Allroadrijden voor beginners

Voor de zware jongens op (semi)noppenbanden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot

Gast

Allroadrijden voor beginners

Bericht door Gast »

Beste Allroaders,

Mocht u interesse hebben om eens (onder begeleiding) het zand in te duiken met uw allroad dan kunt u mij een e-mailtje sturen.

U ontvangt dan van mij een info schrijven.

Maximaal 5 deelnemers per dag.

De eerste datum is reeds geprikt: zaterdag 31 juli 2004 / 140 km allroad

Met vriendelijke groet,
LEO
Gast

Bericht door Gast »

groep voor 31 juli zit reeds vol.

2e ronde 12 september 2004

LEO
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

Leo, Het was geweldig... voel mijn spieren wel, maar geen echte spierpijn... of zou die morgen nog komen? :wink:

Heb er nu wel een probleem bij: Huidige fiets gebruiken voor all-road en nog wat aanpassen en een woon-werk fiets ernaast of een all-road voor alles? Luxe probleem :)

Groeten, Frans
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Bericht door Zot »

Snarf schreef:Leo, Het was geweldig... voel mijn spieren wel, maar geen echte spierpijn... of zou die morgen nog komen? :wink:

Heb er nu wel een probleem bij: Huidige fiets gebruiken voor all-road en nog wat aanpassen en een woon-werk fiets ernaast of een all-road voor alles? Luxe probleem :)

Groeten, Frans
Verhalen en foto's?
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Zot,

Het item slaat op een ander forum beter aan.
Waarschijnlijk zitten de ervaren allroaders op dit forum.
Komt ie:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/68895/1

Inmiddels wel een paar pagina`s lang maar (link naar) de foto`s staat er ook tussen.

LEO
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

Zot (en anderen) ook hier een verslagje van de rit.

Via Motor-forum had ik me, met een aantal anderen, aangemeld. CreaTor (hier ook op het forum aangemeld) had het voorstel om vooraf aan de tocht te camperen om zo fris te beginnen om 9.00 uur en niet eerst een fors stuk te rijden voor de eigenlijke tocht.

Mijn voorbereiding begint de week voor de tocht. Merk dat het toch eindelijk zomer begint te worden in Nederland. De aanschaf van een zomerpak wordt niet meer uitgesteld. Ik had al een oog laten vallen op een zomerpak (Tuareg) van Gericke, dus op naar de winkel en het pak blijkt prima te passen. Nou nog de helm... ja, nee... aan de ene kant vind ik het bezopen om een cross helm aan te schaffen, aan de andere kant vindt ik het een beetje zonde om met mijn Schuberth te gaan crossen en de takken weg te koppen met een helm van ruim 500 euro. Knoop doorgehakt en crosshelm gekocht (geen spijt van, want het ventileert veeel beter; ook meer lawaai... dus snelweg rijden is een drama... ook met oordoppen).

Vrijdagavond rustig richting de camping gegaan. CreaTor was er al en bij mijn aankomst hielp hij mij mijn nieuwe tentje op te zetten (en dat bleek nagenoeg identiek te zijn met zijn tent). Bij een kampvuur verder kennis gemaakt en redelijk op tijd het bed ingedoken.

Volgende ochtend naar Odiliapeel en kennisgemaakt met de andere deelnemers en uiteraard met 'De Neus' Leo en met Maarten. De regels voor de dag doorgesproken: o.a. ruime afstand en niet inhalen. Op weg gegaan... naar het pompstation... diversen leegden hun banden en tankten nog wat.

De eerste meters zijn meer spannend in je kop dan echt moeilijk. Gelukkig had ik al wel geoefend in staand rijden en her en der een bouwplaats in Almere uitgetest :wink:

Uiteindelijk is ons eerste stopje vlak bij een cross circuitje... Ik besluit alsnog wat lucht uit mijn banden te laten lopen (handig zo'n kleine drukmeter). Daarna is het even kijken waar we naar toemoeten. Mijn voorganger duikt Maarten achterna in het onkruid en ik moet even een drempeltje overheen om te rijden door onkruid, waardoor je de ondergrond niet kan zien en kan inschatten.

De eerste keer dat het echt moeilijk wordt is in wat muller zand. De fiets begint onder me een eigen leven te leiden en ik moet echt alle zeilen bijzetten om goed op het pad te blijven. Even ter info: ik rij een BMW Funduro met Metzeler Tourance, dus meer weg dan terrein banden.

Met elk nieuw stukje dat we rijden merk ik dat ik de slag een beetje te pakken begin te krijgen. Gelukkig kan heb ik toch wat aan mijn mountainbike ervaring. Maar een onverwachte modderpoel gooit toch wat roet in het eten. CreaTor die voor me rijdt gaan met z'n AT er net langs... ik volg zijn spoor, maar op een beslissend moment glijdt mijn achterband weg. ik probeer nog te corrigeren, maar het mag niet meer baten en stuur mijn fiets zo de bossages in. Ik lig, gas er af, dodemansknop in (eerste keer dat ik dat ding echt gebruikt heb waarvoor die bedoeld is).

Na regelmatige tussenstops om bij te komen, te drinken en te eten komen we bij het hoogtepunt van de dag: Leo vraagt of ik zin/durf heb om een mountainbike trail te rijden met een paar pittige obstakels. Ik heb voldoende vertrouwen in mezelf en dus probeer ik het. Phew, het valt niet mee om paden die je normaal met een mountainbike doet, nu met een motor te rijden. Ik voel me ineens meer kapitein van een olietanker. Het lukt, op één bochtje na. Foutief pak ik de voorrem, motor glijdt door en knuffelt een boom zonder schade. Daarna rustig en nog scherper door. De eerst kuilen, gaan me goed af... geen angst, gewoon een goed gevoel en geen probleem. Even een aarzeling bij de 3e kuil :shock: (kuil als in: 3-4 meter steil naar beneden en dan weer omhoog. Bij de 3e kuil is namelijk de route omhoog aanvankelijk niet te zien vanwege beplanting. Maar onder het slaken van een 'oooooh' zie ik de weg verder en da ik lekker door.

Afijn, Na dit fantastische stukje doorgereden, maar op een gegeven moment toch met iets meer reserve omdat ik merkte dat ik moe begon te worden.

Leo en Maarten nogmaals bedankt voor de rit en we zien elkaar zeker weer! Eindconclusie van de dag voor mij: huidige motor wordt wat aangepast (andere banden, en nog wat extra bescherming her en der en verhoging van het voorspatbord) en ik ga er iets anders naast zetten om mijn woon-werk km's mee te maken.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Bericht door Zot »

Lijkt me een leuk stukje om in iets aangepaste vorm op motormaniacs te plaatsen met een paar leuke foto's en misschien een meel adres van 't neusje :)

Wat vinden jullie daarvan?
Afbeelding
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

Geen gek idee wat mij betreft. Zal morgen het stukje hier ook wat opleuken met wat foto's... moet ze nog ff op het web plaatsen, maar heb nu geen zin om naar mijn andere computer te gaan en die aan te zetten (mij nu te warm).
N!co
Berichten: 179
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:02
Locatie: haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door N!co »

Snarf schreef:Zot (en anderen) ook hier een verslagje van de rit.

Eindconclusie van de dag voor mij: huidige motor wordt wat aangepast (andere banden, en nog wat extra bescherming her en der en verhoging van het voorspatbord) en ik ga er iets anders naast zetten om mijn woon-werk km's mee te maken.
Als ik jou was zou ik de BMW lekker voor woonwerk gebruiken, en een XT600 o.i.d. voor allroad erbij kopen.
Als het wat ruiger wordt blijf je met het gewicht van die BMW zitten, voorwiel zal ook naar 21' moeten voor leuke noppen, en de veerwegen zijn veel te kort, slaat voor en achter snel op zijn eind.
Gast

Bericht door Gast »

Zot schreef:Lijkt me een leuk stukje om in iets aangepaste vorm op motormaniacs te plaatsen met een paar leuke foto's en misschien een meel adres van 't neusje :)

Wat vinden jullie daarvan?

Hoi Zot,

Als jullie het goed vinden heb ik er zeker geen problemen mee.

We proberen zo om de maand een groepje te begeleiden bij hun eerste allroadrit en ik moet zeggen dat de eerste keer ons ook uitstekend bevallen is.

Als de mensen ons een mailtje sturen n.a.v. dat stukje krijgen ze een infoschrijven waarin we uitleg geven over de dag en aan de hand daarvan kan men beslissen of men wel of niet inschrijft.

Groeten,
LEO
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

N!co schreef:
Snarf schreef:Zot (en anderen) ook hier een verslagje van de rit.

Eindconclusie van de dag voor mij: huidige motor wordt wat aangepast (andere banden, en nog wat extra bescherming her en der en verhoging van het voorspatbord) en ik ga er iets anders naast zetten om mijn woon-werk km's mee te maken.
Als ik jou was zou ik de BMW lekker voor woonwerk gebruiken, en een XT600 o.i.d. voor allroad erbij kopen.
Als het wat ruiger wordt blijf je met het gewicht van die BMW zitten, voorwiel zal ook naar 21' moeten voor leuke noppen, en de veerwegen zijn veel te kort, slaat voor en achter snel op zijn eind.
Dat heb ik ook overwogen... Opzich kunnen er TKC80 banden onder. Er bestaat een 110/80 19 inch voorband bij Continental. Ben op het internet al de nodige tegengekomen die dit gedaan hebben, maar idd. veel keus heb je niet. Daar tegenover staat dat die BMW er gewoon staat en ook geschikt is om wat grotere afstanden af te leggen naar de diverse all-road ritten toe. Ik zie me op sommige enduro's e.d. nog niet met (optionele) kampeerbagage e.d. een forse afstand rijden. Aanhanger is dan wel weer een optie, maar dat ding moet ik ook ergens laten. Plek voor een tweede motor heb ik wel maar dan houdt het ook wel een beetje op. Snap best dat het niet de ideale all-road fiets is, maar voorlopig zal die best voldoen en met de opgedane ervaringen kan ik dan later weer kijken welke kant ik dan opga. In ieder geval dank voor het meedenken en uiteraard sta ik open voor suggesties.

Edit: Daarnaast zie ik deze BMW dan ook als een sleutel/leer fiets. Met dat idee heb ik 'm gekocht en daarin voldoet hij prima en heb niet het idee dat ik uitgeleerd ben :wink:
Mars
Berichten: 64
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 11:23
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Mars »

Leo, met alle plezier wil ik ook iets op travelmaniacs plaatsen. Voor potentiële wereldreizigers zou zo'n all-road training eigenlijk verplichte kost moeten zijn. En dan liefst ook nog een keer met alle bagage erop!

Gr. Marcel
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Bericht door Zot »

Mars schreef:Leo, met alle plezier wil ik ook iets op travelmaniacs plaatsen. Voor potentiële wereldreizigers zou zo'n all-road training eigenlijk verplichte kost moeten zijn. En dan liefst ook nog een keer met alle bagage erop!

Gr. Marcel
Ik kan me 1997 nog herrineren met Gert en Peter :)
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Mars schreef: Voor potentiële wereldreizigers zou zo'n all-road training eigenlijk verplichte kost moeten zijn. En dan liefst ook nog een keer met alle bagage erop!
Hoi Mars,

Even voor alle duidelijkheid; wij geven geen training of les, wij begeleiden de deelnemers puur over een zo gevarieerd mogelijke allroadroute van 140 km en de rest moet men geheel zelf doen.

De bedoeling bij ons is om erachter te komen of het zand echt iets voor je is. Zo ja, dan zijn er altijd nog de proffesionele cursussen om de fijne kneepjes te leren.

Wij maken gebruik van een voorrijder zodat niemand een roadbook hoeft te lezen terwijl hij/zij met zijn fiets aan het stoeien is :lol: en een achterrijder zodat we zeker niemand kwijt raken. Daartussen in rijdt iedereen zijn eigen tempo en stoppen we regelmatig om op adem te komen en bij te kletsen. Geen haast maar puur lol.

Wij hebben al een keer een koppeltje op een van de allroadmeetings gehad die met een GS/zijspan combi kwamen om te oefenen voor hun reis naar rusland dus koffers schrikken wij helemaal niet van :wink:

LEO
Mars
Berichten: 64
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 11:23
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Mars »

Hoi Leo,

Binnenkort is er weer een reizigerstreffen, als jij het leuk vindt, kan ik eventueel de aandacht vestigen op dit leuke initiatief. Daar komen geen honderden mensen ofzo hoor, maar er zitten vast wel mensen tussen die dit graag zouden willen proberen! En met jouw goedvinden kan ik ook een stukkie op onze site gooien. Maar misschien wil je het lekker zo houden, als het verder goed loopt is het ook prima natuurlijk.
Laat het maar ff weten.

Groeten Marcel
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

Leo,

Ik zie dat er nog ruimte is bij de off-road cursus dit jaar van Henk Seppenwoolde. Is dat wat of schiet die cursus weer het doel voorbij als all-road rijder?

Frans

Edit: Ga het gewoon doen; lijkt me zowiezo leuk. 2 september was net vol geboekt (dus net niet meer in de laatste week van mijn vakantie), maar nu wordt het 23 of 30 september. Wel prijzig :shock: , maar dan heb je ook wat... hoop ik :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Mars schreef:Hoi Leo,
Binnenkort is er weer een reizigerstreffen, als jij het leuk vindt, kan ik eventueel de aandacht vestigen op dit leuke initiatief. Daar komen geen honderden mensen ofzo hoor, maar er zitten vast wel mensen tussen die dit graag zouden willen proberen!
De groep motorrijders die er al langer over nadenkt maar nog nooit het zand werkelijk geproefd heeft is precies onze doelgroep.
Mars schreef: En met jouw goedvinden kan ik ook een stukkie op onze site gooien. Maar misschien wil je het lekker zo houden, als het verder goed loopt is het ook prima natuurlijk.
Laat het maar ff weten.
Zolang wij onze basisonkosten voor zo`n dag vergoed krijgen (deelname kost 7.50 per persoon / max 5 personen ) maakt het ons absoluut niet uit hoeveel groepen wij begeleiden door het brabantse land.

Eerstvolgende rit staat gepland voor 31 oktober.
Er zijn nog 3 plekken vrij.

LEO
Gast

Bericht door Gast »

Snarf schreef:Leo,

Ik zie dat er nog ruimte is bij de off-road cursus dit jaar van Henk Seppenwoolde. Is dat wat of schiet die cursus weer het doel voorbij als all-road rijder?
Hoi Frans,

Kvind het voor een ander een moelijk te beantwoorden vraag.

Ikzelf ben van mening dat je nooit genoeg training kan krijgen van professionals al was het maar een opfriscursus maar ik ben niet de baas over jouw portemonee.

Als de meer offroad/cross gerichte training van Henk je nog iets te heftig lijkt is er meen ik ook een zogenaamde allroadtraining (knmv? ff goeglen).

LEO
Laatst gewijzigd door Gast op ma aug 23, 2004 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

De MRO geeft een allroadcursus in de winterperiode. Deze heb ik afgelopen winter gedaan en is echt gericht op de beginnende allroadrijder. Dus geen huzarenstukjes, maar theorie en veel praktijk op allerlei soorten ondergrond in de omgeving van Putten.
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

Zo als ik in de edit van mijn post aangaf: heb de off-road cursus genomen en volg 'm ergens in september (23e of 30e). Is bedoeld voor beginners om te ervaren hoe het off-road rijden is met veel aandacht voor techniek. En ik twijfel er geen moment aan dat ik het geleerde prima kan toepassen.

Bedankt voor de feedback en ik laat tzt wel weten hoe leuk die was :wink:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Bericht door Zot »

Ok, verhaaltje staat op MM :)
Afbeelding
Roos
Berichten: 82
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 01:52
Locatie: Hamont (BE)
Contacteer:

Bericht door Roos »

Hoi Snarf,

Ik las je stukje over het aanpassen van een F650 Funduro, misschien heb je hier iets aan. Origineel spatbord weg, 21 inch voorwiel erin, ander crossspatbordje erop en je bent een heel eind denk ik. Ik weet niet wat voor veren er in de voorpoten zit, anders is een progressieve veer een aanrader. (Of vergis ik mij nu compleet en is dit helemaal geen 21 inch :oops:) In ieder geval heeft deze jongeman zich met deze fiets prima vermaakt met 2.500km offroad in 7 dagen :wink:
Afbeelding

Of even doorsparen voor een F650GS Dakar :wink:
650XChallenge'07, XT660Z Tenere '08, DRZ400e'02
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Roos,

Euh :oops: Die Dakar is besteld 8) Vooralsnog voor woon-werk e.d. maar hij zal volgend jaar wel zand zien als ie dik Daaingereden is :wink:

Maar ik ga met de Funduro nog ff door voor off-road (kan ik nog ff door met leren op een motor waar een krasje meer of minder niet erg is, en niet zwaar op de waarde inhakt). Het lijkt mij nog een 19" wiel met een TKC80 o.i.d. Ik ga in ieder geval TKC 80 op mijn Funduro monteren.

Zodra mijn Dakar binnen is ga ik de Funduro aanpassen. En idd staat het voorspatbord op de slooplijst, net zoals de originele kettingbeschermer met spatbordje. Maar zeer bedankt voor de mooie foto en de tips :)
Snarf
Berichten: 10
Lid geworden op: zo aug 01, 2004 12:21
Locatie: Almere

Bericht door Snarf »

:oops: niet ingelogd... :oops: maar dat was ik dus.... Snarf... :wink:

Mooie foto's op je smugmug pagina's
Roos
Berichten: 82
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 01:52
Locatie: Hamont (BE)
Contacteer:

Bericht door Roos »

Wacht maar tot je de Dakar één keer in het zand hebt geprobeerd, dan moet je die Funduro weer helemaal terugbouwen naar woon-werk fiets :wink:
650XChallenge'07, XT660Z Tenere '08, DRZ400e'02
Plaats reactie