nu onderdelen aan de motor waren of mijn onberispelijke uitrusting, alles was even belangrijk in het geheel.

Afbeelding

Alles moet meezitten natuurlijk in een wedstrijd van twee weken en één dagje was er de pechduivel die ik vreesde. Deze ene tegenslag heeft me een top vijf plaats gekost.... zonder het tijdverlies in etappe 8 zou ik met bijna een vol uur voorsprong op de vijfde plek zijn geëindigd, met Chaleco vandaag aan de beurt met zijn vering probleem was het zelfs een vierde plek algemeen geweest.

Ik ga daar echt niet om zeuren, bij Speedbrain en BMW is men toch uiterst tevreden wat perspectieven biedt voor de toekomst. We hebben met Paolo en mezelf twee etappe overwinningen kunnen pakken, wie had dit kunnen vermoeden toen we in oktober 2009 in Roemenië aan de wieg stonden van dit BMW avontuur. Enkele weken later werd de club van 1000 opgericht en zij zijn nog steeds de fundamenten waarop dit alles is opgebouwd, zonder die groep vrienden, van vrienden, van vrienden .... die de noodzakelijke fondsen toen bij elkaar raapten stond ik hier vandaag niet.

De laatsten die ik hier wil vermelden zijn wel die drie mensen die me het dierbaarst zijn, mijn vrouwke Ellen en de kids, Mexi en Scott. Zonder hun steun kan ik mijn sport niet bedrijven en dat besef ik best. Daarom dat ik hoop dat er nu enkele rustige maanden aankomen om de tijd in te halen die we elkaar hebben moeten missen in de aanloop naar deze Dakar.... ik weet echter nu al dat het alweer snel business as usual zal worden, daarom dus .....

Bedankt allemaal, sponsoren, familie, vrienden kennissen, niet te vergeten.... de unieke webmeister en jullie allemaal, mijn trouwe fans.

Frans Verhoeven , #16 DAKAR 2011 -15th place
De Beemer is één der betrouwbaarste motoren uit het hele veld, we moeten enkel nog wat extra kilometers top speed vinden en we zijn de beste
Afbeelding


http://www.fransverhoeven.com/
Plaats reactie